کد خبر: ۱۷۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 06
ایران اولین کشور منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی (امرو) است که توانسته ظرفیت‌های کلیدی مقررات بین المللی بهداشتی را در کشورش ایجاد کند.

شفا آنلاین>سلامت>محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهارداشت: ایران اولین کشور منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی (امرو) است که توانسته ظرفیت‌های کلیدی مقررات بین المللی بهداشتی را در کشورش ایجاد کند.

به گزارش شفا آنلاین،وی افزود: ایران در «امرو» اولین و تنها کشوری است که ظرفیت سازی کلیدی این مقررات را فراهم کرده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که مقررات بین المللی بهداشتی در سال 2005 بعد از بحث های مقدماتی به مرحله تصمیم گیری رسید و WHO آنرا به همه کشورها ابلاغ کرد، افزود: تا قبل از سال 2005 مقررات شامل پیشگیری، کنترل، پاسخ دهی و گزارش دهی به سه بیماری وبا، طاعون و تب زرد بود.

گویا گفت: در طول زمان ملاحظه شد که رخدادهایی در دنیا اتفاق می افتد که امنیت سلامت جهان را تهدید می کند و می تواند خسارات سنگینی داشته باشد. لذا تصمیم به بازنگری مقررات و اجزای مختلف آن شد.

وی اظهار داشت: به کشورها تا سال 2012 فرصت دادند ظرفیت سازی های لازم را در کشورشان برای اجرای این مقررات ایجاد کنند که از 22 کشور منطقه فقط 7 کشور تاکنون موفق به این کار شده اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه گفت: فرصت های لازم برای ایجاد ظرفیت ها به دلیل عدم آمادگی کشورها یکبار تا سال 2014 و یکبار دیگر تا سال 2016 تمدید شد.

گویا با افزود: بین سال‌های 2014 تا 2016 همه گیری ابولا در غرب آفریقا، همه گیری زیکا و همه گیری کرونا ویروس در خاورمیانه، سازمان جهانی بهداشت را به این نتیجه رساند که کمبود آمادگی در برابر چنین حوادثی، امنیت سلامت جهان را به مخاطره می اندازد، بنابراین یک تیم بین المللی وضعیت آمادگی کشورها را در این خصوص مورد ارزیابی قرار می دهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر در پایان همچنین با اشاره به این که این تیم در 19 عرصه وضعیت کشورها را ارزیابی می کند، افزود: این تیم بین المللی تاکنون از کشورهای پاکستان، اردن، بحرین، قطر، عربستان، تونس و مراکش بازدید کرده اند.

برچسب ها: بهداشتی ، پیشروی ، سلامت
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: