کد خبر: ۱۶۹۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 10
امروزه در دنیا افراد بسیار زیادی از عیوب انکساری(ضعیفی چشم) رنج می‌برند و این مشکل شایع‌ترین بیماری چشمی محسوب می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> جراح و فوق‌تخصص قرنیه ولیزیک گفت: عیوب انکساری چشم شایع‌ترین بیماری چشم محسوب می‌شود؛ از جمله راه‌های اصلاح ضعف این بیماری می‌توان به زدن عینک، استفاده از لنز تماسی نرم یا سخت یا انجام جراحی‌های انکساری قرنیه از جمله لیزیک و لازک اشاره کرد.

به گزارش شفاآنلاین، مهرداد محمد‌پور جراح و فوق تخصص قرنیه و لیزیک گفت: امروزه در دنیا افراد بسیار زیادی از عیوب انکساری(ضعیفی چشم) رنج می‌برند و این مشکل شایع‌ترین بیماری چشمی محسوب می‌شود. این افراد برای اصلاح ضعف بینایی خود از روش‌های مختلفی می‌توانند استفاده نمایند. از جمله این روش‌ها می‌توان به زدن عینک، استفاده از لنز تماسی نرم یا سخت و  یا انجام جراحی‌های انکساری قرنیه از جمله لیزیک، لازک و … اشاره نمود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: گاهی اوقات افراد به دلیل مشکلات ظاهری عینک (Glasses)و مراقبت های خاص استفاده از لنز تماسی، تمایلی به استفاده از عینک و لنز ندارند و یا اینکه امکان استفاده از آن برای آنها وجود ندارد. در این موارد عمل جراحی در صورت مهیا بودن شرایط لازم از سوی بیمار می‌تواند بهترین و موثرترین گزینه باشد.

وی در ادامه گفت: لیزیک ترکیبی از یک جراحی میکروسکوپی و لیزر می‌باشد که جهت اصلاح نزدیک‌بینی(Myopia)، دوربینی و آستیگماتیسم به کار می‌رود. در لیزیک ابتدا توسط دستگاهی به نام میکروکراتوم لایه‌ای بسیار نازک ازقرنیه برش داده و کنار زده می‌شود(فلپ). سپس استرومای قرنیه با نور اگزایمر یا لیزرماورابنفش مورد تابش قرار می‌گیرد و  مجدداً فلپ به محل اولیه خود برگردانده می‌شود . فلپ پس از چند دقیقه سر جای خود می چسبد و هیچ نیازی به بخیه نیست.

محمدپور درباره این‌که احتمال بازگشت شماره چشم پس از عمل وجود دارد پاسخ داد: احتمال بازگشت شماره چشم بستگی به عوامل متعددی مثل مدت ثابت بودن شماره چشم قبل از عمل، سن بیمار و میزان عیب انکساری اصلاح شده و میزان  آستیگماتیسم قبل از عمل دارد.

جراح و فوق‌تخصص قرنیه و لیزیک در مورد تفاوت بین لیزیک و لازک گفت: در جراحی لیزیک پس از برداشتن فلپ (ورقه نازکی) از قرنیه لیزر انجام می شود و بعد از انجام لیزر ، فلپ قرنیه به جای خود برگردانده می شود. ولی در جراحی لازک، اپی تلیوم سطح قرنیه به کمک الکل برداشته می‌شود و سپس از لیزر اگزایمر استفاده می‌شود و مجددا فلپ اپی‌تلیال سرجایش برگردانده‌شده و بعد از عمل از لنز تماسی پانسمانی به مدت 3 تا 4 روز تا زمان ترمیم مجدد اپیتلیوم استفاده می شود.

وی احتمال بازگشت شماره چشم پس از عمل را بسته به عوامل متعددی مثل مدت ثابت بودن شماره چشم قبل از عمل، سن بیمار و میزان عیب انکساری اصلاح شده و میزان آستیگماتیسم قبل از عمل عنوان کرد.
برچسب ها: عینک ، نزدیک‌بینی ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: