کد خبر: ۱۶۹۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 08
از سال 1970 میلادی تاکنون از داروی متوترکسات که در اصل یکی از داروهای درمان سرطان است، در موارد حاد پسوریازیس استفاده می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>محققان با استفاده از یک روش غیر تهاجمی موفق به بررسی عوارض جانبی درمان پسوریازیس(Psoriasis) شدند.

به گزارش شفا آنلاین،از سال 1970 میلادی تاکنون از داروی متوترکسات که در اصل یکی از داروهای درمان سرطان است، در موارد حاد پسوریازیس استفاده می‌شود. پسوریازیس یک بیماری خودایمنی التهابی مزمن پوستی است که دو تا سه درصد افراد سفید پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. عود علایم این عارضه در فصل سرما بیشتر دیده می شود.

این دارو مانند داروهای دیگر دارای عوارض جانبی متفاوتی است. یکی از مهمترین عوارض جانبی استفاده از این دارو در دراز مدت، بیماری کبد چرب غیر الکلی است که می‌تواند باعث صدمات جبران ناپدیری به کبد شود. فیبروز و التهاب کبدی یکی دیگر از مشکلات بیمارانی است که برای درمان پسوریازیس از داروی متوترکسات استفاده می‌کنند. عوارض جانبی دیگر این درمان هنوز شناسایی نشده است.

محققان آمریکایی به منظور بررسی اثرات و عوارض جانبی درمان از یک تست غیر تهاجمی به نام NASH FibroSure استفاده کردند که جایگزین نمونه‌برداری از کبد است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد استفاده از داروی متوترکسات در درمان پسوریازیس با بیماری‌های کبدی مرتبط است و باید از درمان‌های جایگزین استفاده شود.

مهمترین علایم پسوریازیس شامل ایجاد تکه های ضخیم قرمز رنگ پوستی و فلس های نقره ای رنگ است که بسیار دردناک بوده و سبب خارش می شود. این عارضه معمولا زانو، آرنج، پوست سر، کف دست و پا و کمر را تحت تاثیر قرار می دهد؛ همچنین در اطراف ناخن، ناخن پا و داخل دهان نیز دیده شده است.

عواملی وجود دارند که سبب تحریک و عود علایم پسوریازیس می شوند؛ رژیم غذایی، نوشیدنی های الکلی، نور خورشید، هوای سرد و خشک، استرس، اضافه وزن، سیگار و عفونت از مهمترین عوامل عودکننده بیماری هستند.
برچسب ها: پسوریازیس ، کبد ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: