کد خبر: ۱۷۱۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 25
نه‌تنها شواهد کمی برای اینکه نوشیدنی‌های گازدار رژیمی به کاهش وزن یا حفظ آن به افراد کمک کنند وجود دارد، بلکه شواهدی هم وجود دارد که می‌گوید نوشیدنی‌های رژیمی مانند نوشیدنی‌های دارای شکر باعث مشکلات متابولیسمی می‌شوند
شفا آنلاین:درست است که نوشابه‌های گازدار رژیمی مانند نوع غیر رژیمی آن بمب انرژی نیستند، اما نمی‌توان گفت این نوشابه‌ها کاملاً هم بی‌خطرند و می‌توان آنها را با خیال راحت نوشید. ماریون نستله، متخصص تغذیه و استاد رشته تغذیه دانشگاه نیویورک می‌گوید: «نه‌تنها شواهد کمی برای اینکه به گزارش شفا آنلاین:نوشیدنی‌های گازدار رژیمی<Sparkling Drinks> به کاهش وزن یا حفظ آن به افراد کمک کنند وجود دارد، بلکه شواهدی هم وجود دارد که می‌گوید نوشیدنی‌های رژیمی مانند نوشیدنی‌های دارای شکر باعث مشکلات متابولیسمی می‌شوند.» یکی از مطالعاتی که در دانشگاه مینه‌سوتا روی نزدیک به 10 هزار بزرگسال انجام شده است می‌گوید، فقط خوردن یک نوشابه رژیمی در روز، خطر ابتلا به سندروم متابولیک و تعدادی از علائم ازجمله چربی شکم و کلسترول بالا که منجر به بیماری‌های قلبی می‌شود را 34 درصد افزایش می‌دهد.
جیکوب تیتلبام، پزشک و نویسنده کتاب راهنمای کامل ترک اعتیاد به شیرینی می‌گوید: «هر خوراکی که به‌شدت شیرین باشد، حتی اگر شیرینی آن مصنوعی باشد، ترشح انسولین را تحریک می‌کند.» او ادامه می‌دهد: «وقتی شخص بیشتر و بیشتر شیرینی می‌خورد، دیابت، بیماری‌های قلبی و مقاومت در برابر انسولین در او شروع می‌شود. بخشی از مصرف بیش از حد شیرینی به این دلیل است که پایانه‌های چشایی شما به مزه شیرین عادت می‌کنند و برای درک کردن آن باید بیشتر و بیشتر شیرینی بخورید.»
علاوه بر این، مشاهده شده است که این نوشیدنی‌ها که با قند مصنوعی شیرین شده است باعث پوسیدگی دندان، پوکی استخوان، اختلال در عملکرد کلیه‌ها و افزایش احتمال ابتلا به چاقی می‌شوند. تحقیقی که در مرکز مطالعات دانشگاه تگزاس انجام شده است، نشان می‌دهد نوشیدن 2 بطری یا بیشتر از این نوشابه‌ها در روز سایز دور کمر را 500 درصد افزایش می‌دهد. احتمالاً حالا که این سطرها را خواندید دوست دارید نوشابه گازدار را ترک کنید و نمی‌توانید، اما ما برای شما پیشنهادی داریم و آن این است که برای 2 هفته روزی یکی از بطری‌های نوشابه‌ای که می‌خورید را حذف کنید و باقی‌مانده را هم با آب رقیق کنید و این کار را آن‌قدر ادامه بدهید که به‌روزی نیم بطری نوشابه و کمتر برسید، اما دکتر تیتلبام پیشنهاد بهتری دارد. او می‌گوید: مصرف روزانه نوشابه یک اعتیاد است و راه دیگری هم برای ترک این اعتیاد وجود دارد. وقتی شما به چیزی معتاد می‌شوید، عواملی وجود دارند که ولع شما را نسبت به آن تحریک می‌کنند و بنابراین شما باید از این عوامل دوری کنید.» ما در اینجا روش‌های سالم‌تری به شما پیشنهاد می‌کنیم تا به هدفی که از خوردن نوشابه‌های رژیمی دارید، برسید. لاندا سندون، استادیار موسسه تغذیه دانشگاه تگزاس در این زمینه توصیه می‌کند: «برای هر روشی که در تغذیه‌تان انتخاب می‌کنید، برنامه‌ریزی داشته باشید و نوشیدنی‌های دیگری در اختیار داشته باشید تا آن را با نوشابه‌های گازدار جایگزین کنید.»
وقتی برای افزایش سطح انرژی نوشابه می‌خورید
اگر نوشابه رژیمی را برای این می‌خورید که انرژی دریافت کنید، بهتر است این انرژی را از کافئین بگیرید.
اگر می‌خواهید انرژی بگیرید بهتر است چای یا قهوه بنوشید، زیرا این نوشیدنی‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که شما را از تعداد زیادی از بیماری‌ها محافظت می‌کنند. اگر از استویا که یک گیاه شیرین است یا یک قاشق چای‌خوری عسل استفاده کنید و مقدار زیادی شکر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی دیگر در چای یا قهوه خود نریزید، اشکالی ندارد که آنها را اندکی شیرین کنید. دکتر ساندون پیشنهاد می‌دهد که چای سرد با طعم میوه‌های مختلف بنوشید، زیرا این میوه‌ها شیرین هستند. اگر هم خستگی مزمن ندارید و عادت ندارید که در روز حتماً مقداری کافئین دریافت کنید، قدری هم چشمانتان را روی هم بگذارید و بخوابید!
اگر برای افزایش قند خونتان نوشابه می‌خورید
اگر بیش‌ازحد حساس هستید، لرزش بدن یا سرگیجه دارید یا عوامل استرس‌زای محیطی بیش‌ازحد شما را تحریک می‌کنند، به این دلیل است که غده‌های آدرنالین شما نیاز به حمایت دارند. دکتر تیتلبام می‌گوید: «کار این غدد این است که زمانی که شما دچار استرس می‌شوید قند بیشتری تولید کنند.» او ادامه می‌دهد: «وقتی این غدد از فعالیت مداوم خسته می‌شوند، قند خون شما پایین می‌آید و شما دیگر هورمونی ندارید که قند خونتان را مدیریت کند.»
تیتلبام به کسانی که دچار افت قند خون می‌شوند توصیه می‌کند که استرس‌های روزمره‌شان را تا جایی که می‌توانند کاهش دهند. او می‌گوید: «آیا اجباری هست که هنگام صبحانه خوردن اخبار تماشا کنید و روزتان را با شنیدن اخبار تروریستی و بلایای طبیعی شروع کنید؟» این پزشک ادامه می‌دهد: «علاوه بر این، با حذف کردن وعده‌های غذایی، باعث افت‌وخیز فشار خونتان نشوید و در روز سه وعده غذایی اصلی و 2 میان‌وعده میل کنید.»
پروتئین‌هایی که در روز مصرف می‌کنید را در سراسر طول روز پخش کنید. برای مثال به سالاد پاستا مرغ چرخ‌کرده یا مرصع شده بیفزایید و همچنین میان‌وعده‌های مغذی مانند یک‌سوم فنجان از غلات یا کشمش را در کیفتان بگذارید تا اگر قند خونتان افت کرد، آن را دوباره بالا ببرند. غلات چربی‌های سالمی دارند که سرعت جذب قند خون را کاهش می‌دهند و کشمش هم قند طبیعی دارد که قند خون شما را متعادل می‌کند. همچنین به گفته دکتر تیتلبام، شما می‌توانید غدد آدرنالین خود را با 500 میلی‌گرم از مکمل ویتامین ث، 50 تا 100 میلی‌گرم ویتامین B5 و دم‌نوش شیرین‌بیان احیا کنید.
گاهی مخمرهای دستگاه گوارش باعث می‌شوند هوس شیرینی کنید
اگر گرفتگی مزمن مجاری تنفسی، سینوزیت، کولون اسپاستیک و سندرم روده تحریک‌پذیر دارید، ممکن است هوس شیرینی شما ناشی از مخمرها یا کاندیدا باشد که در دستگاه گوارش شما رشد می‌کند. خوردن یک ماده غذایی پروبیوتیک و ترک کردن شیرینی، این مخمرها را می‌کشد. در ضمن سعی کنید در رژیم غذایی خود برای نوشیدنی‌های گازدار جایگزینی پیدا کنید که از ترک کردن آنها احساس ریاضت کشیدن نکنید. تیتلبام چای شیرین شده با استویا، دارچین یا جوز هندی را پیشنهاد می‌دهد. سندان هم می‌گوید: «آب‌میوه یا آب گازدار با لیمو به همراه یک قطعه از کرن‌بری از نوشیدنی‌های موردعلاقه من هستند.»
وقتی زیاد شیرینی خوردن ناشی از به‌هم‌ریختگی هورمونی است
اگر قبل از دوره ماهانه خود دچار به‌هم‌ریختگی هورمونی می‌شوید یا در سن یائسگی قرار دارید، نوسانات هورمونی ممکن است باعث بی‌خوابی، سردرد، احساس فرسودگی یا افسردگی خفیف در شما شود و تمام اینها باعث می‌شود که بیشتر هوس شیرینی خوردن کنید.
در این مواقع باید به دنبال راه‌هایی باشید که سطح استروژن را در خود افزایش دهید. به‌این‌ترتیب سطح هورمون‌هایی مانند سروتونین، دوپامین و نوراپینفرین که در مغزتان ترشح می‌شود و در شما احساسات خوشایند به وجود می‌آورند هم بالا می‌رود. تیتلبام توصیه می‌کند در این مواقع شیر سویا مصرف کنید، زیرا سویا ترکیبات گیاهی به نام ایزوفلاوون‌ها دارد که نقش استروژن را در بدن بازی می‌کنند. اگر این روش هم برای شما مناسب نبود، به سراغ درمان‌های طبیعی بروید و یک پرتقال، یک موز، تعدادی توت یا دو قطعه شکلات تلخ میل کنید. سپید

prevention.com
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: