کد خبر: ۱۷۱۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 29
بر اساس این طرح وقتی بیمارستانی هیات‌امنایی شود، خودش می‌تواند هزینه‌ها و درآمدهایش را کنترل کند و مکانیزم کاهش یا افزایش نیروی انسانی، خریدها و نظام پرداختش را به صورت مستقل پیش برد
شفاآنلاین>سلامت> "هیات‌امنایی شدن بیمارستان‌ها" طرحی بود که از چندین سال پیش هر از گاهی از سوی وزارت بهداشت مطرح می‌شد؛ طرحی که گویی این‌بار وزارت بهداشتی‌ها عزم‌شان را جزم کردند تا به آن جامه عمل بپپوشانند.

به گزارش شفاآنلاین، بر اساس این طرح وقتی بیمارستانی هیات‌امنایی شود، خودش می‌تواند هزینه‌ها و درآمدهایش را کنترل کند و مکانیزم کاهش یا افزایش نیروی انسانی، خریدها و نظام پرداختش را به صورت مستقل پیش برد. همچنین بیمارستان هیات‌امنایی می‌تواند از قوانین بازدارنده وزارتخانه و دولت تبعیت نکند.

البته وزارت بهداشتی‌ها، توانمندتر شدن بیمارستان‌ها (hospitals)و اصلاح برخی قوانین و مقررات را از الزامات اجرای این طرح می‌دانند و در عین حال به صراحت می‌گویند که هیات امنایی شدن بیمارستان‌ها، هیچگونه افزایش پرداختی خارج از تعرفه دولتی در بیمارستان‌ها ایجاد نخواهد کرد؛ بنابراین مردم مطمئن باشند اجرای این طرح هیچ افزایش پرداختی برایشان به دنبال نخواهد داشت و صرفا یک تغییر نظام مدیریت بیمارستان‌ها در راستای افزایش بهره‌وری است.

دکتر قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت نیز در این زمینه، گفت: هدف ما از برنامه‌ریزی در جهت هیات امنایی کردن بیمارستان‌ها این است که نظارت مردم بر مردم در بیمارستان‌ها حاکم باشد.

وی افزود: بیمارستان هیات‌امنایی چیز عجیب و غریبی نیست، ‌بلکه ما بر اساس این طرح می‌خواهیم نمایندگانی از مردم و برخی افراد فنی بر بیمارستان‌ها نظارت و مدیریت داشته باشند. باید توجه کرد نظارت و مدیریتی که در حال حاضر بر بیمارستان‌ها وجود دارد، از طریق وزارت بهداشت و دولتی است، اما ما می‌خواهیم این مدیریت و نظارت را از وزارت بهداشت (Health)به خود بیمارستان‌ها واگذار کنیم تا افرادی که در مسائل اقتصادی صاحب‌نظرند و یا در مسائل حقوقی و بهداشت و درمان کارشناسند، در بیمارستان‌ها تجمیع شوند و در نتیجه بتوانند هم خدمات بهتری ارائه کنند و هم هزینه‌هایمان کمتر شود.

جان‌بابایی درباره میزان پرداختی در بیمارستان‌های هیات‌امنایی نیز گفت: اینکه بخواهیم مبنا را مانند آنچه که در گذشته اعلام شده بود، K  ۳.۶ قرار دهیم، غیرقابل انجام است. زیرا منابع دولت اجازه و کفاف این کار را نمی‌دهد.

معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: بر همین اساس ما باید با منابع موجود و با همین میزان پرداختی‌هایی که اکنون در بیمارستان‌ها وجود دارد، این طرح را در بیمارستان‌ها راه بیندازیم.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: