کد خبر: ۱۷۲۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 02
زمان‌های قدیم هپاتیت B باعث بروز بیماری کبد چرب می‌شد که خوشبختانه با کنترل‌های انجام شده هپاتیت B کم شده و کبد چرب دیگر در اثر مسائل ویروسی مشکل ساز نمی‌شود
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص و جراح کبد از رتبه دوم ایران در آسیا در تعداد عمل‌های پیوند کبد خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین،علی جعفر‌یان متخصص و جراح کبد اظهار کرد: ارزیابی دقیق تعداد مراکز انجام عمل پیوند کبد(Liver Transplant) نیازمند بررسی‌های دقیق و بیشتری است، زیرا این عمل‌ها از پیچیدگی خاصی برخوردار است و تجهیزات و وسایل جانبی برای اتاق عمل لازم دارد.

وی بیان کرد: برای انجام عمل‌های پیوند کبد علاوه بر تجهیزات اتاق عمل دستگاه‌های تصویربرداری هم بسیار اهمیت دارند و ارزیابی میزان منافذ پیوند کبد نیز با توجه به دستگاه‌ها و تجهیزات جانبی زمان‌بر است.

جعفریان با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ما هفت مرکز پیوند کبد فعالیت می‌کنند، افزود: در سراسر کشور هفت مرکز عمل پیوند کبد را انجام می‌دهند که  از نظر جغرافیایی توزیع یکسانی دارند، به طوری که دانشگاه علوم پزشکی شیراز منطقه جنوب، دانشگاه علوم پزشکی تهران شمال کشور و اخیرا دانشگاه علوم پزشکی مشهد قسمت شرق ایران را تحت پوشش عمل‌های پیوند کبد قرار می‌دهند.

عوامل بروز بیماری کبد چرب در افراد
این متخصص پیوند کبد با اشاره به اینکه مرکز پیوند وزارت بهداشت در حال بررسی و ارزیابی دقیق نیاز کشور به مراکز پیوند کبد است،‌ ادامه داد: امروزه بیمارستان طالقانی تهران، دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دانشگاه علوم پزشکی تهران  عمل‌های پیوند کبد را انجام می‌دهند، اما به طور کلی راه‌اندازی این نوع مراکز هزینه بر بوده و حمایت دولت را نیازمند است.

جعفر‌یان در خصوص عوامل بروز بیماری کبد چرب(Fatty Liver) در افراد اظهار کرد: در زمان‌های قدیم هپاتیت B باعث بروز بیماری کبد چرب می‌شد که خوشبختانه با کنترل‌های انجام شده  هپاتیت B کم شده و کبد چرب دیگر در اثر مسائل ویروسی مشکل ساز نمی‌شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل بروز کبد چرب هپاتیت(hepatitis) C است، تاکید کرد: کبد چرب منجر به نارسایی این عضو حیاتی می‌شود که بر اثر آن بیماری‌ های خود ایمنی و ویروسی ایجاد می‌شود.

جعفر‌یان یادآور شد: کشور ما در منطقه غرب آسیا بعد از ترکیه رتبه دوم در تعداد پیوندهای کبد در سال را دارد که این عمل از انسان زنده و یا افرادی که دچار مرگ مغزی شده اند انجام می‌شود؛  خوشبختانه فرهنگ اهدای عضو نیز در ایران در حال پیشرفت است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: