کد خبر: ۱۶۸۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 27
در صورتی که کودک کم شنوا شناسایی و مداخله نشود و فعالیت‌های لازم برای آموختن زبان را نداشته باشند، در مهارت‌های برقراری ارتباط، شناخت، خواندن و مهارت های اجتماعی و هیجانی از همسالان خود فاصله خواهد گرفت
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیأت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با اشاره به ضرورت تحت پوشش بیمه قرارگرفتن خدمات توانبخشی کودکان کم‌شنوا، گفت: سمعک و خدمات مداخله زودهنگام در این حوزه هزینه بر و زمان بر است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر گیتا مولّلی با اشاره به موضوع کم شنوایی و ناشنوایی(Deafness) در نوزادان و کودکان اظهارداشت: در صورتی که کودک کم شنوا شناسایی و مداخله نشود و فعالیت‌های لازم برای آموختن زبان را نداشته باشند، در مهارت‌های برقراری ارتباط، شناخت، خواندن و مهارت های اجتماعی و هیجانی از همسالان خود فاصله خواهد گرفت.

وی افزود: این تأخیر سبب خواهد شد در بزرگسالی از سطوح آموزشی و شغلی پایین تری برخوردار شود و هدف اصلی در برنامه مداخله خانواده محور این است که برای هر خانواده هدف خاصی را مطابق با شرایط آنها در نظر گیرد و آنها را برای رسیدن به این اهداف یاری دهد.

عضوهیأت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: کارشناسان علاوه بر در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم، خانواده را از نظر احساسی حمایت می کنند و به تدریج آنها را با مشکلات و عواقب کم شنوایی آشنا می‌سازند.

مولّلی عنوان کرد: هر خانواده با دیگری متفاوت است بنابراین مداخله مناسب برای هر خانواده متفاوت است لذا امیدواریم که همه کودکان کم شنوای میهنمان ازچنین خدماتی برخوردار باشند و بتوانند به همه توان بالقوه خود برسند.

وی با بیان اینکه سمعک(hearing aids) و خدمات مداخله زودهنگام، هزینه بر و زمان بر است، گفت: برای نوزاد ناشنوا لازم است بهترین سمعک و بالاترین سطح خدمات مداخله توانبخشی شنوایی و گفتار و زبان صورت بگیرد.

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی یادآور شد: برای کودکان بالقوه کاندید کاشت حلزون، لازم است ابتدا سمعک خوب تجویز و مداخلات با کیفیت انجام شود تا مغز شنوایی کودک مورد تحریک لازم قرار گیرد.

به گفته وی، به‌دلیل اهمیت بیش از حد ارائه این خدمات مناسب و با کیفیت، در بیشتر کشورهای جهان، بیمه‌ها و دولت‌ها آن را از صفر تا صد به عهده می‌گیرند.

مولّلی خاطرنشان کرد: هرگونه سرمایه گذاری دولت‌ها بر روی کم شنوایی کودکان به گواه تحقیقات بین المللی، به صرفه است و از هزینه های تحمیلی بسیار زیاد بعدی خواهد کاست. لازم است والدین و خانواده‌های کودکان کم شنوا را دریابیم و بیمه ها خدمات توانبخشی کودکان کم شنوا را تحت پوشش قرار دهند.

برچسب ها: سمعک ، توانبخشی ، ناشنوایی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: