کد خبر: ۱۷۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 27
در جامعه عمومی کشور نزدیک به یک و نیم میلیون فرد مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن و نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C مزمن هستند
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، به تشریح وضعیت بیماری های عفونی منتقله از خون در کشور پرداخت و از کاهش چشمگیر هپاتیت در بین اهداکنندگان خون خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر بشیر حاجی بیگی گفت: طی ۱۰ سال گذشته شیوع هپاتیت B در جامعه اهداکنندگان خون در سال ۱۳۸۶ از چهل و سه صدم درصد (۴۳ مورد مثبت در ۱۰ هزار نفر) در پایان سال ۹۵ به کمتر از هشتاد و یک هزارم درصد (۸ مورد مثبت در ۱۰ هزار نفر) و در زمینه هپاتیت C از ۱۲ صدم درصد با یک کاهش چشمگیر به ۳۲ هزارم درصد یعنی ۳ مورد مثبت به ازای هر ۱۰ هزار نفر تا پایان سال ۹۵ رسیده است. این در حالی است که شیوع هپاتیت B در جامعه عادی بیش از ۲ درصد و در مورد هپاتیت C بین ۵ /۰ تا ۷ /۰ درصد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت(hepatitis) B و C در جمعیت اهداکنندگان خون با فرهنگ سازی، آموزش و ارتقاء فرآیند های انتخاب اهداکننده و اجرای برنامه خودحذفی محرمانه و حذف خون جایگزین ۱۰ برابر کمتر از جمعیت عمومی کشور است و در منطقه مدیترانه شرقی و آسیای میانه، کشور ما با برخورداری از بهترین شاخص های سلامت خون و کمترین میزان شیوع عفونت های منتقله از خون از جمله هپاتیت B و C و با افزایش شاخص اهداکنندگان مستمر خون، استفاده از کیت های غربالگری(Screening) استاندارد، بهره گیری از سیستم اتوماسیون، اجرای روش های بهینه تولید در مراکز انتقال خون سراسر کشور سرآمد این کشورها است.

حاجی بیگی افزود: در جامعه عمومی کشور نزدیک به یک و نیم میلیون فرد مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن و نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C مزمن هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، گفت: در سراسر جهان ۴۰۰ میلیون نفر مبتلا به هپاتیت های ویروسی B و C هستند. طبق جدیدترین آمار سازمان انتقال خون در ایران هپاتیت B در سال ۱۳۹۵ به ۸ مورد از هر ۱۰ هزار واحد اهدای خون جمع آوری شده و در مورد هپاتیت C این آمار در هر ۱۰ هزار واحد خون اهدایی جمع آوری شده به ۳ مورد رسیده است.

وی افزود: در آسیا کشورهای ایران، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور، کشورهای برتر در زمینه تضمین کیفیت و سلامت خون و فرآورده های آن هستند. در مورد HIV در طی ۱۰ سال گذشته در اهداکنندگان خون در سراسر کشور ۳ مورد در ۱۰۰ هزار واحد خون اهدایی بوده است.

حاجی بیگی گفت: در حاضر با توجه به واکسیناسیون(vaccination) نوزادان بر علیه هپاتیت B در کشور، آمار هپاتیت B رو به کاهش است. این شیب کاهشی، آرامش اطمینان بخشی را برای افراد مصرف کننده خون و فرآورده های آن در کشور به دنبال دارد.

وی در پایان افزود: خون هایی که از نظر هپاتیت و HIV در مراکز انتقال خون شناسایی می شوند، از چرخه انتقال خون خارج می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: