کد خبر: ۱۶۷۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 23
یک کارشناس حوزه آب گفت: با قطعیت می‌توان اعلام کرد میزان ھدر رفت از شبکه انتقال آب در کشور و به ویژه شھر تھران قابل توجه بوده و در بھترین شرایط از ۳۰ درصد بیشتر است
شفاآنلاین>اجتماعی> یک کارشناس حوزه آب گفت: با قطعیت می‌توان اعلام کرد میزان ھدر رفت از شبکه انتقال آب در کشور و به ویژه شھر تھران قابل توجه بوده و در بھترین شرایط از ۳۰ درصد بیشتر است.

به گزارش شفاآنلاین، آمارھا نشان می دهند که مصرف سرانه آب کشور بیش از میزان استانداردھای جھانی است.

این رقم به ویژه در تھران به بیش از دوبرابر می رسد. در این میان به نظر می رسد ھنوز متولیان منابع آب(Water) و مصارف آن فکری به حال این اوضاع نکرده اند و از طرفی فرسودگی زیرساخت و نبود فرھنگ استفاده صحیح از منابع آب بین مردم ھدررفت آب را بیشتر کرده است.

کارشناس حوزه آب درباره اینکه آمار مصرف آب شھری در کشور به ویژه در تھران چگونه است، گفت: اگر در اینجا منظور از مصرف آب شھری، میزان مصرف (Consumption)آب شرب باشد، سرانه مصرف آب شرب در شھر تھران حدود ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است. این درحالی است که سرانه مصرف آب شرب در مقایسه با سایر کلانشھرھای کشور مانند تبریز ۱۹۰ ، اصفھان ۱۵۰ ، مشھد ۱۶۰ ، شیراز ۲۰۰ و کرج ۲۲۰ لیتر در شبانه روز است.

وی با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن استاندارد جھانی مصرف آب آشامیدنی که حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ لیتر در روز است، افزود: با توجه به آمار ارائه شده، به راحتی می توان به این واقعیت پی برد که سرانه مصرف بالاتر از استاندارد جھانی بوده و متاسفانه میزان سرانه مصرف در شھر تھران حدود دو برابر استاندارد جھانی است.

به گفته حیدر ستایش، میزان سرانه مصرف در شھر تھران در قیاس با بسیاری از کشورھای اروپایی مانند آلمان ۱۲۱ ، برزیل ۱۴۳ ، اسپانیا ۱۵۷ و انگلیس ۱۴۵ لیتر در شبانه روز است.

البته در بسیاری از شھرھای بزرگ کشور مانند مشھد و اصفھان مدیریت صحیح مصرف منجر به کاھش قابل توجه میزان مصرف شده است. به عنوان نمونه در سالیان نه چندان دور میزان سرانه مصرف آب شھر اصفھان حدود ۱۹۰ لیتر در شبانه روز بوده که این عدد در سال ھای اخیر به ۱۵۰ لیتر در شبانه روز کاھش یافته است.

این کارشناس حوزه آب و نیرو در مورد اینکه چه میزان از این سرانه مصرف به دلیل فرسودگی شبکه انتقال است، گفت: میزان ھدر رفت آب به دلیل فرسودگی شبکه انتقال آمارھا متفاوت و بعضا متضاد است. آنچه در رابطه با آن قطعیت وجود دارد این است که میزان ھدررفت از شبکه انتقال آب در کشور و به ویژه شھر تھران قابل توجه بوده و در بھترین شرایط از ۳۰ درصد بیشتر است. با توجه به سرانه مصرف آب ۲۵۰ لیتر در شبانه روز در شھر تھران، حدود ۷۵ لیتر در شبانه روز از این آب ھدر می رود که میزان قابل توجھی از آب شرب است.

ستایش تصریح کرد: با در نظر گرفتن بالا بودن میزان مصرف در کلانشھرھا و نیز شرایط تنش آبی در اغلب نقاط کشور ھدررفت این میزان از آب در شبکه و عدم سرمایه گذاری در این بخش توجیه علمی ندارد که در این ضمینه باید دقت کرد که در آب فاضلاب آستان تهران حدود ۸۰۰۰ نیرو کار می کنند که ۳۵۳۱ نفر انها با استفاده از رانت وارد شرکت شده و تقریبا هیچ تخصص ویژه ای ندارند و عملا کارایی مناسبی ندارند و چون از وابستگان برخی مدیران هستند استخدام یا در شرکت تحت هر عنوانی جذب و بکارگیری شده اند که اگر برای هر کدام از این افراد ۲ میلیون تومان ماهانه حداقل حقوق پرداخت شود ماهانه حدود ٧میلیارد و ٦٢ میلیون تومان و سالیانه ٨٤میلیارد و ٧٤٤ میلیون تومان از جیب مردم تهران تحت عنوان حق آب بها و حق اشتراک و عناوین دیگر دریافت و به جای آنکه در بازسازی شبکه و موارد دیگه به کار رود، به عنوان حقوق پرداخت می شود.

وی افزود:با این مبلغ ظرف مدت ۷ سال کل شبکه فرسوده را بازسازی کرد و در این شرایط بحران آب از هدر رفت آب جلو گیری کرد جدا از اینکه این افراد بعدا با در دست گرفتن پستهای مدیریتی چه بحرانهای به وجود میاورند فقط با مبلغ حقوق آنها می شود حداقل بحران آب را مدیریت کرد.

طبق گفته این کارشناس حوزه آب، بحث نشت در سیستم انتقال از مباحث پیچیده در مدیریت شبکه ھای آب است و امکان به صفر رساندن آن وجود ندارد. اما می توان با نوسازی شبکه آبرسانی و نیز بھره گیری از تکنولوژی ھای نوین نشت یابی با مدیریت صحیح میزان ھدررفت آب در این بخش را به حداقل رساند.

ستایش تصریح کرد: در این زمینه پیشنھاد می شود سازمان ھا و ارگان ھای ذی ربط مانند وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب با بھره گیری از نیروھای متخصص در دانشگاه ھا سعی در یافتن روش ھای مناسب در مدیریت و کنترل نشت شبکه آبرسانی کنند.
برچسب ها: آب ، مصرف ، اجتماعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: