کد خبر: ۱۶۷۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 20
شهریور ماه امسال یکی از ماه‌های استثنایی بورس اوراق بهادار تهران است. دراین ماه شاخص کل چهار کانال بالاتر را فتح کرد و درحالی که در ابتدای این ماه روی شاخص 82 هزار واحد قرار داشت
شفاآنلاین>بیمه و بانک> شاخص بورس با صعود 929 پله‌ای به جایگاه 85 هزار و 343 واحدی رسید

به گزارش شفاآنلاین، شهریور ماه امسال یکی از ماه‌های استثنایی بورس اوراق بهادار تهران است. دراین ماه شاخص کل چهار کانال بالاتر را فتح کرد و درحالی که در ابتدای این ماه روی شاخص 82 هزار واحد قرار داشت دیروز و درواپسین روزهای ماه خود را به 85 هزار واحد رساند. درنخستین روز شهریور ماه شاخص کل بورس(Exchange) اوراق بهادار تهران عدد 82 هزار و 541 واحد را نشان می‌داد ولی از روز بیست و ششم این ماه جهش‌های پی در پی شاخص آغاز شد به گونه‌ای که دراین روز شاخص قله بلندتر 83 هزار واحدی (83916) را فتح کرد. اما جهش‌های شاخص ادامه دار شد و با رشد 498 واحدی شاخص در روز بعد یعنی 27 شهریور با ثبت عدد 84 هزار و 414 وارد کانال 84 هزار واحدی شد.

دیروز نیز شاخص با گام بلندتر929 واحدی خود را به کانال 85 هزار واحد رساند. بدین ترتیب تنها در مدت سه روز کاری 26 تا 28 شهریور ماه یعنی در 12 ساعت کاری شاخص کل با رشد 1427 واحدی روبه‌رو شد. درمجموع مقایسه شاخص کل نخستین روز شهریور با روزگذشته حکایت از رشد 2802 واحدی دارد که افزایش 3.39 درصدی را به تصویر می‌کشد. بنابراین شهریور ماه به یمن افزایش قیمت کالاهای پایه و معدنی و همچنین ابلاغ کاهش(Decrease) نرخ سود بانکی ماهی طلایی برای بورس اوراق بهادار تهران شد.

جهش 929 واحدی
روزگذشته شاخص بورس با جهش 929 پله‌ای، در جایگاه 85 هزار و 343 واحدی ایستاد. به اعتقاد کارشناسان عواملی مانند رشد قیمت کامودیتی‌ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، ابلاغ کاهش سود و گزارش‌های مثبت گروه‌های بورسی بانکی در روزهای اخیر، زمینه رشد سریع شاخص بورس را فراهم کرده‌اند. در معاملات دیروز 734 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 123 میلیارد ریال در 54 هزار و 662 نوبت خرید و فروش شد.

همه شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نیز از روند صعودی برخوردار بودند، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، 300 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، 81 واحد رشد کرد.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است، 61 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت‌هاست که قابل معامله در بورس باشد، 916 واحد افزایش یافت.

شاخص بازار اول که به شرکت‌هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 803 واحد و شاخص بازار دوم بورس یک هزار و 208 واحد بالا رفت. گروه فرآورده‌های نفتی در معاملات امروز صدرنشین بورس شد.

در این گروه 59 میلیون سهم به ارزش 206 میلیارد ریال داد و ستد شد. گروه شیمیایی به ارزش 173 میلیارد ریال و گروه فلزات اساسی به ارزش 149 میلیارد ریال جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. در رده چهارم، گروه کانی‌های فلزی با معاملاتی به ارزش 142 میلیارد ریال جای گرفت. گروه خودرو نیز با معاملاتی به ارزش 135 میلیارد ریال در رده پنجم قرار گرفت. نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، همراه (همراه اول)، اخابر (مخابرات)، پارسان (نفت و گاز پارسیان)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، وغدیر (سرمایه‌گذاری غدیر) و رمپنا (مپنا) در معاملات امروز بیشترین تأثیر را در رشد شاخص داشتند، نماد فولاد مبارکه به تنهایی 102 واحد شاخص را بالا کشید.

سبزپوشی شاخص فرابورس
شاخص فرابورس نیز دیروز معاملاتی روبه رشد را تجربه کرد به طوری که شاخص آیفکس با پنج واحد رشد به رقم 957 واحد رسید. در معاملات روز سه‌شنبه، بیش از 272 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش سه هزار و 428 میلیارد ریال خرید و فروش شد. نماد پتروشیمی زاگرس دارای بیشترین نقش در رشد شاخص بود. ایمان مقدسیان کارشناس بازار سرمایه ، درباره دلایل رشد بورس در هفته‌های اخیر بیان داشت: رشد قیمت کامودیتی‌ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، گزارش‌های مثبت گروه‌های بورسی، آمادگی بازار سرمایه برای خروج از دوره طولانی رکود، رسیدن قیمت سهام به کف قیمتی و ابلاغ کاهش سود بانکی از جمله عواملی بودند که زمینه رونق بورس و رشد شاخص را در هفته‌های اخیر فراهم کردند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به اینکه بورس ایران یک بورس کامودیتی محور است بنابراین هرگونه رشد قیمت این مواد، تأثیر مستقیمی را بر بورس می‌گذارد.بر این اساس، از زمان رشد قیمت این محصولات در بازارهای جهانی البته با اندکی تأخیر، رشد بازار بورس تهران آغاز شد. مقدسیان دلیل دیگر رشد بورس در ماه‌ها و هفته‌های اخیر را وضعیت مناسب گروه پالایشی و فرآورده‌های نفتی دانست و بیان داشت: این شرکت‌ها، گزارش‌ها و اخبار مثبتی را منتشر کرده‌اند که باعث شده، علامت‌های مثبتی به بازار سرمایه منتقل شده و این گروه مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه علت دیگر رونق بورس، تمایل بازار به خروج از دوره رکود چهار ساله است؛ اضافه کرد: در چهار سال اخیر، بورس در اغلب ماه‌ها، درگیر رکود بوده و تنها در مقاطعی کوتاه رونق داشته است به‌طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد شمار ماه‌های راکد حدود سه برابر ماه‌های پر رونق بورس بوده است. مقدسیان گفت: علت دیگر بهبود وضعیت بازار بورس، اعلام کاهش سود بانکی و ساماندهی اوراق بدهی «سخاب» است، هر چند که هنوز جنبه‌های مثبت این اقدام به طور کامل ظاهر نشده است.
برچسب ها: بیمه و بانک ، بورس ، کاهش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: