کد خبر: ۱۶۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 26
درخواست رئیس انجمن متخصصین قلب و عروق کشورازمدیریت جدید نظام پزشکی:
شفاآنلاین/ رئیس انجمن متخصصین قلب و عروق کشور، مهمترین چالش کنونی جامعه پزشکی را کاهش اعتماد مردم به پزشکان دانست و گفت: بی­ تردید ضررادامه این روند دروهله نخست به مردم می­رسد وبعد به جامعه پزشکی.

دکتر فریدون نوحی، در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین درباره انتظاراتی که از رئیس جدید سازمان نظام پزشکی وتیم مدیریتی جدید می رود اظهارداشت: انتخابات سازمان نظام پزشکی انجام شد و به نظر من هم خوب بود و ما مشکل حادی در رابطه با انتخابات نداشتیم . تیمی هم که انتخاب شدند تیم بسیار قابلی هستند و آقای دکتر فاضل هم تجربه و دانش کافی دارند ویکبارنیزمدیریت نظام پزشکی را تجربه کرده­اند و وزیر نیز بوده­اند. بنابراین خودشان می­دانند از کجا و به چه شکل باید شروع کنند.


وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر به نظر می رسد هماهنگی خوبی بین نظام پزشکی و وزارت بهداشت نیز برقرار است. البته در زمان دکتر زالی هم همین­طور بود و من معتقد هستم که اگر این هماهنگی­ها از آنچه­که هست بیشتر شود و در مورد مسائل کلی پزشکی کشورو در زمینه­های مختلف به طور مشترک تصمیم­گیری شود حتماً نتایج بیشتر و بهتری خواهد داد.

رئیس بیمارستان قلب شهید رجائی تصریح کرد: در واقع در نظام پزشکی نمایندگان مردم و پزشکان به صورت مشترک حضور دارند. بنابراین باید تلاش شود که حقوق بیماران و همچنین گروه پزشکی توأماً در نظر گرفته شود .البته این موضوع درظاهرا صحبت ساده­ای است ولی در عمل مسئله ساده­ای نیست و انتظار این است که به پراکندگی شکایات پزشکی سامانی داده شود.

وی بیان کرد: من فکر می­کنم که یکی از سیاست­های­ دکتر فاضل این باشد که با هماهنگی مجلس، پزشکی قانونی، قوه قضاییه و وزارت­بهداشت سامانی به مسئله شکایت از پزشکان وجامعه پزشکی دهند که فرد برای شکایت به چند مکان مراجعه نکند. چراکه این مسئله زمان­بر است و اکثریت قریب به اتفاق این شکایات هم به جایی نمی­رسد و صرفاً وقت پزشکان و مدعیان گرفته می­شود .به همین خاطر امیدوارم که دکتر فاضل در این زمینه موفق شوند.

رئیس انجمن قلب و عروق کشور در مورد نقش انجمن­های علمی و پزشکی درتعامل وپیشرفت سازمان نظام پزشکی هم گفت: انجمن­ها همیشه می­توانند در زمینه کمک کردن موفق باشند .ضمن­اینکه مسائل صنفی­شان را در نظر می­گیرند به مسائل کیفی و علمی­شان نیز توجه کنند. بنابراین انجمن­های ما که عنوان علمی­ دارند می­توانند بیشتر در این جهت کمک کنند و باعث ارتقاء علمی و کیفی خدمات پزشکی به طور کلی شوند .در جهت صنفی هم می­توانند همکار و همراه باشند و در گروه­های کارشناسی شرکت کنند.

وی افزود: وزارت بهداشت هم در دوره ۴ ساله گذشته بسیار از انجمن­ها کمک گرفت و تا آنجا که می­توانست به نظرات آنها توجه کرد. البته به طور طبیعی ارگان تصمیم گیرنده با ارگانی که وظیفه خاص در آن زمینه ندارد می­تواند تصمیم گیری متفاوتی داشته باشد .ولی وزارت بهداشت و وسازمان نظام پزشکی نگاه و توجه خوبی به انجمن­ها دارند.

وی در مورد مهمترین چالش­های جامعه پزشکی که سازمان نظام پزشکی باید به رفع آنها بپردازد نیز گفت: جامعه پزشکی چالش­های بسیاری دارد یکی از مسائل ما که معتقدیم نظام پزشکی باید به آن بپردازد عوض کردن نگاه جامعه به جایگاه پزشکان است. چراکه در سال­های گذشته نگاه به جامعه پزشکی تغییر کرده .است. در سال­های گذشته پزشکی جایگاه خاصی داشت و مردم احترام خاصی برای جایگاه پزشکی قائل بودند. ولی در حال حاضر به دلیل تبلیغات سوئی که درباره جامعه پزشکی صورت گرفته نگاه ها تغییر کرده است. به طور طبیعی ادامه این روند به ضرر جامعه پزشکی خواهد بود ولی ضرر آن برای مردم بیشتر خواهد بود.

متخصص قلب و عروق درادامه گفتگو با شفاآنلاین خاط­رنشان کرد: ما باید سعی کنیم که نظرات در مورد جامعه پزشکی را متعادل کنیم. این به این معنی نیست که یک پزشک اشتباه نکند بلکه او هم مانند هر انسان دیگری امکان اشتباه و خطا دارد. ولی باید یادمان باشد که جامعه ما به اعتماد به پزشک نیاز دارد و این اعتماد واطمینان را نباید از مردم گرفت. رسانه­هایی که در این زمینه­ها تند روی می­کنند نیزباید تلاش کنند که روند خود را منصفانه­تر کنند و اعتماد مردم را در رابطه با گروههای پزشکی بالا ببرند که این به نفع کل جامعه و بیماران است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: