کد خبر: ۱۶۷۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 24
این تجهیزات در حیطه های مختلف حتی نظامی کاربردهایی دارد اما در ایران استفاده از این تجهیزات خیلی جدی گرفته نشده است.
شفا آنلاین>سلامت>معاون اجرایی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز گفت:تاکنون استفاده از تجهیزات پیشرفته در حوزه نقشه برداری مغز اعم از روان شناسی، روان پزشکی و علوم شناختی درکشور خیلی جدی گرفته نشده است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر حسین غدیری روز یکشنبه در حاشیه اولین سمپوزیوم تازه های نقشه برداری مغز ایران در جمع خبرنگاران، به کاربردهای این تجهیزات اشاره کرد و افزود: این تجهیزات در حیطه های مختلف حتی نظامی کاربردهایی دارد اما در ایران استفاده از این تجهیزات خیلی جدی گرفته نشده است.

وی یکی از وظائف این آزمایشگاه را آشنایی محققان و متخصصان با این تجهیزات پیشرفته اعلام کرد و گفت: فعالیت های اصلی آزمایشگاه ملی نقشه برداری در دو مرحله اصلی تعریف شده است که مرحله اول ترویج و آموزش است و مرحله دوم افزایش بهره وری و کارایی از تجهیزات است‌.

غدیری ادامه داد:با این هدف عموم پژوهشگران، محققان و استادان دانشگاه ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را با حوزه نقشه برداری مغز آشنا خواهیم کرد تا از تجهیزات در نقشه برداری مغز و علوم شناختی به نحوه مطلوب استفاده شود.

معاون اجرایی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغزافزود: در مرحله دوم که از اواخر سال آینده آغاز می شود، مستقیما با پژوهشگران وارد تعامل از نوع حمایت خواهیم شد.

وی اظهار امیدواری کرد که با تحقق این دو مرحله بتوانیم ایران را جزو کشورهای برتر در حوزه نقشه برداری مغز در سال های آینده قرار دهیم .

**بازدید 2600 محقق از آزمایشگاه ملی مغز
رئیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز به عملکرد یکساله این مرکز اشاره کرد و گفت: در این مدت 2600 نفر اعم از دانشجو و محقق از این آزمایشگاه بازدید کرده اند.

محمدرضا آی اظهار کرد: انجام 45 هزار نفر ساعت کار تخحصصی، استفاده 1200 ساعت از تجهیزات، برگزاری بیش از 100 کارگاه تخصصی و برپایی مدرسه ایبرو از مهمترین اقدامالت این آزمایشگاه بوده است.

وی زمان راه اندازی این آزمایشگاه را مرداد ماه سال گذشته اعلام کرد و گفت: تجهیزات لازم در قالب این آزمایشگاه در اختیار محققان و استادان تمام دانشگاه ها قرار می گیرد.

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز، اظهارکرد: امکاناتی که مختص یک دانشگاه خاص نبوده و متعلق به همه پژوهشگران و دانشگاه‌های سراسر کشور است در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز تهیه شده و این آزمایشگاه جزو اولین مؤسساتی است که به صورت مشترک بین وزارت علوم و وزارت بهداشت شکل گرفته است.

آی با بیان اینکه تجهیزات موجود در آن نیز صرفاً برای اهداف تحقیقاتی مورد استفاده قرار گرفته است، بیان کرد: آزمایشگاه ملی نقشه‌ برداری مغز یک مؤسسه دولتی مستقل است که به صورت هیأت امنایی اداره می‌شود و نیاز به تعیین جایگاه کنونی آن بسیار ضروری است. همچنین هدف آزمایشگاه ارائه خدمات یکسان و گسترده به همه مراکز دانشگاهی و پژوهشی است.

وی به ضریب اشغال دستگاه MRI این مجموعه اشاره کرد و گفت: ضریب اشغال این دستگاه حدود 70 درصد است که در تلاش هستیم این مقدار افزایش یابد تا متخصصان استفاده مطلوب از این دستگاه به عمل آورند.

اولین سمپوزیوم تازه های نقشه برداری مغز ایران ( ISBM 2017) توسط آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در روزهای 2 و 3 مهر ماه سال جاری در محل پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران برگزار می شود.
برچسب ها: نقشه ، سلامت ، تجهیزات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: