کد خبر: ۱۶۷۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 24
وزارت بهداشت در راستای کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها تعرفه متخصصان بیهوشی را به میزان 25 درصد کاهش داد
شفا آنلاین>سلامت>وزارت بهداشت در راستای کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها تعرفه متخصصان بیهوشی را به میزان 25 درصد کاهش داده که حواشی بسیاری به همراه داشته است.

به گزارش شفا آنلاین،طرح تحول نظام سلامت با هدف کاهش پرداخت‌ها از جیب مردم و کم شدن مشکلات حوزه سلامت از سال 93 به اجرا درآمد؛ این طرح بزرگ ملی با وجود تمام محسناتی که داشت به دلیل نبود منابع پایدار مالی، بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و مطالبات شرکت‌های دارویی و تامین تجهیزات، مشکلاتی را در زنجیره ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ایجاد کرده است.

وزارت بهداشت(Ministry of Health) به تازگی برای کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در منابع با تشکیل جلسه‌ای کاهش تعرفه متخصصان بیهوشی را تا 25 درصد ابلاغ کرده است،  ابلاغیه‌ای که بدون مشورت با اعضای انجمن و به صورت خودسرانه انجام شده است.

سعید شاکر عضو انجمن بیهوشی ایران در این رابطه اظهار کرد: در سال 93 طرح تحول میزان سلامت با تمام مسائل و مشکلات موجود در کشور اجرا شد و در آن زمان که من در شهر شوش دانیال یکی از مناطق محروم کشور مشغول گذراندن  طرح بودم این پروژه بزرگ حوزه سلامت متاسفانه به درستی اجرا نشد.


 افزایش تقاضای عمل‌های جراحی پس از طرح تحول سلامت

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت یک کار کارشناسی نبوده و به همین دلیل در اجرای آن دچار مشکلاتی شد گفت: بر اساس این طرح سهم پرداختی مردم در خدمات بهداشتی و درمانی بسیار کاهش پیدا کرد و در مناطق محروم و روستایی میزان پرداختی از جیب مردم به 5 درصد و در نقاط شهری به 10 درصد رسیده است.

شاکر با بیان اینکه با اجرای طرح تحول نظام سلامت تعداد عمل‌های جراحی و غیرضروری 5 برابر افزایش پیدا کرده است افزود: تقاضا برای عمل‌های جراحی زیبایی و غیرضروری به دلیل کاهش هزینه‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد و سهم پرداختی بیمه‌ها نیز در همین راستا بدون برنامه و پشتوانه ملی زیاد شد.

عضو انجمن بیهوشی ایران ادامه داد: در اجرای طرح تحول سلامت فعالیت‌ شرکت‌های تامین تجهیزات پزشکی بدون هیچ مشکلی ادامه پیدا کرد و در این راستا نه تنها هیچ ضرری نکردند بلکه سود خوبی به دست آورده‌اند.
 
وقتی زور وزارت بهداشت به جراحان نرسید تعرفه گروه بیهوشی را کم کرد

وی مدعی شد: وزارت بهداشت در ابتدا می‌خواست برای کاهش مشکلات شرکت‌های بیمه‌‌ای و هزینه‌های طرح تحول سلامت، میزان تعرفه جراحان را کم کند که این کار با واکنش جدی این گروه و حتی تهدید آنها روبرو شد و به همین خاطر تعرفه‌های گروه بیهوشی را کاهش دادند.

شاکر ادامه داد: 18 درصد از منابع طرح تحول نظام سلامت مربوط به پزشکان است اما به خاطر اینکه مسئله دیالیزی دوباره در کشور انجام نشود وزارت بهداشت از کاهش تعرفه جراحان گذشتند و بر طبق صحبت‌های انجام شده قرار شد میزان تعرفه متخصص بیهوشی 25 درصد کم شود.

 وی تاکید کرد: در تمام دنیا به کتاب ارزش‌گذاری خدمات سلامت و تعرفه استناد می‌کنند و در همین راستا وزارت بهداشت سعی دارد این کتاب را بومی‌سازی کند اما به نظرم در این کار موفقیت‌ زیادی به دست نیامد.

 
به طور عملی تعرفه گروه بیهوشی  50 درصد کاهش پیدا کرد

عضو انجمن بیهوشی اظهار کرد: همکاران ما در طی جلساتی با وزیر و معاون وزیر قول‌ مساعدی در زمینه کاهش نیافتن تعرفه‌ها گرفتند اما در نهایت کم شدن 25 درصدی تعرفه‌های گروه بیهوشی سر خود به تصویب رسید و این در حالی بود بر طبق مصوبه دولت کاهش تعرفه باید با نظر انجمن بیهوشی انجام شود.

وی ادامه داد: به طور عملی در تعرفه گروه بیهوشی در حدود 50 درصد کاهش پیدا کرد به همین خاطر همکاران ما در شیراز و اکثر نقاط کشور تصمیم گرفتند در ساعت کاری موظف فعالیت کرده و عمل‌های غیراوژانسی را انجام ندهیم.

شاکر اظهار کرد: در تمام دنیا پرداختی‌های جراح با متخصصین بیهوشی تفاوت آنچنانی ندارد ولی متاسفانه در ایران یک پزشک جراح چندین برابر یک متخصص بیهوشی حقوق دریافت می‌کند و این یک توهین محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه با کاهش 25 درصد تعرفه متخصصان بیهوشی یک درصد از هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و بسیاری از مشکلات مثل گذشته باقیمانده است یادآور شد: متاسفانه اکثر منابع مالی طرح تحول نظام سلامت صرف تجهیزات پزشکی می‌شود ولی قدمی در جهت کم شدن این هزینه‌ها برداشته نشده است.
برچسب ها: بیهوشی ، سلامت ، تعرفه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: