کد خبر: ۱۷۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 20
تمیز کردن لثه‌های شیرخواران حتی قبل از رویش دندان اهمیت دارد.
شفا آنلاین: یک متخصص بیماری‌های نوزادان، کودکان و نوجوانان تاکید کرد تمیز کردن لثه‌های شیرخواران حتی قبل از رویش دندان اهمیت دارد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر انسیه طلایی، اظهار کرد: «مسواک زدن کودک در تمام سنین امری ضروری است و در سنین شیرخوارگی والدین باید شیرخوار را به‌گونه‌ای که سر در آغوش مادر یا پدر و پاها از آنها دور است، در آغوش گرفته و با فشار اندکی به گونه فک پایینی را باز کرده و با مسواک انگشتی یا یک تکه گاز استریل روی لثه‌ها را تمیز کنند به‌طوری که پلاک میکروبی احتمالی برداشته شود.»

وی در ادامه افزود: «بهترین روش مسواک زدن در سنین یک تا دو سالگی نیز به صورت افقی است. از این سن می‌توان کودک را با مسواک زدن آشنا و از حدود دو سالگی از خمیر دندان استفاده کرد.»

دکتر طلایی، با بیان اینکه علی‌رغم تصور برخی والدین که گمان می‌کنند کودک در سنین سه تا پنج سالگی قادر به مسواک زدن است، گفت: «باید توجه داشت در این سنین نقش اصلی بهداشت دهان و دندان بر عهده والدین است.»

وی در این‌باره توضیح داد: «در سنین 5-3 سالگی می‌توان از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید و حتی از نخ دندان استفاده کرد که حتما باید با کمک والدین انجام شود. ضمن اینکه پدر یا مادر برای مسواک زدن دندان‌های کودک، باید پشت سر او قرار بگیرند؛ سر را کمی به عقب خم کرده و به بازوی غیر غالب خود تکیه دهند و با همان دست گونه فرزندشان را گرفته و با حرکات افقی سطوح داخلی و خارجی و جونده دندان‌ها را به آرامی برس کنند. از ایستادن در جلوی کودک که روشی غلط است، اجتناب کنند چون باعث اضطراب او شده و سرش در کنترل والدین نیست. به‌علاوه، مسواک زدن دندان‌ها به هیچ وجه همراه با خشونت نباشد.»

دکتر طلایی در نهایت با بیان اینکه در سنین شش تا هشت سالگی کودک به‌تنهایی قادر به مسواک زدن است، خاطرنشان کرد: «در این سنین باید به کودک آموخت که حرکت مسواک مانند بالغین در تمام جهات است و حدود 15 تا 20 بار هر حرکت باید تکرار شود.»سلامانه
برچسب ها: مسواک ، کودک ، رویش دندان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: