کد خبر: ۱۶۷۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 24
«پایانی خوش برای بازار سرمایه و معامله‌گرانش»؛ شاید این عنوان بیانی مناسب برای شرح وضعیت بازار سهام در هفته پایانی شهریور و تابستان امسال باشد
شفاآنلاین>بیمه و بانک> «پایانی خوش برای بازار سرمایه و معامله‌گرانش»؛ شاید این عنوان بیانی مناسب برای شرح وضعیت بازار سهام در هفته پایانی شهریور و تابستان امسال باشد؛ هفته‌ای که شاخص بورس آن را از ارتفاع 83 هزار واحد آغاز کرد و در پایان معاملات تابستان در کانال 85 هزار واحد قرار گرفت. صعودی که آخرین بار حدود سه سال پیش شاخص بورس آن را تجربه کرده و از آن تاریخ تاکنون موفق به فتح دوباره آن نشده بود.

به گزارش شفاآنلاین، بر این اساس مرور شرایط بازار سرمایه در هفته گذشته نشان می‌دهد افزایش قیمت‌ها و نیز رشد شاخص بورس (Exchange)در این مدت در حالی رخ داده که به‌صورت سنتی سهامداران در پایان شهریورماه هر سال شاهد بازاری بی‌رمق و منفی در معاملات بوده‌اند و سنت‌شکنی امسال بازار سهام در شرایطی رقم خورده است که این روزها نرخ‌های جهانی کالا به وضعیت آرام و با ثباتی رسیده است.

از این‌رو به باور کارشناسان اگر ثبات نرخ‌های کالاهای جهانی از جمله مس و روی در همین قیمت‌ها ادامه داشته باشد، برای شرکت‌های فعال در این زمینه از نظر سودآوری و افزایش قیمت اتفاقات خوبی خواهد افتاد و سهامداران(Shareholders) این شرکت‌ها روزهای خوبی را در پیش روی خواهند داشت.

از سوی دیگر در گروه خودرویی نیز که سهم قابل توجهی از حجم و ارزش بازار سرمایه را در اختیار دارند، این روزها انتشار خبر امضای قرارداد با شرکت‌های خارجی موجب شده تا رفته رفته توجه سرمایه‌گذاران به سمت این گروه جلب شود که اثرات خود را در کلیت بازار نمایان ساخته است.

همچنین موضوع کاهش نرخ سود بانکی نیز از جمله مولفه‌های اثرگذار بر کلیت بازار سرمایه در این روزهاست که هر چند باید اثرات آن را در بلندمدت در تالار شیشه‌ای جستجو کرد اما به لحاظ روانی کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند خبر خوبی برای بازار سهام باشد که در پی آن باید منتظر کاهش نرخ بهره تسهیلات اعطایی به بنگاه‌ها و در عمل افزایش سودآوری صنایع و بازار سرمایه بود.

افزون بر این هر چند در چند روز گذشته فروش ارز مسافرتی متوقف شده و به‌نظر نمی‌رسد این موضوع به خودی خود به تک نرخی و واقعی شدن نرخ ارز منجر شود اما افتادن بحث تک نرخی شدن ارز بر سر زبان‌ها و امید به واقعی شدن قیمت آن می‌تواند خبر خوبی برای معامله‌گران باشد و این موضوع نیز پتانسیل مثبتی برای بهبود شرایط روانی معاملات در تالار شیشه‌ای از خود بروز می‌دهد.

از نگاهی دیگر بازار سرمایه و سهامدارانش پس از فصل مجامع به‌طور معمول وارد دوره کوتاهی از استراحت می‌شوند و منتظر می‌مانند تا شرکت‌ها با انتشار گزارش‌های دوره‌ای شش ماهه، انگیزه را برای ورود و سرمایه‌گذاری در نمادهای مختلف ایجاد کنند و استراتژی جدیدی برای نیمه دوم سال بچینند.

از این‌رو موضوعاتی چون تاثیر مثبت کاهش نرخ سود بانکی بر صورت‌های مالی صنایع و بنگاه‌های حاضر در بازار سرمایه می‌تواند به موضوعی تاثیرگذار جهت استقبال خوش سهامداران از این گزارشات منجر شود. البته کاهش نرخ تسهیلات شرکت‌ها در پی کاهش نرخ سود بانکی، گزینه‌ای مهم در این زمینه خواهد بود که برای افزایش سودآوری بنگاه‌ها مهم تلقی می‌شود.

در مجموع کارشناسان و فعالان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند با انتشار گزارش‌های شش ماهه، بازار سرمایه در نیمه دوم امسال روند مثبتی را تجربه کند که این روزها نیز جو روانی حاصل از این پیش‌گویی، خود به عامل و محرکی مثبت در تالار شیشه‌ای تبدیل شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: