کد خبر: ۱۷۰۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 21
آرتروز درد و التهاب موجود در مفاصل بدن است. این بیماری زانو، آرنج، مچ دست و حتی باسن را تحت تاثیر قرار می دهد
شفاآنلاین>تغذیه> بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز نسبت به تاثیر رژیم غذایی در کمک به کنترل و کاهش علائم آرتروز آگاهی ندارند. برخی از موادغذایی خواص ضدالتهابی دارند و می توانند به حفظ سلامت مفاصل کمک کنند.

به گزارش شفاآنلاین، آرتروز درد و التهاب موجود در مفاصل بدن است. این بیماری زانو، آرنج، مچ دست و حتی باسن را تحت تاثیر قرار می دهد.

موادغذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها

موادغذایی غنی از ویتامین C

آناناس

میوه ها: میوه های غنی از ویتامین C می توانند به بازسازی کلاژن در مفاصل و همچنین کمک به کاهش (Decrease)التهاب کمک کنند. بنابراین از میوه هایی مانند آناناس، پرتغال، انبه، کیوی و توت فرنگی استفاده نمایید.

سبزیجات: سبزیجات می توانند به ساخت نرمچه ها در مفاصل کمک کنند. مصرف سبزیجاتی مانند بروکلی، گل کلم، فلفل شیرین، کلم کیل، سیب زمینی شیرین با پوست و کلم در افزایش سطوح کلاژن موثر است.


موادغذایی غنی از کاروتنوئید

توت قرنگی

کاروتنوئید بتا- کریپتوکسانتین یک کاروتنوئید بالقوه بوده که در کاهش التهاب و ورم به ویژه در آرتریت روماتوئید موثر است. از موادغذایی حاوی کاروتنوئید می توان به کدو حلوایی، هویج، فلفل قرمز شیرین، اسفناج، زردآلو، طالبی، پرتغال، ذرت و نارنگی اشاره کرد.

موادغذایی غنی از بیوفلاونوئیدها شامل کوئرستین و آنتوسیانیدین خواص ضد التهابی مشابه به آسپرین دارند. موادغذایی حاوی بیوفلاونوئیدها شامل رزبری، بلوبری، توت فرنگی، انگور فرنگی سیاه و آقطی است.

موادغذایی غنی از سلنیوم

غلات کامل

سلنیوم باعث کاهش خطر آتروز و آرتریت روماتوئید می شود. همچنین براساس تحقیقات، کمبود سلنیوم در رژیم غذایی با خطر ابتلا به این بیماری ها در ارتباط است. از موادغذایی حاوی سلنیوم می توان به ماهی تن، پاستای گندم کامل، خرچنگ، آجیل برزیلی، غلات کامل، گوشت گاو بدون چربی، ماهی کاد، میگو و بوقلمون اشاره کرد.

چای سبز

چای سبز حاوی میزان بالایی آنتی اکسیدان بوده که در کاهش درد ناشی التهاب آرتروز موثر(Effective) است. چای سبز حاوی EGCG می باشد و به کاهش موادشیمیایی عامل التهاب در بدن کمک می کند. چای سبز کافئین دار نسبت به چای سبز فاقد کافئین موامغذی موثرتری دارد.

روغن زیتون

آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون از ایجاد التهاب در بدن جلوگیری می کند. چربی تک اشباع نشده موجود در روغن زیتون چربی سالم و خوبی بوده که در کاهش تولید آنزیم هایی موثر است که منجر به التهاب می شوند.

روزانه یک تا دو قاشق چایخوری از این روغن استفاده نمایید، همچنین در مصرف این روغن زیاده روی نکنید زیرا کالری آن پایین نیست.

 موادغذایی با اسیدهای چرب امگا۳

سالمون

سیتوکین آنزیمی است که می تواند باعث ساییده شدن غضروف شود، همچنین اسیدهای چرب امگا۳ می تواند به کاهش التهاب و درد آرتروز کمک کند. اسیدهای چرب امگا۳ در ماهی، مغزهای آجیل، دانه ها و برخی موادغذایی دیگر وجود دارد.

از موادغذایی حاوی امگا۳ می توان به سالمون، خال مخالی، صدف، ساردین، شاه ماهی، قزل آلا، ماهی کولی، تخم مرغ غنی شده با امگا۳، گردو، لوبیا سویا، دانه های کدو تنبل، بذرکتان، روغن کتان، روغن کانولا و توفو اشاره کرد.

موادغذایی با خواص ضدالتهابی

زردچوبه

زردچوبه یک نوع ادویه بوده که در آشپزی آسیایی و هندی استفاده می شود. زردچوبه در بدن دارای خواص ضدالتهابی است و می تواند در کاهش موادشیمیایی التهابی، کنترل درد و التهاب ناشی از آرتروز موثر باشد.

فلفل های قرمز تند

استفاده از کپسایسین (موادشیمیایی موجود در فلفل های قرمز) به عنوان کرم موضعی در کمک به کاهش درد آرتریت موثر است. کپسایسین یک ماده اولیه ی بسیار رایج در پمادهای تسکین درد است. تحقیقات نشان می دهد که مکمل های کپسایسین می توانند به کاهش درد آرتروز کمک کنند.

زنجبیل

برخی از موادشیمیایی موجود در زنجبیل بسیار شبیه داروهای ضدالتهابی است. زنجبیل را می توانید در غذا، نوشیدنی، چای و مافین استفاده کنید.
برچسب ها: کاهش ، موثر ، تغذیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: