کد خبر: ۱۶۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 12
اصلی‌ترین رسالت دامپزشکی در روند تکاملی جوامع امروزی بر دو محور ایمنی مواد خوراکی و بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام با دو هدف حفظ و صیانت از سلامت جامعه انسانی و دیگری حفاظت از سرمایه‌ د‌امی کشور استوار است
شفاآنلاین>سلامت> رئیس انجمن صنفی دامپزشکی استان تهران گفت: رسالت دامپزشکی نیل به هدف ارتقای سلامتی جامعه و مبارزه با بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است.

به کزارش شفاآنلاین، مهرداد تشکری رئیس انجمن صنفی مسئولان فنی و ناظر‌ین بهداشتی دامپزشکی استان تهران گفت: اصلی‌ترین رسالت دامپزشکی در روند تکاملی جوامع امروزی بر دو محور ایمنی مواد خوراکی و بهداشت و پیشگیری(prevention) از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام با دو هدف حفظ  و صیانت از سلامت جامعه انسانی  و دیگری حفاظت از سرمایه‌ د‌امی کشور استوار است و به جرات می‌توان کمتر ساختاری با این گستردگی و دامنه وسیع عملیاتی یافت که با نقش آفرینی و اقدامات عدیده‌ای در پیشگیری از وقوع و مبارزه با بیماری‌ها ارائه کرد.

وی ادامه داد: این موضوع به خوبی مبرهن و متضمن درصد بسیار بالایی از سرانه درآمد ملی وابسته به سرمایه دا‌می است اما شاخص ترین بخش و نهادینه‌ترین رسالت دامپزشکی،  نیل به هدف ارتقای سلامتی جامعه با رویکرد ایمنی مواد غذایی و مبارزه با بیماری‌های مشترک میان انسان و دام می‌باشد.

رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظر‌ان بهداشتی(Sanitary) دامپزشکی استان تهران تصریح کرد: تامین بهداشت و سلامت زیستی یکی از اهداف مورد نظر همه دولت‌ها و ملت ها است و در این میانه درک عمومی جامعه مبتنی به عدم نقش‌آفرینی دامپزشکی در امنیت غذایی است که نگاهی درست به امنیت غذایی و مواد خوراکی برای تمامی لایه‌های جامعه دارد.
تامین ایمنی غذایی درحیطه کاری دامپزشکی و پزشکی است

تشکری عنوان کرد: ایمنی غذایی به مفهوم قابل مصرف بودن مواد خوراکی از نظر سلامت آن است. بحث امنیت غذایی موضوع رسالت وزارت جهاد کشاورزی است و بحث ایمنی غذایی حیطه رسالتی دامپزشکی و پزشکی می‌باشد که از تعامل سازمان دامپزشکی و معاونت غذا و  می‌یابد.

وی بیان کرد: دامپزشکی همواره پرچمدار مبارزه‌ با بیماری های مشترک انسان و حیوان بوده و هست و همیشه در صدد جلوگیری از شیوع بیماری‌هایی نظیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ،‌سل،‌ هاری، شار‌بن،‌ آنفلونزای فوق حاد پرندگان که هم اینک به عنوان یک تهدید جهانی مطرح است، بوده است.

رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظر‌ین بهداشتی دامپزشکی استان تهران عنوان کرد: بر خلاف تصور جامعه تولید بخش پزشکی کشور در امر سلامت و بهداشت به میزان بسیار زیادی در جایگاه کلیدی دامپزشکی می‌تواند حائز اهمیت و نقش آفرین باشد و با ایفای رسالت خود می‌تواند نقشی بالقوه و بالفعل در مهار این عوارض به مراتب موثر تر از بخش پزشکی به سبب دامنه وسیع آن در تنوع و تعدد عوامل تهدید کننده باشد.

دامپزشکی مانع ورود بیماری‌های تهدید کننده سلامت جامعه انسانی و د‌امی به کشور
تشکری یادآور شد: تلاش بی‌وقفه به منظور انجام پد‌افند غیر عامل در راستای تحقق پایش مستمر و نظارت بر مبادی ورودی جهت جلوگیری از ورود اشاعه و انتقال بیماری‌های تهدید کننده سلامت جامعه انسانی و د‌امی در سخت‌ترین و دشوارترین شرایط کاری از نظر اقلیمی و امکانات رفاهی نقش دامپز‌شکان در تعیین سلامت را روشن می‌سازد.
برچسب ها: پیشگیری ، بهداشتی ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: