کد خبر: ۱۷۲۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 03
بسیاری از کودکانی که تشخیص ناخن جویدن بر آنها گذاشته می‌شود با یک یا چند ناخن تغییرشکل یافته مراجعه می‌کنند.
 شفا آنلاین:  شاید ظاهرا کار، ساده است! کودکی ناخنش را می‌جود و به عادت انگشت در دهانش می‌کند و در اثر آن ناخن او تغییر شکل می‌یابد، در نتیجه تشخیص آن هیچ کار سختی نیست!

پدر و مادر کودک حتی اگر بی‌سواد هم باشند می‌دانند که تغییر شکل ناخن کودک به خاطر جویدن آن است! ولی افسوس که همیشه کار به این راحتی نیست و معما حل شده نیست بلکه به شرحی که در ادامه می‌آید باید پزشک آن قدر تجربه و دانش داشته باشد که فقط «مو» را نبیند بلکه قادر باشد «پیچش مو» را نیز ببیند تا بتواند از مشکل بیمار رمزگشایی کند.

بسیاری از کودکانی که تشخیص ناخن جویدن بر آنها گذاشته می‌شود با یک یا چند ناخن تغییرشکل یافته مراجعه می‌کنند. اغلب در مراجعات قبلی بیمار برای کودک تشخیص‌هایی چون قارچ یا عفونت گذاشته شده است. حتی گاهی برای والدین کودک تغییر شکل ناخن و تشخیص‌های اشتباهی که شنیده‌اند استرس و نگرانی ایجاد کرده است. نکته طنز ماجرا آنجاست که والدینی که با این ذهنیت مراجعه می‌کنند این قدر در فکر و بیم یک بیماری عجیب و غریب برای کودک‌شان هستند که باورشان نمی‌شود همه مشکل فقط برای یک مساله ساده مثل ناخن جویدن ایجاد شده و اولین واکنش‌شان به این تشخیص صحیح، انکار و حتی ابراز تردید به دانش و مهارت پزشک است که گویی هیچ مشکل فرزند آنها را درک نکرده است!
که خود این طنز دیگر ماجراست که تبحر و مهارت بیشتر دلیلی بر عدم صلاحیت و کم‌سوادی تلقی شود!
انکار والدین نسبت به جویدن ناخن توسط کودک دو علت دارد. از یک طرف ممکن است به خاطر تذکر و احیانا تنبیه والدین ،کودک این عمل را در «خفا» انجام دهد و پدر و مادر متوجه آن نشوند از طرف دیگر ممکن است گه‌گاه والدین آن را ملاحظه کنند ولی چون اهمیت و تاثیر آن را نمی‌دانند در خاطره و حافظه‌شان ثبت نشود!
ولی علی‌رغم این، طبق تجربه اینجانب با کمی پافشاری در شرح حال و پرسیدن سوالات مناسب انکار والدین می‌شکند و اعتراف می‌کنند که گاهی ناخن جویدن را توسط کودک ملاحظه کرده‌اند!
با توصیفات بالا ناخن جویدن با اینکه تظاهر جسمی و فیزیکی در ناخن دارد و می‌تواند شکل ناخن را تغییر دهد ولی در اصل یک مشکل پوستی نیست و مساله اصلی در روان و ذهن است نه در دست و ناخن!
️پس اساس درمان رسیدگی به مسایل روحی روانی کودک و کوشش در شکستن این عادت با تکنیک‌های روانشناسانه چون رفتار درمانی است. تداوم ناخن جویدن کودک می‌تواند با آسیبی که به ماتریکس (لایه زاینده) ناخن می‌زند موجب آسیب و بدشکلی دائم ناخن شود. پس هرچه زودتر اولا باید تشخیص داده شود ثانیا به طور مناسب درمان شود.سپید
نادر اربابی
متخصص پوست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: