کد خبر: ۱۶۹۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 11
پزشکی اجتماعی یعنی پزشکی مبتنی بر شرایط جامعه ، کلان نگر و با نگاه غیر فردی به حوزه بهداشت و درمان
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه مداخلات درمانی تنها یک راه مقابله با بیماری ها درحوزه بهداشت و درمان است، گفت: موضوع پیشگیری و استفاده از پزشکی اجتماعی در جامعه مورد توجه مسئولان نیست.

به گزارش شفا آنلاین،همایون هاشمی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی و با اجرای طرح تحول موضوع پزشکی اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد،گفت: پزشکی اجتماعی یعنی پزشکی مبتنی بر شرایط جامعه ، کلان نگر و با نگاه غیر فردی به حوزه بهداشت و درمان ولی درحال حاضر مورد توجه نیست؛ اکنون بسیاری از مشکلات حوزه پزشکی به جهت نگاه صد درصدی به بیمار و روش های مداخله برای درمان به وجود آمده است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زیرشاخه های حوزه سلامت(Health) درجهت پیشگیری از بیماری ها و ارایه برنامه های جامع نگر به شکل جدی پیگیری نشده است، افزود: به شکل روشن تر پزشکی اجتماعی تخصصی در پزشکی است که به درک تاثیر وضعیت‌های اجتماعی و اقتصادی بر سلامت، بیماری و عملکرد پزشکی و همچنین بهبود شرایطی که منجر به جامعه سالم می‌شوند می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه سرانه قابل قبولی برای کل جمعیت کشور با هدف آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم نسبت به خطرات هر نوع بیماری در بستر پزشکی اجتماعی باید در نظر گرفته شود، تصریح کرد: باید با توجه به این موارد فاز مداخله در روند بیماری ها را به نوعی با تاخیر مواجه کرد؛ یعنی به نوعی باید سن بروز بیماری‌ها در حوزه سالمندی، زنان و کودکان را افزایش و در نقطه مقابل عوارض ناشی از این بیماری ها را با آگاه سازی عمومی و مداخلات پزشکی اجتماعی(Social medicine) کاهش داد.

هاشمی با تاکید براینکه متاسفانه با وجود تخصص پزشکی اجتماعی اما ظرفیت و زیرساخت لازم برای فعالیت پزشکان با این تخصص در کشور وجود ندارد،گفت: هم اکنون حوزه بهداشت و درمان تنها فرد محور است؛ اما درحوزه پزشکی و اجتماعی  یک محدوده جمعیتی مشخص مورد توجه قرار می گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: بنابراین وزارت بهداشت و درمان باید به توسعه این تخصص در کشور توجه کرده و باید این باور در جامعه به وجود آید که در کنار پزشکی مداخله‌گر و درمان محور باید درمان اجتماعی با هدف کاهش هزینه ها در دستور قرار گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: