کد خبر: ۱۷۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 09
پژوهش های جدید انجام شده روی موش های آزمایشگاهی نشان می دهد که پروتئین عامل ایجاد آلزایمر قادر است از طریق خون وارد مغز شده و در آن انباشته شود.
شفا آنلاین:    مطالعات یک تیم بین المللی از پژوهشگران نشان می دهد که نوعی پروتئین به نام آمیلویید بتا می تواند از طریق خون وارد مغز شده و عامل ایجاد آلزایمر شود. البته هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آیا این بیماری از طریق انتقال خون قابل سرایت است یا نه؟

به گزارش شفا آنلاین:پژوهش های جدید انجام شده روی موش های آزمایشگاهی نشان می دهد که پروتئین عامل ایجاد آلزایمر قادر است از طریق خون وارد مغز شده و در آن انباشته شود. ماتیاس جوکر (Mathias Jucker) عصب شناس و پژوهشگر دانشگاه توبینگن آلمان در رابطه با این کشف جدید اعلام کرد: «این پروتئین که آمیلویید بتا (amyloid-beta) در ایجاد آلزایمر موثر است. این کشف جدید می تواند دانشمندان را برای ارائه راهکارهای درمانی برای دسترسی به روش هایی آسان تر از دخالت در مغز کمک کند.»

    این پروتئین که آمیلویید بتا (amyloid-beta) در ایجاد آلزایمر موثر است. این کشف جدید می تواند دانشمندان را برای ارائه راهکارهای درمانی برای دسترسی به روش هایی آسان تر از دخالت در مغز کمک کند.

 البته این مطالعات نشان می دهد که آلزایمر از طریق خون قابل انتقال نبوده و از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند. جان کولینگ (John Collinge) از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی و محقق یونورسیتی کالج لندن نیز اعلام کرد: « نتایج مطالعات فوق الذکر نشان می دهد که این پروتئین قابلیت ایجاد تحریک در ظهور بیماری را دارد اما هنوز نمی توان از آن به عنوان یک عامل هشدار دهنده یاد کرد. در حقیقت هنوز هیچ سندی مبنی بر احتمال انتقال آلزایمر از طریق انتقال خون بین دو نفر وجود ندارد.»

پژوهشگران در یافته های خود دریافتند که با گذشت زمان آمیلویید بتا از خون وارد مغز شده و در آن رسوب می کند، در صورتی که در حالت عادی این ماده به میزان بسیار اندکی در مغز وجود دارد. البته در آزمایش های انجام شده روی حیوانات مشخص شده بود که در صورت تزریق پروتئین فوق به موش های آزمایشگاهی، این ماده از طریق خون وارد مغز می شود اما پژوهشگران نمی دانند که آیا میزان وارد شده پروتئین آمیلویید بتا از طریق خون به اندازه ای است که برای رسوب در مغز کفایت کند یا نه؟

برای بررسی این موضوع، پژوهشگران تلاش کردند با حجم زیادی از انتقال   خون بین شش موش، تاثیر پروتئین فوق الذکر را در بروز آلزایمر بررسی کنند.

ویهونگ سانگ ( Weihong Song) از دیگر پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا در رابطه با یافته های فوق گفت: «نتایج به دست آمده از این مطالعات به معنی این نیست که عامل ایجاد کننده  آلزایمر در خون وجود دارد و ما هنوز باور داریم که آلزایمر یک بیماری مغزی است. اما نتایج به دست آمده از مطالعات اخیر نشان می دهد که برخی عوامل خونی نیز ممکن است دارای نقشی در قدرت تخریب بیماری داشته باشد. »

اگرچه پروتئین آمیلویید بتا توسط سلول های مغز تولید می شود اما سلول های خون، پوست، عضلات و سایر اعضای بدن نیز می توانند این پروتئین را تولید کنند.  اما مطالعات انجام شده نشان می دهد پروتئین تشکیل شده در خون به نسبت سایر موارد، قدرت تخریب بیشتری در بیماری آلزایمر دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: