کد خبر: ۱۶۷۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 21
یک فوق تخصص گوارش و کبد از لزوم بررسی وضعیت ویروس هپاتیت B نهفته در افرادی که قصد دارند شیمی‌درمانی انجام بدهند، خبر داد
شفاآنلاین>سلامت> یک فوق تخصص گوارش و کبد از لزوم بررسی وضعیت ویروس هپاتیت B نهفته در افرادی که قصد دارند شیمی‌درمانی انجام بدهند، خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، ناصر ابراهیمی‌دریانی فوق تخصص گوارش و کبد و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران  اظهار کرد: بیمارانی که قصد دارند شیمی‌درمانی انجام بدهند باید پیش از آغاز این درمان از نظر وضعیت هپاتیت B بررسی شوند.

وی بیان کرد: ویروس هپاتیت B در بدن افرادی که دچار این عارضه شده‌اند، برای همیشه باقی می‌‎ماند و به دنبال فرصتی است که فعال شود. این فرصت با مصرف دارو‌های شیمی‌درمانی یا مهارکننده سیستم ایمنی بدن در اختیار ویروس هپاتیت B قرار داده می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد (Liver)درباره اشخاصی که بیشتر در معرض فعال‌شدن ویروس هپاتیت B هستند، افزود: مردان در مقایسه با زنان بیشتر در معرض فعال‌شدن این هپاتیت هستند، همچنین خطر عود ویروس هپاتیت B نهفته در سرطان‌هایی مانند سینه و لنفوم نان‌هوچکین نسبت به سایر سرطان‌ها بیشتر است.

زمان استفاده بیماران (patients) پیوند مغز از داروهای شیمی درمانی
ابراهیمی‌دریانی تاکید کرد: افرادی که دارویی به نام «ریتوکسیماب» (Anti CD۲۰) برای شیمی‌درمانی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض فعال‌شدن ویروس هپاتیت B نهفته هستند، از سوی دیگر هر چه مقدار HBV DNA در آغاز شیمی‌درمانی بیشتر باشد، خطر عود ویروس هپاتیت B نهفته نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر افراد همزمان با مصرف دارو‌های شیمی‌درمانی، کورتون نیز استفاده کنند، احتمال عود ویروس هپاتیت B نهفته نیز بیشتر می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در صورتی که پزشک قبل از آغاز شیمی‌درمانی تشخیص داد که بیمار هپاتیت B نهفته یا آشکار دارد، باید قبل و حین این درمان، دارو‌های ضد ویروس مانند «تنوفوویر» را برای وی تجویز کند البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که ویروس هپاتیت B وقتی فعال می‌شود که شیمی‌درمانی پایان یافته است.

ابراهیمی‌دریانی یادآور شد: بعد از اتمام شیمی‌درمانی بیماران باید به مدت 6ماه تا یک‌سال دارو‌های مهارکننده سیستم ایمنی بدن و همزمان با آنها دارو‌های ضدویروس مصرف کنند؛  افرادی که پیوند مغز و استخوان یا سلول‌های بنیادی شده‌اند، باید بیش از این مدت، این دارو‌ها را استفاده کنند.
برچسب ها: کبد ، سلامت ، بیماران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: