کد خبر: ۱۷۱۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 26
پیشرفت‌های طب اطفال و جایگاه علمی تحقیقات طب اطفال در ایران طی 20 سال گذشته مطلوب است و شاهد افزایش امید به زندگی در میان افراد هستیم.
شفا آنلاین>سلامت>ملک‌زاده با بیان اینکه در مرگ و میر نوزادی به شاخص خوبی نرسیده ایم، گفت: چاقی، عامل ابتلای ۱۰ درصد ایرانیان به دیابت است.

به گزارش شفا آنلاین،رضا ملک‌زاده معاون پژوهشی وزارت بهداشت در همایش بین‌المللی کودکان که امروز در مرکز طبی برگزار شد، گفت: پیشرفت‌های طب اطفال و جایگاه علمی تحقیقات طب اطفال در ایران طی 20 سال گذشته مطلوب است و شاهد افزایش امید به زندگی در میان افراد هستیم.

وی افزود: در حال حاضر سن 80 سالگی خانم‌ها و 76 سالگی آقایان بیانگر برنامه بلندمدت کاهش مرگ و میر نوزادان است و در بزرگسالان نیز با کاهش مرگ زودرس از 80 درصد به کمتر از 50 درصد شاهد روند خوبی بوده‌ایم.

ملک‌زاده گفت: در حال حاضر سکته‌های قلبی_ مغزی، سوانح جاده‌ای و بیماری‌های مزمن از علل افزایش مرگ و میر در کشور است و از سویی دیگر سرطان ها، بیماری‌های روانی، استفاده از مواد مخدر ، دیابت و حتی دیابت نوع 2 در کودکان و نوجوانان به عنوان یک مشکل در کشور مطرح می‌شود.

30 درصد بانوان درگیر چاقی هستند

وی افزود: در مرگ و میر نوزادی هنوز به شاخص خیلی خوبی نرسیده ایم و مشکل اصلی بیماری‌های قلبی_ عروقی است که منشأ بسیاری از آنها از کودکی آغاز می‌شود.

ملک‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر لاغری مفرط نداریم و در کودکان چاقی، تصادفات جاده‌ای، آلودگی هوا، بلاهای طبیعی، بیماری‌های مزمن، سرطان و دیابت از مواردی است که احساس می‌شود از دنیا عقب هستیم و باید برای آن برنامه داشته باشیم.

ملک‌زاده گفت: مطالعه‌ای بین 35 هزار نفر از سراسر کشور نشان داده است 30 درصد بانوان درگیر چاقی هستند و به طور کلی 23 درصد ایرانیان معضل چاقی را به همراه دارند و نزدیک یک میلیون ایرانی نیاز به عمل بای‌پس برای درمان چاقی دارند که این معضل باعث ابتلای حدود 10 درصد ایرانیان به دیابت شده است و 30 درصد پیش‌دیابتی هستند.

وی گفت: تحرک پایین 96 درصدی در خانم‌ها و 80 درصدی در میان مردان نشان می‌دهد ایرانیان به میزان کافی تحرک ندارند و باید روی این موضوع برنامه داشت.

2درصد تولیدات علمی کشور در حوزه اطفال است

ملک زاده در ادامه گفت: ۲درصد تولیدات علمی از آن رشته اطفال است و در حوزه کودکان در منطقه حائز رتبه سوم هستیم؛ در زمینه تولیدات علمی رشد خوبی داشته ایم و رتبه ۱۷ isi را دارا هستیم و امیدواریم شاهد تلاش های بیشتری در این رشته باشیم، رشته اطفال نیاز به سرمایه گذاری دارد تا شاهد ارتقا این رشته باشیم.

برچسب ها: دیابت ، بهداشت ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: