کد خبر: ۱۶۸۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 03
دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، کاشان، دانشگاه های تربیت مدرس و فردوسی مشهد از جمله مراکز آموزشی هستند که در این زمینه مشغول تربیت نیروهای متخصص هستند.
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیته علمی مرکز جامع سرطان(Cancer) ایران با اشاره به پیشرو بودن کشورمان در منطقه در حوزه پزشکی سلولی و مولکولی، بر اهمیت گسترش فعالیت ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: این رشته تحصیلی هم اکنون در 11 دانشگاه کشور راه اندازی شده است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر ناصر پارسا روز افزود: دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، کاشان، دانشگاه های تربیت مدرس و فردوسی مشهد از جمله مراکز آموزشی هستند که در این زمینه مشغول تربیت نیروهای متخصص هستند.

وی بر لزوم گسترش این رشته پزشکی در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: رشته پزشکی سلولی و مولکولی باید در سایر دانشگاه های علوم پزشکی هم راه اندازی شود.
پارسا ادامه داد: هرچند فعالیت های خوبی در این زمینه در دانشگاه ها انجام گرفته اما اگر بخواهیم به کشورهای پیشرفته برسیم، باید در کلوکلوم آموزشی دوره تحصیلات تکمیلی تغییراتی ایجاد شود.

عضو کمیته علمی مرکز جامع سرطان ایران اظهار کرد: مطالب آموزشی علاوه بر این که باید مبتنی بر آخرین یافته های علمی باشند، لازم است که کاربردی هم باشند تا بتوان نهایت بهره برداری را از این ظرفیت به عمل آورد.

پارسا با اشاره به ضعف همکاری دانشمندان علوم پایه و بالینی، اظهار امیدواری کرد که این همکاری تقویت شود و گسترش یابد تا نتایج یافته های علمی برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماران مورد استفاده قرار گیرد.

** ایران پیشرو در پزشکی سلولی و مولکولی منطقه
استاد سرطان شناسی و ژنتیک اظهار کرد: کشورمان در این رشته در منطقه پیشرو است و مصر و ترکیه تنها رقبای منطقه ای ما در این حوزه هستند.

عضو کمیته علمی مرکز جامع سرطان ایران با تاکید بر این که می توانیم وضعیت بهتری را هم در قاره آسیا داشته باشیم، افزود: می خواهیم حرف اول آسیا را در این زمینه بزنیم و جلوتر از کره جنوبی و ژاپن باشیم؛ با توجه به برخورداری از ظرفیت های لازم مانند دانشجویان باهوش و استادان مجرب و فعالیت دانشگاه ها، می توانیم جایگاه خود را در آسیا و دنیا افزایش دهیم، اما لازمه آن مدیریت مناسب است.

وی به فعالیت برخی از شرکت های دانش بنیان و خصوصی در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما در زمینه هایی مانند نانوفناوری و سلول های بنیادی حرف های زیادی برای گفتن داریم و در این زمینه هم می توانیم به موفقیت های بزرگی دست یابیم.

پارسا ادامه داد: کشورهای پیشرفته حدود 20 سال است که در حوزه پزشکی سلولی و مولکولی فعال هستند و خوب دارند پیش می روند؛ما هم باید تلاش کنیم از آنها عقب نمانیم.

وی اظهار کرد: هم اکنون بیماری ها را براثر علائم آن درمان می کنیم اما این رشته به ما می آموزد که باید بیماری ها را در سطح مولکولی ریشه یابی کرد تا علل و مکانیزم به وجود آمدن آنها را به درستی دریابیم.

پارسا افزود: در نتیجه درمی یابیم که در سطح مولکولی چه تغییراتی ایجاد شده و با دانستن آن، اقدام به درمان بیمار می کنیم که در این صورت بیماری برطرف می شود و علائم آن خود به خود از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به این که پایه تولید دارو در این حوزه براساس ژنوم فرد مبتلا است، بیان کرد: براساس ژنوم هر فرد، داروی متناسب تولید خواهدشد؛ به واقع ممکن است افراد به یک بیماری مبتلا شوند اما داروهای درمان آنها فرق کند.پزشکی مولکولی یکی از شاخه های جوان علوم پایه است که پیشرفت آن با سرعتی حیرت انگیز در جهان ادامه دارد و شگفتی های بسیاری را موجب شده است.

یکی از امتیازهای راه اندازی رشته پزشکی مولکولی در مقطع دکترای تخصصی Ph.D این است که این رشته می تواند با تلفیق خلاقیت و انتقال دانش پزشکی مولکولی از طریق ترکیب آموزش و پژوهش پایه و بالینی، به یادگیری فعال و تحقیق به روز به گسترش مرزهای دانش در این حیطه کمک کند. بنابراین رسالت اصلی این رشته فراهم ساختن عرصه آموزشی و پژوهشی در راستای بررسی بیماری ها و عوامل ایجاد کننده در سطح مولکولی است.

کلیه مراکز تحقیقاتی و آموزشی دانشگاهی خصوصیات مراکز تحقیقات بالینی نیاز به فهم و آشنایی کامل به مفاهیم پزشکی در سطح سلولی و مولکولی دارند بنابراین تربیت متخصصان در مقطع دکترا در رشته پزشکی مولکولی می تواند سبب ارتقای کمی و کیفی تحقیقات در عرصه پزشکی شود.

از آن جا که تحقیقات مولکولی علوم پایه در زمینه های مختلف از جمله بیوشیمی، ژنتیک ایمنولوژی، بیماری های عفونی، سرطان در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها کمک شایانی کرده است. بنابراین تأسیس این دوره در مقطع Ph.D از اهمیت دو چندان برخوردار می باشد.
برچسب ها: سرطان ، سلامت ، پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: