کد خبر: ۱۷۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 17
یکی از روش‌های جلوگیری و مبارزه با مواد مخدر برنامه‌ها و تکنیک‌های تغییر مثبت است این برنامه‌ها به فرد معتاد کمک می‌کند تا نگرش و ذهنیت خود را عوض کند که سرانجام منجر به تغییر رفتار در معتاد می شود
شفا آنلاین>اجتماعی>یک روانشناس گفت: باید اراده و خواستن قوی و محکم برای درمان اعتیاد در فرد معتاد شکل بگیرد در غیر اینصورت وی به سوی مصرف مواد مخدر باز خواهد گشت.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سید مجتبی حورایی گفت: برای از بین بردن هر ناهنجاری و تبدیل کردن آن به هنجار هرگاه از بدنه جامعه و مردم کمک گرفته شود نتایج بهتری خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: البته این امر نیز با الزام و اجبار سازگار نیست و باید دغدغه آن ایجاد شود و خود فرد تمایل پیدا کند تا یک حساسیت اجتماعی ایجاد شود در اینصورت قطعا به حل مسئله و و شکل گیری یک هنجار اجتماعی کمک خواهد شد.

این روانشناس(Psychologist) بیان کرد: یکی از روش‌های جلوگیری و مبارزه با مواد مخدر برنامه‌ها و تکنیک‌های تغییر مثبت است این برنامه‌ها به فرد معتاد کمک می‌کند تا نگرش و ذهنیت خود را عوض کند که سرانجام منجر به تغییر رفتار در معتاد می شود.

حورایی تصریح کرد: اینکه چگونه می‌شود این ذهنیت در معتاد(Addicted) ایجاد شود که منجر به تغییر نگرش شود از طریق کمپ‌ها ایجاد نمی شود زیرا کمپ‌ها معمولا فقط به سم‌زدایی در افراد می‌پردازند ولی اگر همزمان روی نگرش فرد هم کار شود بازگشت فرد سریع تر و پایدارتر خواهد بود.

این روانشناس افزود: هر تغییر مثبت، جدی و پایداری به یک اراده و خواستن بسیار قوی و محکم نیاز دارد. علت این که برخی از معتادین برای تغییر رفتار، به طور جدی دست به کار نمی‌شوند یا اینکه تصمیم‌ها و برنامه‌هایشان را نیمه کاره رها می‌کنند این است که هنوز آن اراده و خواستن قوی و محکم در آنها شکل نگرفته است و شاید به اجبار به ترک روی آوردند که در این صورت در برخی مواقع به بازگشت مجددشان به سوی مخدرها منجر خواهد شد.

حورایی بیان کرد: کسیکه به سراغ مواد می‌رود چه سنتی یا صنعتی به دنبال لذت است چون خواستگاه مواد یکی است اما کسیکه مواد صنعتی مصرف می‌کند کار سخت‌تری در پیش دارد زیرا این موضوع آرام آرام روی خردمندی فرد اثر می‌گذارد و کار را دشوارتر می‌کند اما در عین حال درمان آن غیر ممکن نیست.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی گفت: برای آنکه فرد در تصمیم‌گیری برای تغییر محکم باشد باید پیوسته مراقبت‌هایی را داشته باشد و قبل از آن باید زمینه‌های لغزشش را بشناسد. معلوم کند که در چه زمینه‌ها و چه موقعیت‌هایی لغزندگی برایش وجود دارد که باید به طور کلی از آن فاصله بگیرید و یا اگر حضورش در محیط و شرایط خاصی اجتناب ناپذیر است چه احتیاط‌هایی باید در این زمینه داشته باشد تا دچار خطا نشود.

این روانشناس در پایان گفت: هر اتفاق مثبت نیازمند عزم ملی است باید برنامه‌های مدونی تنظیم شود و آنرا در جامعه حس کنیم بدانیم که رسانه ملی هر روز برنامه مشخصی در این زمینه دارد آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها دغدغه جدی دارند؛ به عنوان مثال در 8 سال دفاع مقدس این عزم ملی بود که باعث این دفاع شد؛ همچنین کمپین‌های موقت خوب است اما چون گذاراست تاثیر اساسی نخواهند داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: