کد خبر: ۱۷۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 02
به هیچ عنوان نباید با هدف کاهش ادرار کودک، مایعات در هنگام آموزش کم شود چون ایجاد یبوست می‌کند و یبوست به علت دردی که دارد کودک را از لگن بیزار می‌کند، چون گمان می‌کند علت درد او نشستن بر سر لگن است. ضمن اینکه کمبود آب فرآیند آموزش را کند می‌کند.
شفا آنلاین:   چند مورد از مهم‌ترین نشانه‌های آمادگی کودک برای پذیرش آموزش توالت رفتن را که دکتر براندا گاردنر در کتاب خود آورده است:

1) هنگامی که کودک توانایی فهم دستورات شما را داشته باشد تا بتواند مراحل مختلف آموزش را درک کند.
2) وقتی که کودک نسبت به کاری که در پوشک خود انجام داده کنجکاوی کند و بین خشک بودن و خیس بودن خود تفاوت قایل شود. این موضوع نشان می‌دهد که ماهیچه‌های بدن او توانایی لازم را برای نگهداری ادرار یا مدفوع دارند.
3) هنگامی که فاصله ادرار کردن کودک چند ساعت طول بکشد و او بتواند خود را نگه دارد و خیس نکند.
4) هنگامی که کودک بتواند به تنهایی روی توالت و لگن بنشیند و همچنین بتواند شورت و زیر شلواری خود را پایین یا بالا بکشد.
5) هنگامی که کودک تمایلی به مستقل شدن داشته باشد.
آشنایی و توجه به نکات زیر در مورد آموزش توالت رفتن لازم است:
از توانایی خود در تشخیص زمان مناسب اطمینان حاصل کنید و تحت تاثیر فشار دیگران شروع به آموزش نکنید.
درصورتی که احساس می‌کنید، نمی‌توانید مشکلات احتمالی را بپذیرید و عصبانی خواهید شد، آموزش را شروع نکنید.
کودک در هنگام شروع آموزش یبوست و اسهال نداشته باشد.
به هیچ عنوان نباید با هدف کاهش ادرار کودک، مایعات در هنگام آموزش کم شود چون ایجاد یبوست می‌کند و یبوست به علت دردی که دارد کودک را از لگن بیزار می‌کند، چون گمان می‌کند علت درد او نشستن بر سر لگن است. ضمن اینکه کمبود آب فرآیند آموزش را کند می‌کند.
محیط خانه را آماده کنیم که اگر کودک کثیف کرد دعوایش نکنیم حتی در حد یک «وای»، چون کودک به شدت احساس سرخوردگی و گناه می‌کند و گمان می‌کند که دستشویی کردنش گناه و خطای بزرگی است که باید کنترلش کند.
دستشویی را تمیز و کاملا روشن و خوش‌بو کنیم یا چند اسباب‌بازی و صابون‌های عروسکی بگذاریم که تا آخر آموزش آنجا باشند.
در صورت استفاده از لگن، لگن مناسب با وضعیت جسمی و جنسی برای کودک تهیه کنید. همچنین دمپایی نرم و طرحدار برای کودک تهیه کنید.
لباس‌ها و شلوارهای گشاد تن کودک بکنید که درآوردن آنها راحت باشد.
تحت هیچ شرایطی دو آموزش را با هم انجام ندهیم مثلا گرفتن شیر یا جدا کردن محل خواب با پوشک گرفتن.
اطلاعات نسبی از برنامه دستشویی رفتن کودک به‌دست آورید.
در امر آموزش بسیار مهم است که کودک شما تحت آموزش یکسان قرار گیرد یعنی اگر که مادرتان هم از کودکتان مراقبت می‌کند او هم دقیقا همانند شما با کودک رفتار کند تا کودک دچار دوگانگی نشود.
عجله کردن و تنبیه کودک نه تنها کمکی در کنترل ادرار و مدفوع کودکان نمی‌کند بلکه در او ایجاد اضطراب و استرس کرده و ممکن است حتی مدت بیشتری طول بکشد تا این کنترل را به دست آورد. حتی ممکن است او را دچار سایر مشکلات روحی و اختلالات جسمی هم کند.
به کودک حداقل یک کلمه، اشاره یا علامت در هنگام داشتن ادرار یا مدفوع، برای خبر کردن یاد بدهید .
وقتی کودک‌تان به طور ناگهانی خودش را کثیف کرد، او را در دستشویی تمیز کرده و استفاده از لگن را یادآوری کنید و از او بخواهید دفعه بعد به دستشویی برود.
در صورتی که کودک از محل توالت، صدای سیفون و... می‌ترسد ترس‌ها را در او از میان ببرید. او باید محل قرار گرفتن ادرار و مدفوع را ببیند و خودش سیفون را بکشد.
کودک را تشویق کنید تا درباره ترس‌هایش صحبت کند. این کار به شما کمک می‌کند تا مسائل او را بهتر درک کرده و نسبت به حل آنها موفق‌تر عمل کنید.

پوشک شب گاهی تا سه سال و نیم ادامه دارد.سپید
فائزه جوادی‌لاریجانی
فوق‌تخصص کلیه کودکان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: