کد خبر: ۱۶۹۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 10
تعیین تعرفه‌های پزشکی همواره دغدغه‌ای مناقشه‌برانگیز در بهداشت و درمان کشور بوده و در دوره‌های مختلف هر نوع تغییر در آن مخالفان و موافقان خاص خود را داشته است
شفا آنلاین>سلامت>جنجال بر سر کاهش تعرفه‌های برخی گروه‌های پزشکی از جمله متخصصان بیهوشی همچنان ادامه دارد، دعوایی که چند ماهی است دامن‌گیر نظام سلامت کشور شده و مقوله "درمان" را به خطر انداخته است.

به گزارش شفا آنلاین، تعیین تعرفه‌های پزشکی همواره دغدغه‌ای مناقشه‌برانگیز در بهداشت و درمان کشور بوده و در دوره‌های مختلف هر نوع تغییر در آن مخالفان و موافقان خاص خود را داشته است. بر این اساس هرچند که در سال 93  و در گام سوم طرح تحول نظام سلامت، کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات بازنگری شد و تعرفه‌های گروه‌های مختلف پزشکی رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند، اما این رشد هم نتوانست رضایت همه گروه‌های پزشکی را به دنبال داشته باشد و قرار بر آن شد که این کتاب سالانه مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

این درحالی بود که با گذشت یکسال از اجرای تعرفه‌های جدید، طرح تحول نظام سلامت با چالش اعتبارات مالی مواجه شد و به تعبیر وزیر بهداشت شرکای این طرح، این وزارتخانه را در نیمه راه "تحول سلامت" تنها گذاشتند و مشکل کمبود منابع در این حوزه هر روز بیشتر شد، تا جایی که حتی پرداخت مطالبات ارایه دهندگان خدمات با مشکل مواجه شد و طبق آخرین اعلام رسمی وزارت بهداشتی‌ها، مجموعه بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و مراکز ارایه خدمات در وزارت بهداشت(Ministry of Health)، 18 هزار میلیارد تومان از خریداران خدمات‌شان طلبکارند.

بر این اساس "بی‌پولی سلامت" باعث شد تا در خرداد ماه امسال، شورای‌عالی بیمه در تعیین تعرفه‌های پزشکی دست به عصاتر حرکت کند و تعرفه‌های پزشکی با رشد پنج درصدی گلوبال روبرو شوند. البته در این میان تصویب ویرایش سوم کتاب تعرفه‌ها در شورای‌عالی بیمه بود که منجر به اعتراضات زیادی در برخی گروه‌های پزشکی، بویژه متخصصان بیهوشی و رادیولوژی(Radiology) شد. این اعتراضات ابتدا با ایجاد پویش‌هایی مانند "نه به کاهش تبعیض‌آمیز تعرفه‌های بیهوشی" خودنمایی کرد و تا جایی پیش رفت که منجر به توقف ارائه خدمات به بیماران الکتیو (جراحی‌های غیراورژانس) در بیمارستان‌های برخی استان‌ها شد و حتی پای این اعتراضات به خانه ملت نیز رسید.

متخصصان بیهوشی چه می‌خواهند؟
متخصصان بیهوشی درخواست توقف مصوبه کاهش تعرفه‌های بیهوشی تا زمان بررسی‌های کارشناسی را دارند و البته منتقد بومی‌سازی کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت هستند، معتقدند این کتاب سلیقه‌ای ترجمه شده و خواستار اجرای "کتاب کالیفرنیا" هستند.

اخلال در درمان مردم پذیرفتنی نیست
البته مسوولان سلامت کشور در مقابل چنین اقداماتی تاکید کردند که غاطبه جامعه پزشکی(Medical Society)، پیراپزشکی و پرستاری با اخلال در درمان برای اعتراض به تعرفه‌ها موافق نیستند و البته تاکید دارند که تعیین تعرفه‌ها مکانیزم خاص خود را دارد و وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه تنها یک رای دارد.

در این باره دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به تجمع اعتراض‌آمیز پزشکان بیهوشی روبروی مجلس شورای اسلامی، گفت: تعرفه‌ها ابتدا در دبیرخانه شورای‌عالی‌بیمه مشخص شده، سپس برای رای‌گیری به شورای‌عالی‌بیمه می‌روند که وزارت بهداشت در اینجا تنها یک رای دارد و بعد هم در هیات دولت تصویب می‌شود. بنابراین اینکه همه موضوعات را به وزارت بهداشت یا یک شخص خاص نسبت دهیم یا شخصی‌سازی کنیم، اشتباه است.

حریرچی با تاکید بر اینکه اخلال در درمان بیماران مورد پذیرش نیست، گفت: تعرفه چند رشته‌ای که امروز محل بحث است، ۱۲ ماه مورد کار کارشناسی قرار گرفته و هشت ماه درباره آن مذاکره شده است. باید توجه کرد که ادامه این مسائل به ضرر مردم، بیماران و کسانی است که این اقدامات را انجام می‌دهند و پیگیری‌ها باید از مسیر قانونی صورت گیرد.

و اما وساطت وزارت بهداشت
وی با بیان اینکه بیش از ۹۹ درصد جامعه پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری با اخلال در درمان برای اعتراض به تعرفه‌ها موافق نیستند، اظهار کرد: ما در برخی استان‌ها واسطه شدیم تا با کسانی که در درمان مردم اخلال ایجاد کرده‌اند، برخورد قانونی نشود. اگر این موضوع تکرار شود اول ما را مجازات می‌کنند و بعد خود این افراد را.

معاون کل وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد: تاکنون توانستیم طوری وضعیت را اداره کنیم که خدشه‌ای به خدمات وارد نشود. در شان جامعه پزشکی نیست که تجمع کند. اگر در درمان کسی حتی یک روز نیز تاخیر ایجاد شود، قابل پذیرش نیست.

تجمع در شان جامعه پزشکی نیست، با گفت‌وگو پیش رویم
از سوی دیگر، دکتر ایرج فاضل، رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور نیز پیش ازین با اشاره به اعتراضات تعرفه‌ای برخی گروه‌های پزشکی، گفت‌و گو و تعامل را تنها راه رسیدن به نتیجه دانست و گفت: اینکه عده‌ای بروند و جلوی مجلس تجمع کنند در شان جامعه پزشکی نیست. باید بدانیم هیچ مساله‌ای نیست که با گفت‌وگو حل نشود. بنابراین این خود ما هستیم که باید تلاش کنیم تا شان جامعه پزشکی را حفظ کنیم و اگر مسئله و مشکلی هم وجود دارد، باید دور یک میز نشسته و به یک راه حل جامع برسیم و اختلافات را کنار بگذاریم.

فاضل تاکید کرد که مشکل ارزش‌گذاری‌ها باید در خود حرفه‌ها حل شود. البته در وهله نخست نباید انتظار تغییرات سریع را داشته باشیم، بلکه باید در نخستین اقدام سعی کنیم تا جایگاه جامعه پزشکی و حرمت آن حفظ شود.

عده‌ای قبیله‌ای فکر می‌کنند
دکتر سیدحسن هاشمی - وزیر بهداشت نیز در به صورت تلویحی نسبت به مشکلات و اعتراضات تعرفه‌ای ایجاد شده واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه ما در داخل خودمان هم بی مساله نیستیم؛ چراکه عده‌ای قبیله‌ای فکر می‌کنند و می‌گویند فقط رشته ما.

وی تاکید کرد: ما رشته‌ای داریم که در این دوره درآمدش ۴ برابر شده، اما در حال حاضر کشور پول ندارد و ۲۵ درصد از تعرفه این رشته را کاهش داده است. حال ببینید چه قشقرقی راه انداخته‌اند. باید به آنها گفت که ما در این کشور امثال شهید حججی را داریم که سرشان را برای کشور می‌دهند. باید پرسید شما برای کشور چه می‌کنید و چرا همیشه می‌گویید من؟ باید بگویید که درد مردم در کشور چیست؟.

فارغ از مطالبات صنفی و راهکارهای تحقق آن‌ها به دور از دعوا و جنجال، باید پرسید اگر در کشاکش این دعواهای صنفی ،جان بیمار دچار آسیب شود، تکلیف چیست و چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: