کد خبر: ۱۶۷۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 23
هر سال با شروع سال تحصیلی، موضوع نظارت بر عرضه مواد غذایی و خوراکی‌ها در بوفه‌های مدارس کشور دوباره مطرح می‌شود
شفاآنلاین>اجتماعی> هر سال با شروع سال تحصیلی، موضوع نظارت بر عرضه مواد غذایی و خوراکی‌ها در بوفه‌های مدارس کشور دوباره مطرح می‌شود

به گزارش شفاآنلاین، موضوعی که به نظر می‌رسد، هیچگاه نمی‌خواهد به پایان مطلوب و قابل قبولی ختم شود.سال‌هاست كه مسئولان از انعقاد توافق‌نامه بين وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت(Health)، درمان وآموزش پزشكي، در باره توجه جدي بر وضعيت بوفه‌هاي مدارس سخن مي‌گويند و ابراز مي‌دارند كه وضعيت بوفه‌هاي مدارس سامان مي‌گيرد اما هر سال باز هم گلايه‌ها در اين مورد بسيار است و اين مهم نشان مي‌دهد كه مشكل همچنان باقيست.

مشكلي كه به نظر مي‌رسد، با اندكي هماهنگي و همكاري بين‌بخشي و داشتن دغدغه جدي، حل آن سخت و دشوار نيست.

اهميت به وضعيت بوفه‌هاي مدارس(schools) و نظارت جدي و مستمر بر عرضه مواد خوراكي در بوفه‌هاي مدارس بايد در صدر برنامه‌ها و اولويت‌هاي كاري مسئولان قرار گيرد وقتي كه مي‌دانيم بيش از 15 درصد از دانش آموزان كشور چاق هستند و اضافه وزن دارند و تعدادي از دانش آموزان كشورهم به سوء تغذيه مبتلا هستند و اين چاقي و اضافه وزن، در آينده زمينه‌ساز ديابت، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و سرطان خواهد بود.

گرچه امسال هم مثل هرسال، وزارت بهداشت اعلام كرده است كه عرضه مواد غذايي غير مفيد، ناسالم و كم‌ارزش که فاقد استانداردهاي لازم است در بوفه‌هاي مدارس ممنوع است و دستوالعمل پایگاه تغذیه سالم مدارس که در سال 93 به امضای وزرای آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده است، به تمام مدارس کشور ابلاغ شده، اما آنچه مسلم است، اجراي اين مهم، تنها و تنها نظارت جدي و مستمر بازرسان بهداشت محيط را مي‌طلبد.

اما آيا براي مديريت صحيح بر اجراي ممنوعيت عرضه مواد خوراكي ناسالم، مضر و آسيب‌رسان بر سلامت دانش آموزان، ابزار كافي در اختيار است؟ آيا نيروي انساني كافي براي نظارت وجود دارد؟ و اينكه در صورت نيروي انساني كافي، اصلا نظارت‌ها مستمر و جدي خواهد بود؟

در هرحال، موضوع رسيدگي به بوفه‌هاي مدارس كشور، از مطالبات جدي خانواده‌ها و رسانه‌هاست چرا كه توجه به تامين و حفظ سلامت دانش آموزان كشور و پيشگيري از بروز انواع بيماري‌هايي كه سلامت دانش آموزان را تهديد مي‌كند، هيچگاه و هيچوقت نبايد به فراموشي سپرده و به حاشيه رانده شود.

تدوين دستورالعمل و بخشنامه و آئين‌نامه و تفاهم‌نامه كار سختي نيست آنچه مهم است و توجه به آن ضروري مي‌باشد، اجراي دستورالعمل‌ها به شكل جدي و قاطع است.

چرا هيچگاه پرونده وضعيت بوفه‌هاي مدارس كشور يكبار براي هميشه بسته نمي‌شود؟ مشكل كجاست؟
برچسب ها: بهداشت ، مدارس ، اجتماعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: