کد خبر: ۱۷۰۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 14
امسال برای تامین کمبود ویتامین D و D3 ، غنی سازی محصولات غذایی با این ویتامین ها در اهداف مهم این سازمان قرار گرفت.
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از شناسنامه دار کردن محصولات داخلی برنج و صیفی جات خبر داد و گفت: امسال برای تامین کمبود ویتامین D و D3 ، غنی سازی محصولات غذایی با این ویتامین ها در اهداف مهم این سازمان قرار گرفت.
  به گزارش شفا آنلاین،بهروز جنت روز شنبه در نشست خبری هفته جهانی غذا -از امروز به مدت یک هفته- افزود: یکی از بزرگترین عوارض کمبود ویتامین 'د'، پوکی استخوان است که امروز ثابت شده علاوه بر زنان، تعداد زیادی از مردان نیز به آن مبتلا می شوند.

وی خاطرنشان کرد: کمتر قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب یکی از چالش های بزرگ تامین ویتامین د است که این مشکل در تمام جهان وجود دارد چرا که نور خورشید به ساخت ویتامین د کمک می کند.

وی ادامه داد: برای گسترش غنی سازی محصولات غذایی از سیستم های تشویقی استفاده می کنیم.

**طرح شناسنامه دار کردن برنج و صیفی جات
مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی ، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه به طرح شناسنامه دار کردن برنج، صیفی جات و سیب زمینی اشاره کرد و گفت: این یک طرح دو ساله است .

مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: برنج های ساخت داخل طی یک طرح، دو تا 3 ساله ساماندهی می شوند.

جنت افزود: بسیاری از صنایع و مشاغل در کشور ما، خرده ملکی و خرده فروشی دارند به آن معنا که ممکن است کسی زمینی داشته باشد و خودش برنج تولیدی را در کیسه کند و بفروشد بنابراین با همکاری جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی به تدریج تلاش می شود که تمام محصولاتی که مردم به صورت خرده فروشی و خرده مالکی ، عرضه می کنند ، ساماندهی شوند.
وی با اشاره به طرح شناسنامه دار کردن زمین های کشاورزی گفت: این یک طرح دو ساله است.

**خریداران خارجی نیز خواستار نصب نشان ایمنی غذا روی محصولات ایرانی شدند
مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه به نشان ایمنی و سیب سلامت این سازمان اشاره کرد و گفت: تجربه موفق ایران در این زمینه موجب شده که اعتبار این نشان به خارج مرزهای ایران نیز برسد.

جنت افزود: برخی خریداران خارجی به صادرکنندگان ایرانی گفته اند که محصولات آنها باید نشان غذا و دارو داشته باشد تا در اولویت خرید قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همکاری وزارت بهداشت با صنایع مورد توجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است و طی چند روز آینده قرار است وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تجربیات موفق برچسب گذاری محصولات را در کشور اروگوئه ارائه دهد.

وی تاکید کرد: ایران یکی از کشورهای موفق جهان در زمینه کاهش قند ، نمک ، اسیدچرب ترانس و کربوهیدرات ها در محصولات غذایی در جهان است اما مسیر طولانی را در پیش دارد.
مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و عروقی، چاقی و دیابت سلامت مردم را تهدید می کند اما چون بیماری های غیرواگیر یک اتفاق چند متغیر هست ما سلامت غذا را به عنوان کار سیستماتیک خودمان انجام می دهیم و درعین حال نیز به فرهنگسازی توجه داریم.

جنت یادآور شد: زمانی اسیدچرب ترانس به عنوان تهدیدکننده سلامت شناخته نمی شد و محصولات ما تا 40 درصد اسیدچرب ترانس داشت و روغن به صورت جامد توزیع می شد ؛ یکی از عواملی که روغن را جامد نگاه می دارد، اسید چرب ترانس است .

وی تصریح کرد: اکنون عواقب اسیدچرب ترانس در محصولاتمان را می بینیم که افراد کمتر از 50 سال دچار سکته قلبی می شوند و سکته قلبی در سنین 40 تا 50 معمولا کشنده است ؛ اکنون تلاش می کنیم سلامت مردم را حفظ کنیم.

**95 درصد محصولات بدون برچسب سلامت ، تقلبی هستند
مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره برچسب اصالت گفت: هیچ محصول وارداتی در حوزه غذا، آرایشی و بهداشتی ، دارو و تجهیزات پزشکی بدون برچسب اصالت در کشور وجود ندارد و اگر وجود داشت اینگونه محصولات مورد تائید وزارت بهداشت نیست.

جنت افزود: برخی متخلفان از لحاظ روانی با مردم بازی می کنند و می گویند جنس بدون برچسب آنها، اصل است اما چون عوارض گمرکی را نپرداخته ، برچسب ندارد که تمام این بازی تقلبانه است .

وی خاطرنشان کرد: 95 درصد محصولات بدون برچسب سلامت ، تقلبی هستند و اگر هم تقلبی نباشند در صورت بروز صدمه، هیچکس پاسخگوی مصرف کنندگان نخواهد بود .

**برچسب های اصالت را فقط با شماره 20008822 استعلام کنید
مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: همواره متخلف در حوزه کالاهای سلامت محور ، وجود دارد بنابراین عده ای که متوجه شدند بازار سوداگری شان با برچسب اصالت، کمرنگ شده است، شروع به تولید برچسب های تقلبی کردند.

جنت افزود: اما نکته اینجاست که برچسب های اصالت به تنهایی ارزشی ندارند بلکه مردم باید آنها را کنترل و استعلام کنند و نباید به ظاهر برچسب اصالت اعتماد کنند.

وی ادامه داد : اما متاسفانه برخی متقلبان از این مسیر هم گذشتند و شماره جعلی درست کردند تا مردم برچسب های اصالت را با آن شماره ها، کنترل کنند اما باید به مردم آموزش داده شود که برچسب ها را فقط با شماره 20008822 ، استعلام کنند .

مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: برچسب اصالت و شماره کنترل آن موجب شد تا فروش محصولات تقلبی سلامت برای متخلفان به راحتی میسر نباشد و از سوی دیگر متخلفانی که اقدام به تولید برچسب اصالت تقلبی یا راه اندازی شماره جعلی می کنند ، قابل پیگیری و دستگیر شدن هستند.

به گفته جنت ، طی 6 ماه گذشته ، گروهی که 9 سرشماره داشتند با همکاری وزارت اطلاعات و قوه قضائیه دستگیر شدند وبقیه نیز بعد از شناسایی شبکه ، دستگیر می شوند.

**تمام محصولات غذایی وارداتی به کشور از لحاظ تراریختگی کنترل می شوند
مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: بیشترین چالش محصولات تراریخته در حوزه زیست محیطی و حفظ گونه ها است .

جنت تاکید کرد: تمام محصولات وارداتی از مبادی رسمی به کشور چه به صورت مواد اولیه و چه به صورت فرآیند شده ، کنترل می شوند و مردم خیالشان راحت باشد که محصولات مورد تائید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای استفاده انسانی ، مجاز است.
وی اضافه کرد: محصولاتی مانند سویا، ذرت ، پنبه دانه و کلزای تراریخته عموما در جهان مصرف دارند .

**سقف واردات روغن پالم به 300 هزار تن در سال رسید
مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: قبلا در مورد روغن پالم ، برخی محصولات مجوز استفاده از آن را نداشتند اما این کار را انجام می دادند و تقلب می شد و از سوی دیگر به دلیل اختلاف قیمت زیاد بین روغن پالم و بقیه روغن ها، بسیاری از تولیدکنندگان و واردکنندگان به سمت روغن گیاهی ارزان یعنی همان پالم رفتند.

جنت افزود: بنابراین وزارت بهداشت مدتی به طور قهری با این مساله برخورد کرد و مجوز واردات آن ، سهمیه بندی شد.

وی ادامه داد : با راه اندازی پرتال جامع محصولات سلامت در سال 95، سهمیه بندی حذف شد و واردات روغن پالم از 720 هزار تن در سال 92 و 93 به بیش از 300 هزار تن در سال 95 رسید.

جنت تاکید کرد: هر محصولی باید به حد مشخص مصرف شود و مصرف بیش از حد آن موجب آسیب خواهد شد بنابراین تمام روغن های گیاهی مورد تائید وزارت بهداشت، خوب هستند اما باید به اندازه مصرف شوند و مردم باید یاد بگیرند که تنوع مصرف را در الگوی غذایی خود رعایت کنند.

**روغن جامد و میزان اسید اشباع آن
مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هنوز کارخانه ها ، روغن جامد تولید می کنند، گفت: با شکل فرآورده ها مشکلی نداریم اما تمام تلاش ما این است که میزان اسیدچرب ترانس و اسیدچرب اشباع آنها را پایین بیاوریم. اسید چرب اشباع نیز یکی از مواد مورد نیاز بدن است.

جنت افزود: هنگامی که صنایع ، اسید چرب ترانس را پایین می آورند برای جامد ماندن روغن لازم است که اسیدچرب اشباع آنها افزایش یابد که اکنون برخی کارخانه ها به این فناوری دست یافته اند که اسید چرب اشباع روغن را پایین بیاورند اما شکل جامد آن را حفظ کنند.

**استفاده از چراغ راهنمای تغذیه ای را به مردم آموزش می دهیم
مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا مردم از چراغ راهنمای تغذیه ای استفاده می کنند، گفت: ابتدا سیاست ما این بوده است که چراغ راهنمای تغذیه ای بطورکامل روی همه محصولات نصب شود و دردسترس مردم باشد. جنت افزود: مقرر است با همکاری صدا و سیما و بقیه رسانه ها به تدریج آموزش ها در زمینه چراغ راهنمای تغذیه ای را به مردم ارائه دهیم.

**محصولات غذایی فله ای مورد تائید نیست
مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: محصولات غذایی فله ای از جمله شیر فله ای شناسنامه دار نیست و هیچ مجوزی برای فروش محصولات فله ای وجود ندارد.

جنت افزود: با همکاری انجمن ها و اصناف تلاش داریم حوزه محصولات فله ای را ساماندهی کنیم و به این منظور تفاهم نامه ای با انجمن ها ، منعقد شده است ؛ مشکلات حوزه محصولاتی غذایی ، آرایشی و بهداشتی را با همکاری خود صنف، پیگیری خواهیم کرد .

**کاهش غلظت رنگ در غلات حجیم شده
مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در مورد تبلیغات غلات حجیم شده نیز گفت: در دنیا، تولید محصول ممنوع نشده بلکه تبلیغات آن محدود شده است.

جنت افزود: غلات حجیم شده نباید بیش از اندازه مصرف شوند و تمام محصولات غذایی باید براساس هرم تغذیه ای ، استفاده شوند. وی خاطرنشان کرد: میزان غلظت رنگ غلات حجیم شده به شدت کاهش یافته است.

**کشاورزان در مورد سموم محصولات آموزش می بینند
مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: مجوز ثبت سمومی در کمیسیون جهاد کشاورزی داده می شود و سموم قبل از آنکه وارد کشور شوند مورد بررسی علمی و ثبت قرار می گیرند و صدور مجوز واردات آنها نیز با سازمان حفظ و نباتات است.

جنت افزود: در مورد سموم ، آموزش های لازم به کشاورزان در جهاد کشاورزی ارائه می شود و از سوی دیگر طرح شناسنامه دار کردن مزارع و محصولات برای پیگیری سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی، در دست انجام است و وزارت بهداشت نیز کنترل سموم را انجام و به شورای عالی سلامت ، گزارش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر نظام رهگیری ، پیگیری شود ، دغدغه کمتری بابت سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی خواهیم داشت.

** قاچاق در حوزه غذا کم است
مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: خوشبختانه به علت تنوع و ارتقای محصولات غذایی در سال های گذشته ، قاچاق در مواد غذایی ، خیلی کم داریم.

جنت افزود: بخشی از طبقات مرفه جامعه از برندهای خاصی استفاده می کنند و به این جهت قاچاق به میزان کم در این برندها وجود دارد که در نظراست با هماهنگی کانون صنایع غذایی با ساماندهی برندها و پاسخگویی به نیاز مردم ، این بخش نیز کنترل شود.
وی ادامه داد: درصد قاچاق برخی محصولات مانند شیرینی ، شکلات و اسنک بیش از میانگین قاچاق سایر مواد غذایی است.

**آرد ،ماده مناسبی برای غنی سازی با ویتامین د نیست
مدیرکل محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که چرا طرح غنی سازی آرد با ویتامین د اجرایی نشده است، گفت: آرد ماده خوبی برای غنی سازی با ویتامین د ، شناخته نشده است .

جنت افزود: ویتامین د، یک محلول در چربی است که کمبود آن آسیب زا و فراوانی آن نیز مسموم کننده است بنابراین بهترین مواد برای غنی سازی با ویتامین د ، لبنیات و روغن است .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: