کد خبر: ۱۷۰۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 20
کودکان در سنین رشد هفته‌ای سه تا چهار بار حتما باید گوشت قرمز و هر بار به مقدار 50 تا 60 گرم مصرف کنند.
شفا آنلاین:یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی تاکید کرد: «کودکان در سنین رشد<Ages of growth> هفته‌ای سه تا چهار بار حتما باید گوشت قرمز و هر بار به مقدار 50 تا 60 گرم مصرف کنند.»

به گزارش شفا آنلاین:دکتر احمد اسماعیل‌زاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران «در بین گروه‌های غذایی، مصرف گوشت به دلیل اینکه حاوی پروتئین حیوانی و اسیدهای آمینه ضروری برای رشد به خصوص کودکان (پیش دبستانی) است، بسیار حائز اهمیت است.»

وی ادامه داد: «کودکان در سنین رشد هفته‌ای سه تا چهار بار حتما باید گوشت قرمز و هر بار به مقدار 50 تا 60 گرم مصرف کنند. اما با این حال، یکی از عللی که باعث می‌شود میلی به خوردن گوشت نداشته باشد، به این خاطر است جویدن گوشت برایشان سخت است و اغلب در این سنین مایلند غذاهای راحت‌الحلقوم بخورند درنتیجه از خوردن گوشت امتناع می‌کنند.»

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مادران باید با در نظر گرفتن یکسری تدابیر کودک را ترغیب به خوردن گوشت کنند، گفت: «اگر گوشت به صورت چرخ‌کرده در ماکارونی یا قلقلی در خورش، کباب یا کباب‌تابه‌ای و... تهیه شود، کودکان میل بیشتری به خوردن آن دارند و به این ترتیب نیاز رشدی آنها تامین و هم از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه اگر کودکی با به کارگیری این ترفندها همچنان لب به گوشت نزد، باید از جایگزین‌هایی مثل مرغ و ماهی استفاده شود، یادآور شد: «با این حال برخی از کودکان هم هستند که به هیچ‌وجه لب به گوشت قرمز، سفید یا ماهی نمی‌زنند، در این شرایط تخم‌مرغ می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای تامین پروتئین موردنیاز بدن باشد. در برنامه غذایی کودکان در سنین رشد باید روزانه یک عدد تخم‌مرغ گنجانده شود. سفیده تخم‌مرغ پروتئین مطلق و کامل بوده که برای رشد قدی مناسب است. اگر کودکی میل به خوردن زرده تخم‌مرغ ندارد مشکلی نیست.»

دکتر اسماعیل‌زاده با بیان اینکه یکی از علل عدم افزایش قد در کشور ما کمبود روی در کودکان است که بسیار شایع است، خاطرنشان کرد: «این عنصر نقش حیاتی در افزایش قد دارد و کمبود آن علاوه بر کوتاه‌قدی منجر به خستگی و ضعف در کودکان نیز می‌شود. با توجه به اینکه مواد غذایی پرپروتئین حاوی مقادیر بالایی روی هستند، به همین دلیل تاکید می‌شود کودکان در سنین رشد هفته‌ای سه تا چهار بار حتما باید گوشت قرمز و هر بار به مقدار 50 تا 60 گرم مصرف کنند.»

وی در نهایت یادآور شد: «بسیاری از خانواده‌ها به دلیل اینکه شنیده‌اند روی باعث رشد قدی بهتر کودکان می‌شود، از این رو خودسرانه به فرزند خود مکمل روی می‌دهند. درحالی که استفاده از مکمل روی چه به صورت شربت، چه قرص حتما باید به تجویز پزشک باشد چون دریافت زیادی عنصر روی باعث بلوغ زودرس، اختلالات کلیوی و مسمومیت کلیوی می‌شود.»سلامانه

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: