کد خبر: ۱۶۹۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 12
سلامت مردم مربوط به کار طبیبان بوده و اغیار نباید به این حوزه ورود پیداکنند و بر اساس قانون اساسی کشور که برپایه دینی و فقهی بنیان نهاده شده و هرکس خلاف قانون رفتارکند خلاف شرع نیز کرده است
شفاآنلاین>سلامت> ​معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: در سال های اخیر اقبال مردم به طب سنتی افزایش یافته است.

به گزارش شفاآنلاین، محمود خدادوست در همایش "شفای پایدار" که در دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار شد، گفت: طب سنتی در سال های اخیر مورد توجه مردم قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تولیت سلامت(Health) جامعه و طبابت با وزارت بهداشت و درمان است، یادآور شد: سلامت مردم مربوط به کار طبیبان بوده و اغیار نباید به این حوزه ورود پیداکنند و بر اساس قانون اساسی کشور که برپایه دینی و فقهی بنیان نهاده شده و هرکس خلاف قانون رفتارکند خلاف شرع نیز کرده است.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سه تعریف از طب سنتی یا ایرانی اسلامی در کشور وجود دارد.

خدادوست افزود: نگاه اول معتقد بوده که چون طب سنتی در دوران تمدن اسلامی به شکوفایی رسیده به آن طب اسلامی نیز می گویند.

وی گفت: گروه دیگر معتقدند هر طبیبی که از فیلتر اسلام عبور کند و در حین درمان حلال و حرام را رعایت کند طب اسلامی را رعایت کرده است.

 معاون طب سنتی (Traditional medicine)وزارت بهداشت افزود: سومین گروه معتقدند تنها با استناد به روایات منتسب به معصومین باید طبی بنام طب روایی ایجاد کنیم.

خدادوست خاطرنشان کرد: طب اسلامی در واقع منبعث از این نکته است که انسان ابعادی فراجسمانی دارد و با نگاه مادی گرایانه نمی توان تمامی ابعاد انسان را درمان کرد.

وی تصریح کرد: انسان را باید از بعد ملکوتی نگریست و در این راه باید از دین اسلام بهره جست تا انسان به کمال واقعی دست یابد.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به این نکته که اولین هنر یک طبیب شافی دانستن حقیقی خداوند است خاطرنشان کرد :یکی از بارزترین ظرفیت های طب سنتی ما در این بوده که طبیبانی مانند جرجانی و ابن سینا داشته ایم که به قدری به مرحله اجتهاد رسیده بودند که تنها خداوند را شفا دهنده واقعی می دانستند.

وی افزود:در طب سنتی اسلامی نگاه و جهان بینی توحیدی بر همه چیز غلبه دارد.

خدادوست یادآورشد: رسالت اسلام این بوده که راهبردهای اساسی را برای رسیدن به کمال مشخص کند اما اگر ما برای درمان بیماریها تنها بخواهیم به روایات اکتفا کنیم آن زمان تکلیف درمان بیماریهای نوظهوری که روایاتی در خصوص آن نوشته نشده چه خواهد شد؟

معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نباید از روایات استفاده ابزاری شود گفت:این سو استفاده از روایات به اعتقادات دینی و سلامت مردم ضربه می زند.

وی گفت:برای سلامت جامعه باید از عقل و تجربه نیز استفاده کرد و اگر روایاتی در خصوص درمان بیماری وجود داشته باید نخست اصالت و حقیقی بودن آن آشکار شده و سپس برای تعمیم آن به زمان و مکان امروز دست به پژوهش زد.
برچسب ها: سلامت ، طب سنتی ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: