کد خبر: ۱۷۱۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 21
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: باید سنجیده عمل کرد و برای این‌گونه تصمیمات مطالعه شود تا تصمیم عجولانه‌ای گرفته نشود که بخواهیم دوباره بعد از چند سال از تصمیم خود برگردیم.

شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون(Commission) بهداشت و درمان مجلس گفت: ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها، استعمال آن را به خانه‌ها می‌کشاند.

به گزارش شفا آنلاین،احمد حمزه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به دستور دادستانی در خصوص جمع‌آوری قلیان از قهوه خانه‌ها برای جلوگیری از شیوع آن گفت: بعید به نظر می‌رسد که چنین اقداماتی موثر باشد کما اینکه برخوردهای سلبی برای مبارزه با مواد مخدر نیز جواب نداده است.

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس شورای اسلامی افزود: قهوه‌خانه مکان خاصی است که وقتی فرد علاقه‌مند به قلیان برای استعمال قلیان به آنجا می‌رود اگر عرضه قلیان در این مکان تعطیل شود، او در منزل خود اقدام به این کار می‌کند در حالی که در این صورت ممکن است استعمال قلیان در میان خانواده او نیز شیوع پیدا کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: باید سنجیده عمل کرد و برای این‌گونه تصمیمات مطالعه شود تا تصمیم عجولانه‌ای گرفته نشود که بخواهیم دوباره بعد از چند سال از تصمیم خود برگردیم.

حمزه ادامه داد: اگر در تفسیر قانون اختلاف وجود دارد باید آن را به مراجع رسیدگی ارجاع داد تا آن ها قانون را تفسیر کنند تا مشخص شود که مکانی همچون قهوه‌خانه مکان عمومی محسوب می شود یا نمی شود چراکه برخوردهای سلبی در پدیده ها و ناهنجاری های اجتماعی مفید و موثر واقع نمی شود.

‌این نماینده مجلس دهم با بیان این پیشنهاد که باید بیشتر از هر  اقدامی روی آموزش تاکید کنیم، گفت: سیستم‌های مختلف آموزشی اعم از رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و دیگر نهادهای مرتبط با آموزش عمومی در این قضیه مداخله کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر باید زمینه برخورداری از امکانات و تفریحات سالم برای نوجوانان و جوانان فراهم  شود در حالی که متأسفانه ما از  نوجوانان خود غافل هستیم اما هیچ اشکالی ندارد که در محله‌های مختلف مکان‌هایی برای برگزاری تئاتر و کنسرت موسیقی برای جوانان وجود داشته‌باشد تا آنها اوقات خود را در این مکان‌های فرهنگی سپری کنند.

حمزه افزود: همچنین می توانیم در محله‌های مختلف سالن های ورزشی را گسترش داده و به وسایلی هم‌چون میزهای پینگ پنگ تجهیز کنیم تا جوانان بتوانند به صورت رایگان از این امکانات استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد:  کسی که به قهوه‌خانه می‌رود می‌خواهد وقتش سپری شود در حالی که اگر جای بهتری از قهوه‌خانه پیدا کند که او را سرگرم کند حتماً آنجا می‌رود و دیگر به قهوه‌خانه نمی‌رود و آلوده به دخانیات و قلیان نیز نمی‌شود.

این نماینده مجلس دهم افزود : اینکه جوانان ما برای یک ساعت بازی فوتبال در سالن‌های ورزشی باید برای اجاره آن هزینه‌های بسیاری را بپردازند، آنها را به مکان‌های دیگری همچون قهوه خانه‌ها سوق می‌دهد در حالی که دولت می‌تواند در امر ورزش همگانی و رایگان برای مردم سرمایه‌گذاری کند و در محله‌های مختلف امکانات ورزشی لازم را اختصاص دهد.

 وی یادآور شد : اگر دولت با توجه به نسبت جمعیت، برای هر پنج هزار نفر یک میز پینگ پنگ در نظر بگیرد، اختصاص 16 هزار میز پینگ پنگ برای کل کشور کفایت می کند که با توجه به منابع و پول‌هایی که در کشور به هدر می‌رود و ما از  آن غافلیم، با توجه به هزینه‌های هنگفت درمان، تامین این تجهیزات ورزشی نیاز به هزینه چندانی ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید براینکه مردم از توسعه امکانات ورزشی و تفریحی سالم استقبال می کنند، گفت: زمانی که برای سرکشی از روستاها می رویم با جوانان که در حال استعمال قلیان هستند نیز گفت‌و‌گو می‌کنیم آنها حرفشان این است که اگر شما مسئولان امکانات ورزشی و مکان مناسب ورزش در اختیار ما قرار دهید، ما به جای مصرف قلیان، ورزش می‌کنیم.

حمزه ادامه داد: گفتنی است حجت‌الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور در مورد طرح جمع‌آوری قلیان و منع استعمال دخانیات در اماکن عمومی گفت: از نظر قانون استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است و در جای دیگر قانون، قهوه‌خانه‌ها را جزو اماکن عمومی تعریف کرده است که این ممنوعیت به واسطه حکم قانون است.

برچسب ها: قلیان ، بهداشت ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: