کد خبر: ۱۷۰۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 20
هاری یک بیماری ویروسی کشنده مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی است و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و بیشتر از طریق گزش به آن مبتلا می شوند.

شفا آنلاین:کارشناس ارشد سازمان بهداشت جهانی ابراز امیدواری کرد که با طرح های پیشگیرانه و در حال اجرای این سازمان در بیشتر کشورها ، بیماری هاری تا سال 2030 میلادی به طور کامل در جهان ریشه کن شود.


به گزارش شفا آنلاین:' گئورگی تورس پنالور'در آمل گفت : هر چند این ادعا که کسی نباید به خاطر ابتلا به بیماری هاری کشته شود ، به این سادگی انجام پذیر نیست ، اما عزم سازمان بهداشت جهانی برای ریشه کن کردن این بیماری مهلک بسیار جدی است.


این کارشناس سازمان بهداشت جهانی برای شرکت در آئین اختتامیه کارگاه بین المللی پایش و کنترل بیماری هاری که به مدت 2 هفته در آمل برگزار شد به این شهر سفر کرد.
وی افزود : برنامه ریزی ها بر این مبناست که برای پیشگیری و جلوگیری از بیماری هاری ، باید این بیماری در جمعیت حیوانی کنترل شود و بر این اساس امیدواریم که تا سال 2030 مرگ هیچ انسانی بر اثر ابتلا به این بیماری جانش را از دست ندهد.


هاری یک بیماری ویروسی کشنده مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی است و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و بیشتر از طریق گزش به آن مبتلا می شوند.
ریشه کنی این بیماری به خاطر میزان کشندگی بالای آن پس از ظهور علایم بیماری در انسان و حیوان ، افزایش روند موارد حیوان گزیدگی انسانی که عمدترین راه ابتلای افراد به آن محسوب می شود و همچنین تلفات و خسارات اقتصادی زیاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
اصلی ترین راه سرایت بیماری هاری به انسان گاز گرفتگی حیوانی و یا پنجه کشیدن گربه و گربه سانان مبتلاست . ویروس این بیماری همچنین می تواند از طریق تماس با پوست زخمی و خراشیده منتقل شود.
ویروس بیماری هاری از نوع بی هوازی و نروتروپ است که تمایل به سیستم عصبی دارد و وقتی به سیستم عصبی مرکزی حمله کند عمدتا موجب مرگ میزبان می شود.
** نقش پیشرو ایران در کنترل هاری
کارشناس سازمان بهداشت جهانی از نقش و تلاش های انیستیتو پاستور ایران در مبارزه با بیماری هاری و کاهش مرگ و میر قدردانی کرد و گفت : ایران در سال های اخیر قدم های خیلی مهمی در این زمینه برداشته و بسیار پرکار و فعال بوده است.
تورس افزود : ایران می تواند نقش کاملا پیشرو در کنترل بیماری هاری در کشورهای منطقه داشته باشد و کشورهای منطقه را در تحقق سریع تر برنامه حذف هاری از سوی سازمان بهداشت جهانی همراهی کند.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی هم اکنون هر کشوری که به نوعی با گزش حیوانی اعم از وحشی و اهلی مواجه شده در معرض تهدید بیماری هاری قرار دارد ، ولی به طور کلی این بیماری رو به کنترل و میزان مرگ و میر انسانی ناشی از آن رو به کاهش است .
بر اساس این گزارش ، سالانه 60 هزار نفر در جهان بر اثر بیماری هاری جانشان را از دست می دهند و بیش از 40 درصد این قربانیان را هم از کودکان هستند.
آمارهای رسمی نشان می دهد که پارسال 9 نفر در ایران بر اثر ابتلا به بیماری هاری جان باختند. این آمار یکی از کمترین ها در میان کشورهای جهان از جمله کشورهای پیشرفته است.
تولید داخلی واکسن هاری حیوانی و واکسینه کردن حیوانات در معرض تهدید بویژه سگ های دارای صاحب و ولگرد ، آموزش فراگیری مقابله با این بیماری و تحقیق و توسعه ساخت واکسن انسانی از جمله دلایلی است که سبب شده است تا آمار مرگ و میر ناشی از بیماری هاری در ایران کاهش یابد.
انیستیتو پاستور ایران اعلام کرده است که به دانش ساخت واکسن انسانی بیماری هاری دست یافته و پس از موفقیت در تولید آزمایشی و استفاده آزمایشگاهی آن ، بزودی این واکسن را در مقیاس تجاری تولید و وارد بازار داخلی و خارجی می کند.
هم اکنون تنها پنج کشور جهان واکسن هاری انسانی را تولید می کنند و ایران بزودی به باشگاه تولید کنندگان این واکسن خواهد پیوست .
کارگاه بین المللی پایش و کنترل بیماری هاری از 16 مهر در آمل آغاز به کار کرد و شامگاه پنجشنبه پایان یافت .
در این کارگاه 18 نفر از محققان و متخصصان هاری از 13 کشور جهان شامل اسپانیا ، فرانسه ، آفریقای جنوبی ، یونان، بنگلادش ، عراق ، لیبی ، مراکش ، پاکستان ، بوتان، تونس ، هند و ایران و نمایندگانی از سازمان بهداشت جهانی حضور داشتند. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: