کد خبر: ۱۶۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 12
هر چه علم پیشرفت می کند، آنتی بیوتیک های جدیدتر وارد بازار می شود که این امر سبب افزایش تجویز ها شده است
شفاآنلاین>سلامت> مسئول کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو با بیان اینکه طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی میزان تجویز آنتی بیوتیک ها باید کمتر از 30 درصد داروها باشد، گفت: این رقم در ایران به 50 درصد رسیده است.

به گزارش شفاآنلاین، فاطمه سلیمانی روز پنجشنبه در سومین سمپوزیوم ملی هشدار مصرف آنتی بیوتیک ها در موسسه تحقیقات (researches)واکسن و سرم سازی رازی مستقردر کرج با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها در دنیا از انواع سرطان بیشتر است، اظهار داشت: هر چه علم پیشرفت می کند، آنتی بیوتیک های جدیدتر وارد بازار می شود که این امر سبب افزایش تجویز ها شده است.

وی اضافه کرد:متاسفانه در تجویزها شاهدیم که گرایش به سمت آنتی بیوتیک های قوی تر بیشتر شده و این نگرانی ها را افزایش داده است.

سلیمانی با اشاره به اینکه حتی برای بیماران(patients) سرپایی نیز آنتی بیوتیک تجویز می شود، خاطر نشان کرد: میزان تجویز آنتی بیوتیک ها توسط پزشکان عمومی نسبت به پزشکان متخصص بیشتر است .
مسئول کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو گفت:تجویزها باید هدفمند شده و اطلاعات صحیح و دقیقی در مورد آنتی بیوتیک ها ارایه شود.

سلیمانی افزود:آموزش، تدوین سیاست های مدیریتی و نظارتی از دیگر راهکارهایی است که می توان برای کاهش تجویز و مصرف آنتی بیوتیک ها به کار برد.

وی ادامه داد:هم اکنون این راهکارها را در حال پیگیری هستیم تا به سمت و سوی مثبت برویم .
سلیمانی افزود: یکی از حوزه هایی که باید وارد آن شویم آموزش های مردمی است که اصراری به دریافت آنتی بیوتیک ها نداشته باشیم چرا که هر آنتی بیوتیکی به نفع بیماران نیست.

وی با بیان اینکه وضعیت تجویز آنتی بیوتیک ها در کشور قابل قبول نیست اظهار داشت: برخی مواقع آخرین نوع آنتی بیوتیک تولیدی تجویز و مصرف می شود.
برچسب ها: تحقیقات ، بیماران ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: