کد خبر: ۱۷۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 03
معاون و سخنگوی مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری
بحث مواد مخدر در تمام دنیا جدی است و تنوع و تکثر بسیاری پیدا کرده است. دو دهه پیش مواد مخدر به‌سختی به تعداد انگشتان دو دست می‌رسید ولی در حال حاضر بیش از 750 نوع مواد NPS یا مواد صنعتی جدید تولید شده است و جامعه بشری را مورد مخاطره قرار داده است
شفا آنلاین:    معاون و سخنگوی مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری  گفت: «بحث مواد مخدر در تمام دنیا جدی است و تنوع و تکثر بسیاری پیدا کرده است. دو دهه پیش مواد مخدر به‌سختی به تعداد انگشتان دو دست می‌رسید ولی در حال حاضر بیش از 750 نوع مواد NPS یا مواد صنعتی جدید تولید شده است و جامعه بشری را مورد مخاطره قرار داده است

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید پرویز افشار اظهار داشت: «در حال حاضر اعتیاد بعنوان یکی از 5 عامل مرگ و میر بشمار می‌آید. سال گذشته حدود سه هزار نفر بعلت مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند. مرگ این افراد بعلت مصرف مواد کاملا به تائید پزشکی قانونی رسیده است و اگر بیشتر تحقیق شود مطمئناً آمار بیشتر خواهد شد. در زمینه حوادث و سوانح که به علت مصرف زیاد مواد یا عدم مصرف مواد همان خماری ایجاد می‌شود شاید علت بسیاری از تصادفات مصرف مواد مخدر باشد به ویژه در مورد رانندگان وسایل نقلیه سنگین.»
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری  افزود: «در خصوص بیماری‌های نوپدید و بازپدید مانند HIV و هپاتیت نقش اعتیاد مخصوصاً تزریق بسیار پررنگ است. بخش قابل توجهی از معتادان از اختلال روانی رنج می‌برند. تعداد اشخاصی که مشکل روانی دارند و با مصرف مواد می‌خواهند بیماری خود را ماسکه کنند قابل توجه است. اینها واقعیت‌های انکارناپذیری است.»

افشار  تصریح کرد: «به نظرمن شما بعنوان روزنامه سپید و تنها روزنامه پزشکی که به مردم اطلاع رسانی می کنید بعضی از موارد را در الویت کامل قرار دهید. وقتی مصرف مواد در کشوری زیاد می‌شود و شاخص‌های آن کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد راهی نداریم جز اولویت‌بندی کردن مسائـل.»

وی دامه داد: «دنیا به سمت و سویی رفته که دو الویت را جزو اولویت‌های اساسی خود قرار دهد. اولویت اول، پیشگیری است. 95 درصد جمعیت کشور ما سالم هستند و 5 درصد مردم ما درگیر مصرف مواد چه بصورت تفننی و چه بصورت پرابمالاتیک که حتماً باید تحت پوشش پیشگیرانه قرار بگیرند و باید به قسمتی از آگاهی برسند روند که اگر مواد در دسترس آنان قرار گرفت مصرف نکنند.


افشار با بیان اینکه از 5 درصد گفته شده تعدادی قابلیت درمانی دارند و در مراکز درمانی تحت درمان قرار می گیرند، گفت: «تعدادی از این افراد که رقم جزئی تری هستند اما همین رقم جزئی بالاترین فشار را به سیستم سلامت و بالاترین عوارض را برای کشور ایجاد می‌کنند و ما و شما این افراد را به‌عنوان مظاهر استفاده از مواد مخدر در کف خیابان‌ها می‌بینیم و تعداد آنها حدود 50 تا 60 هزار نفر در کشور می‌باشد که عامل اشعاعه بسیاری از بیماری‌های نوپدید و بازپدید هستند. پس اولویت پیشگیری برای جامعه سالم اولویت کاهش آسیب برای این گروه حتماً باید اجرا شود».
وی در ادامه سخنان خود، گفت: «باید خدمات Shelter، خدمات DIC، مراکز گذری، مراکز Otrich ،خدمات سرنگ و سوزن، درمان و نگهداری با متادون، درمان و نگهداری با شربت تریاک در کانون توجه جدی باید باشد.»

افشار خاطرنشان کرد: «ما باید به این فهم مشترک برسیم که مصرف مواد جرم است مگر در موارد و مصادیق درمانی و تشخیص این مسئله برعهده پزشک و وزارت بهداشت و درمان است. تعدادی از این معتادان متجاهر نیاز دارند تا آخر عمر شربت تریاک یا متادون یا ... مصرف کنند و ما این را بعنوان قانونمندسازی مصرف مواد نمی‌دانیم.

 این، پزشکی سازی مصرف است. طبی سازی مواد در قانون ما به خوبی تعبیه شده و این یک فرصت مغتنمی برای درمانگران و وزارت بهداشت و درمان است. در قانون ما تولید و توزیع و مصرف مواد جرم است مگر در مواردی که وزارت بهداشت و درمان تشخیص دهد. وزارت بهداشت و درمان بحث کاهش مصرف بعنوان اولویت پذیرفته است. اما معتادان تزریقی هروئین و کسانی آلوده به بیماریهای پرخطر هستند و کشور و مردم را در خطر قرار می‌دهند لازم است سرنگ و سوزن در اختیار آنان قرار گیرد که تزریق غیرآلوده انجام دهند. در گام بعد باید تحت پوشش درمان با متادون و شربت تریاک قرار گیرند. امکان دارد پاره‌ای از این افراد به سمت و سوی ترک اعتیاد روند و امکان دارد پاره‌ای دیگر ترک نکنند و مدت‌های مدیدی تحت پوشش نگهدارنده قرار گیرند.»

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، در پایان، توسعه خدمات کاهش آسیب برای افرادی که تا آخر معتاد می ‌مانند را یکی دیگر از اولویت‌های اصلی دانست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: