هلالاحمر به عنوان یک نهاد ملی و بینالمللی شناخته شده با قدمت نزدیک به یک صد سال، به خصوص بعد از انقلاب منشا خدمت در ممکلت بوده است.
شفا آنلاین:در
آستانه انتخابات رئیس جدید جمعیت هلالاحمر، علی نوبخت رئیس کمیسیون
بهداشت و درمان مجلس و یکی از نمایندگان رئیس جمهور در شورای عالی جمعیت
هلال احمر گفتوگویی صریح داشتیم.او ضمن تاکید بر رعایت دقیق
قانون در انتخاب رییس جدید هلال احمر ابراز امیدواری کرد که فردی با تجربه
و لایق انتخاب شود.
به گزارش شفا آنلاین:او همچنین تاکید کرد که اصلاحات در طرح تحول سلامت
<Health reform plan>اجتناب ناپذیر وقطعی است. او در مورد حجم بالای بدهی های انباشته بیمه ها
ووزارت بهداشت هم گفت که چاره ای جزتجمیع بیمه ها نداریم واگر بخواهیم طرح
تحول ادامه پیدا کند باید منابع پایدار برا ی ان تعریف کنیم . به عقیده
رییس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس یکی از راههای تامین منابع علاوه بر ده
درصد از هدفمندی یارانه ها، افزلیش قیمت کالاهای آسیب رسان به سلامت مردم
است و تاکید کرد که نوشابه و سیگار باید گران شوند. ارزیابی شما از عملکرد این دوره سازمان هلال احمر چیست؟
هلالاحمر به عنوان یک نهاد ملی و بینالمللی شناخته شده با قدمت نزدیک به
یک صد سال، به خصوص بعد از انقلاب منشا خدمت در ممکلت بوده است. این
سازمان در خیلی از زمینهها توانسته کم و کسریهای نهادهای دیگر را پر کند.
در چند سال اخیر که من افتخار داشتم به عنوان عضو شورای عالی و نماینده
رئیس جمهور در آنجا کار کنم، دیدهام که این سازمان الحق و والانصاف پای
خیلی از کارها ایستاده است. مملکت حادثهخیز است و اتفاقا تا دلمان بخواهد
در این سالها حادثه پیش آمدهاست؛ از حادثههای جادهای عظیم، تصادفات
ریلی، آتش گرفتن اتوبوسها گرفته تا زلزله، سیل و حوادث متعدد دیگر. این
جمعیت در هنگام بروز حوادث این چنینی داوطلبان و کسانی که برای این کار
آموزش دیدهاند را در هر ساعتی از شبانهروز با فاصلهای بعضا کمتر از یک
ربع پای کار رسانده و خدماتی ارائه کرده است. از جهت دیگر برای اورژانسهای
هوایی نقش ارزنده دارد و در تصادفات جادهای که در آن مکان، واحدهای
دانشگاه علوم پزشکی و تحت پوشش وزارت بهداشت فعال نیستند، در تقسیمات کار
سازمان هلال احمر و فوریتهای پزشکیاش، نقشهای ارزندهای را ایفا کرده
است. در ابعاد بینالمللی هم بیمارستانها و کلینیکهایی در بیست کشور دارد
و آنها هم بعضا خدماتی را رایگان به مردم ارائه میدهند. در برخی جاها هم
وصول وجه میکنند و برایشان منبع درآمدی است؛ مثلا بیمارستان ما در دبی.
خیلی از بیمارستانهایی که در جاهای دیگر داریم، مورد توجه مردم آن ممالک
است و مردم در دیدار با سفرایمان، رضایتمندی خود را اعلام میکنند. هلال
احمر یک سری اهداف بشردوستانه دارد، مانند خدمات ارزنده به حجاج ایرانی و
زائرین اربعین. در دیدگاه بینالمللی با رایی که بعضا به نمایندگان ایران
دادهاند، ایران را یکی از چند کشور مهم برنامهدار در اهداف بشردوستانه
هلالاحمر میدانند. در آخرین اقدام هلالاحمر با توجه به ارشادات رهبر
فرزانه انقلاب و تاکیدات رئیسجمهور برای خدمترسانی در موضوع میانمار ورود
کرده است. تا بخواهید میتوان از این دست مثالها زد. مسائل نسبی است.
نمیتوان گفت به طور مطلق در تمامی اهداف خود موفق بوده است. از جمله در
بعضی زمینهها مسئولان گفتهاند که اعتبارات ما کم بوده است. کلا نباید
هلالاحمر را یک واحد دولتی دید. این موضوع دو رو دارد؛ هم دولتمردان نباید
آن را به عنوان یک واحد دولتی تلقی کنند، هم خود آنها وقتی میگویند ما
واحد بینالمللی، بشردوستانه، ملی، انجیاو هستیم نباید آنقدر خودشان را
به ردیف بودجههای دولتی که خزانهاش محدود است، وصل کنند. مردم بزرگوار
ایران درک صحیحی دارند و در خیلی از کارهای عامالمنفعه پیش قدم هستند. از
زمانی که اینجا شیر و خورشید سرخ بود، مردم جلو بودند و بعد از انقلاب هم
هلالاحمر توانست روی کمکهای مردمی حساب کند. من فکر میکنم یکی از
جهتگیریهای اصلی هلالاحمر باید قطع بند ناف بودجههای دولتی و عمومی و
وصل شدن به نیات خیر و بشردوستانه ملت مسلمان ایران باشد. همانطور که
دیدهایم خیلیها اموالشان را برای هلالاحمر وقف کردهاند و الان تعداد
زیادی از واحدهای هلالاحمر وقفی است و حضور نمایندگی مقام معظم رهبری هم
با همین دید است که بتواند این اموال را به لحاظ شرعی و قانونی سر و سامان
ببخشد و ما باید از این اموال استفاده کنیم. تنها نقطه ضعفی که میبینیم،
کمبود پول است. مشکل بودجه باید با توجه به دیدگاه ملت ایران و اسلامی بودن
این دیدگاهها و اهداف بشردوستانه باید حل میشد. ما چند بار در شورای
عالی به این نکته اشاره کردیم. اگر بخواهم به یک نقطه ضعف اشاره کنم، این
است که نتوانستند خودشان را به لحاظ مالی بینیاز کنند. ما که انقدر به
اهداف هلالاحمر برای کمک به مردم احترام قائلیم، اجبارا در قانون بودجه
سال ۹۶ ، یک بودجهای برای آنها هم در نظر گرفتیم. البته دلمان نمیخواست
بودجهای برایشان در نظر بگیریم. اگر مدیریت هلالاحمر پویا حرکت میکرد،
میتوانست جوری حرکت کند که از اعتبارات مردمی و یا واحدهای اقتصادی
زیادی که دارد، جوری کسب درآمد کند که دیگر نیازی به ردیف بودجههای دولتی
نداشته باشد و مدام به کمبود بودجه اعتراض نکند. این کار با اصل تشکیل
هلالاحمر و اساسنامه و ادعاهایی که مدیریتهای آنجا میکنند، مغایرت دارد.
بنابراین مسئولان باید خودشان را از بودجه عمومی بینیاز کنند. این
استراتژیک است و خط فکری مدیرانی که از این لحظه به بعد میخواهند
هلالاحمر را اداره کنند باید به این سمت باشد.
در انتخابات رییس جمعیت هلال احمر مر قانون رعایت خواهد شد
یکشنبه، دوم مهر قرار است رئیس جدید جمعیت هلالاحمر انتخاب شود، جنابعالی
به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده رئیس جمهور در شورای عالی
هلالاحمر انتظارتان از اعضای شورای عالی در انتخاب رئیس جدید چیست؟ این
عزیزان در انتخابات روز یکشنبه چه نکاتی را باید در نظر بگیرند؟
مهمترین
نکته این است که قانون رعایت شود. قانونگذار برای ریاست کل و شیوه انتخاب
آن راههایی را پیشنهاد کرده است. به لحاظ شخصی معتقدم باید شخص مدیر،
مدبر، آگاه به زمان و مطلع و مسلط به مسائل پزشکی، آسیبها، ابعاد
بینالمللی، ابعاد بشردوستانه و توجه به سوانح و حوادث و پای کار بودن هر
لحظه و قدرت جلب و جذب کمکهای مردمی چه در ابعاد وقف و چه در ابعاد هبه و
هدیه باشد. این کارها یک فوت و فنی میخواهد که مدیریت باید با کمک شورایی
که تشکیل میدهد، نه شورای عالی که وظیفهاش روشن است، بیشتر برای جذب
کمکهای مردمی اقدام کند و توجه مردم را جلب کند. باید مدیر مسلطی که یکی
از مشخصات و صفات رئیس جمعیت باید باشد، این قسمت را برجسته کند. این قسمت
هلالاحمر هنوز جای کار دارد. بدیهی است یک تعدادی خودشان کاری نمیکنند
اما افرادی که متصف به این صفات باشند، فروتنی ویژهای دارند که معمولا
جلو نمیآیند. یکی از کارهایی که اعضای شورای عالی میتوانند انجام دهند
این است که با شناختی که نسبت به افراد این رده دارند، با کسانی که واجد
صلاحیتاند برای شرکت در انتخابات ملاقات یا مکالمه کنند. این کار باید
انجام شود. ما این کار را در سازمان نظام پزشکی هم انجام دادیم و به سراغ
بزرگان شناخته شده و با تجربه علم پزشکی رفتیم و از آنها خواستیم در
انتخابات شرکت کنند. ما باید همین کار را در مورد هلالاحمر هم انجام دهیم.
هم به خودم میگویم هم از همکاران در شورای عالی جمعیت هلالاحمر این
انتظار را دارم که افراد شناخته شدهای که در مملکت و حتی بعضا در همان
سازمان بوده یا هستند، خواهش کنیم که در این فرصت قانونی ثبتنام کنند.
گمانهزنیهای مطرح میشود که نظر برخی مسئولان به افراد خاصی است. شما چه نظری در این زمینه دارید؟
من از سوی مسئولان نمیتوانم چیزی را بگویم. از نیت درونی افراد هم جز خداوند کسی خبر ندارد. این موضوع را قابل طرح و بحث نمیدانم.
چه نظری درباره شایعاتی که مطرح می شود دارید؟ نظر برخی مسئولین درباره برخی افراد. مثلا نظر شخص رئیسجمهور به یک فرد خاص.
در
مملکت خیلی گمانهزنیها وجود دارد. خیلی وقتها وقتی به دل برنامه
میروید میبینید که این مسائل درست نبوده است. شخص رئیس جمهور با توجه به
اینکه نماینده ایشان هستم مسئله خاصی به من نگفته و بقیه مسائل را نمیدانم
و قانون هم این را نمیگوید. قانون این اختیار را برای اعضای شورای عالی
که کارشناسان خبره هستند و مسائل کشور را کاملا میشناسند، داده است. حتی
این موضوع آنقدر مهم است که شخص مقام معظم رهبری هم در این شورا نماینده
دارند. شورا بسیار وزین است و طبق قانون آنها باید شروع کننده باشند و در
اصل این افراد کمک حال رئیسجمهور هستند. آنها از بین افرادی که شایسته
هستند و صلاحیت لازم را دارند، انتخاب میکنند و نتیجه را در اختیار
رئیسجمهور میگذارند و فقط رئیسجمهور این حق را دارد که طبق قانون نفر
دوم را حتی اگر رای کمتری هم آورده باشد، بنا به ملاحظات و مصالحی انتخاب
کند. قانون مصلحانه، بیطرفانه است و همهچیز در آن دیده شده است و از
بسیاری از این شائبهها هم به دور است. بنابراین در انتخاب رئیس جمعیت
هلالاحمر مر قانون رعایت خواهد شد.
همه افرادی که خود را واجد شرایط میدانند در انتخابات ثبت نام کنند
این شایعه باعث شده برخی دوستانی که صلاحیت فردی دارند به واسطه این موضوع
این ریسک را نکنند که خود را در معرض انتخاب قرار دهند و تمایلی نشان
ندهند. شما چه توصیهای به این افراد دارید؟
شما این سوال را باید به لحاظ اخلاقی از کسانی که نماینده رئیسجمهور نیستند بپرسید.
ما
این سوال را با توجه به اینکه شما یکی از اساتید پیشکسوت جامعه پزشکی و در
عین حال رئیس کمیسیون بهداشت مجلس که یکی از ارکان اصلی نظام است می
پرسیم؟ با توجه به اینکه جمعیت هلالاحمر یک نهاد بسیار موثر است و باید
قویتر و کارآمدتر باشد. از شما می خواهیم که فارغ از محافظه کاری مرسوم
مسئولین به این سوال جواب دهید.
آرزوی
من این است که آقای رئیسجمهور برای دور دوم فرد دیگری را جای من انتخاب
کنند چون دفعه قبل وقتی ایشان لطف کردند و بنده را انتخاب کردند، در
کمیسیون بهداشت نبودم. اراده رئیسجمهور است که چه کسانی را نماینده خود
قرار دهد که ایشان بنده و وزیر بهداشت، وزیر کشور و وزیر خارجه را بنا به
مسئولیتهای داخلی و خارجی که دارند، انتخاب کردند. به دلیل وضعیت دیگری
پیش آمد بنده به مجلس رفتم و در جای دیگری مشغول خدمترسانی هستم که
امیدواریم ایشان در این هفته نمایندگان خود را انتخاب کند و بنده عضو شورای
عالی و نماینده رئیسجمهور نباشم که قطعا محدودیتهای دیگری برایم ایجاد
میشود تا به عنوان یک فرد آزاد و نماینده مردم صحبت کنم. فعلا چون نماینده
شخص رئیسجمهور هستم برخی حقوق اخلاقی را باید در این زمینه رعایت کنم.
به
موضوع طرح تحول سلامت میپردازیم. بسیاری از همکاران و جامعه پزشکی از یک
سو و صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی از سوی دیگر مطالبات سنگینی از مجموعه
نظام سلامت دارند. به گونهای که برخی میگویند به زودی تداوم این روند
آنها را در ارائه خدمت و فروش کالا محدود خواهد کرد؟ شما چه نظری در این
زمینه دارید؟
اولا
بنده فرمایش شما را تائید میکنم و کاملا درست است. ما با هماهنگی که با
وزیر محترم بهداشت و معاونت محترم توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان
برنامه و بودجه داشتیم به دنبال چند مساله هستیم تا بتوانیم شکاف عظیمی را
که اتفاق افتاده است، پر کنیم. از چند راه باید این کار انجام شود. اول
اینکه باید هزینه را کاهش و مدیریت کنیم. دومین راهحل این است که منابع
را مدیریت و پایدار کنیم تا بتوانیم به خلائی که اتفاق افتاده است، غلبه
کنیم. طی جلساتی که با معاونت اجتماعی سازمان برنامه ریزی بودجه داشتیم
قولهای مساعد ایشان بسیار امیدوارکننده بود. ما هزینههای تحمیل شده را
باید مدیریت بیمه پرداخت کند. در بعد کاهش هزینهها و صرفهجویی از انجام
کارهای بیمقدمه تخصصی و فوق تخصصی باید خودداری کنیم. نظام ارجاع،
استفاده از ظرفیت پزشکان عمومی و خانوادهای که در قانون برنامه ششم ذکر
شده است در همین راستا است. اینکه ما در برنامه ششم ریلگذاری و مسیر را
روشن کردیم علت دارد. سه ماه پیش هم گفتم قطعا مجلس و کمیسیون بهداشت به
وزیری در قسمت بهداشت و درمان و تعاون و رفاه رای خواهد داد که قانون
برنامه ششم را قبول داشته و در جهت اجرای آن برنامه داشته باشد. در این
راستا وزاری که رای آوردهاند با حضور در کمیسیون بهداشت و درمان همه
متفقالقول هستند که راهی جز این نداریم. دراین قانون با صرفهجویی و
استفاده بهینه از منابع، از تکرار برخی اقدامات زائد جلوگیری میشود. با
استفاده از یک بدنه عظیم پزشکی عمومی در کشور چه کسانی که در استخدام وزارت
بهداشت هستند و چه کسانی که در بخشهای آزاد فعالیت میکنند، همه باید
دعوت به کار شوند و مردمی که میخواهند از مزایای بیمه و یارانه دولت
استفاده کنند، باید ریلی که برایشان کشیده شده است را بپذیرند و از این
مسیر است که میتوانند از مزایا استفاده کنند. در زمینه صرفهجویی اگر
خدمات از طریق نظام ارجاع و سطح بندی صورت گیرد، از مقدار زیادی از
اقداماتی که در حال حاضر فیالبداهه انجام میشود جلوگیری خواهد شد.
بنابراین خرید خدمت راهبردی، استفاده از راهنماهای بالینی، فارماکوپه
دارویی ایران و داشتن پرونده سلامت الکترونیک از جمله مواردی است که در
جهان نیز ثابت شده است. بیمهها و وزارتخانهها اگر میخواهند وظایف خود
را که در قانون اساسی پیشبینی شده است و بهداشت و درمان را به مردم به نحو
مطلوب ارائه کنند، جز از این طریق امکانپذیر نیست. اینکه به تمام مردم
ایران اعم از دارا و ندار بگوییم همه بیایید و هر کاری دوست داشتید انجام
دهید و دفترچه بیمه دارید و روزی سه بار میتوانید مراجعه کنید ثمرهای
نخواهد داشت.
در حال حاضر هزاران میلیارد از مطالبهها شرکتهای دارویی و بیمارستانها
که برخی به 10 ماه نیز میرسد، باقی مانده است. برای رفع این مشکل باید چه
اقدامی انجام داد؟
این موضوع جز اینکه از بیمهها خواهش کنیم این مساله را از منابعی که دارند در اولویت قرار دهند، حل نمیشود.
مدیر عامل تامین اجتماعی معتقد است منابعی وجود ندارد که بیش از این پرداخت کنند؟
باید
در برخی مسائل وحدت رویه و وحدت فکر ایجاد شود چرا که این موضوع رمز
بسیاری از موفقیتها است. کمیسیون بهداشت، وزارت رفاه و معاونت اجتماعی
سازمان مدیریت همه باید به این موضوع برسیم که در کجا قرار داریم و باید
کجا برویم. این پراکندگی خود به تنهایی ضد ارزش است و ما را از پرداختها
دور میکند. در حال حاضر توقعی که ما داریم و به محض اینکه مجلس شروع به
کار کند اقدام خواهیم کرد این است که قطعا هیئت جدیدی را برای کمک به
سازمان تامیناجتماعی و سازمان بیمه سلامت معرفی میکنیم تا ببیینیم در حال
حاضر چه منابعی وجود دارد و در خصوص پرداختها چگونه باید اولویتبندی
صورت گیرد. با اطلاعاتی که داریم منابع خوب دیده شده است. ما کمیتهای را
تعریف خواهیم کرد و از وزارت بهداشت، وزارت رفاه، بیمهها و سازمان برنامه
و بودجه کمک خواهیم گرفت تا اولویتبندیها را مشخص کند. یعنی این منابع
باید مدیریت شود. ما با این آگاهی بیمه سلامت را از وزارت رفاه منفک و به
وزارت بهداشت ملحق کردیم که بیمه سلامت به کلیه تعهدات خود عمل کند.
آیا وضعیت وزارت بهداشت بعد از الحاق بیمه سلامت به این وزارتخانه تفاوتی کرده است؟
قطعا از نظر وزارت بهداشت پاسخ مثبت است.
چه فرقی کرده است؟
این سوال را خود وزارت بهداشت باید پاسخ بدهد.
اتفاقی که بعد از این الحاق افتاده این است که تا قبل از این وزیر رفاه
ساختمان برای این مجموعه گرو میگذاشت ولی بعد از این وزیر بهداشت باید
برود و بیمارستان برای این سازمان گرو بگذارد و فرق همین است، آیا این به
معنای تغییر است؟
البته
بیمارستان را نباید گرو گذاشت؛ این موضوع مربوط به بازارهای فرابورسی بود
که اوراق باید به پول تبدیل میشد که یک بحث دیگری بوده و موضوع تمام شده
است. با اطلاعی که دارم امسال سازمان برنامهوبودجه، رقم کلانی را برای
بیمه سلامت کنار گذاشته است. در حال حاضر باید این برآورد انجام گیرد که ما
در کجای کار هستیم و باید به کجا برسیم و در این راه اولویت را به کدام یک
از واحدهای طلبکار باید بدهیم. هنوز این قسمت برای ما مشخص نیست چون مجلس
مقام ناظر است و در مراحل اجرایی حضور ندارد.
آیا اعتراضات جامعه پزشکی و شرکتهای تجهیزات پزشکی به شما منتقل نمیشود؟
این
موارد به ما رسیده است، بهعنوان نمونه در مسئله داروسازان ورود کردیم و
از این طریق سازمان بیمه سلامت یک ماه از بدهیها و سازمان تامین اجتماعی
دو ماه از بدهکاریهای خود را پرداخت کردند. همچنین با صاحبان صنعت
داروسازی در سازمان برنامهوبودجه جلسه گذاشتیم و تاکید شد که در تخصیص
اعتبارات تسریع صورت گیرد و این اقدام بیش از ده روز پیش صورت گرفت.
به نظر شما این اقدامات چه زمانی نتیجه خواهد داد؟
زمان
اجرای این تصمیم را باید از سازمان برنامهوبودجه پرسید. البته هدف اصلی
در این همراهی این است که صنعت باید بداند که مسئولان در زمینه مشکلات
آنها پیگیر هستند و قبول دارند و همدرد هستند که باید این مشکلات در اسرع
وقت حل شود. سازمان برنامهوبودجه هم بهعنوان منبع تامینکننده اعتبارات
هم باید این منابع را در کمترین زمان ممکن به صنعت پرداخت کند و صنف صاحبان
صنعت داروسازی هم باید پیگیر تخصیص منابع باشد زیرا این صنف در شرایطی
مناسبی نیست و باید در اولویت پرداختها قرار گیرد.
آیا شما به پرداخت مطالبات خوشبین هستید؟
بله.
بنده به پرداخت خوشبین هستم و قطعا از این امر حمایت خواهم کرد. بنابراین
بهمحض اتمام تعطیلات مجلس افرادی از کمیسیون بهداشت مجلس برای پیگیری این
موضوع و جمعبندی تخصیص منابع و اعمال فشار بر پرداخت منابع تعیین خواهند
شد.
به نظر شما در ششماهه دوم سال اتفاق مهمی در حوزه سلامت خواهد افتاد؟
ادامه طرح تحول نظام سلامت مهمترین اتفاقی است که باید در نیم سال دوم پیگیری شود.
وزارت بهداشت مدعی است که این طرح را در 4 سال گذشته اجرا کرده است، آیا این اتفاق نیفتاده است؟
البته بحث اجرای طرح تحول یک چیز است و اجرای طرح از مسیر قانونی بحثی دیگر.
آیا معتقد هستید که اصلاح این طرح ضروری است؟
بله،
اصلاح طرح تحول نظام سلامت امری اجتنابناپذیر است. بنابراین انطباق
برنامهها بر مبنای برنامه ششم توسعه امری ضروری و اجتنابناپذیر است زیرا
در استفاده بهینه از منابع و صرفهجویی در این راه چارهای جز این وجود
ندارد. بحث دوم این است که باید برای این طرح منابع پایدار تعریف شود.
نمیشود که اعتبارات این طرح وابسته به موضوعی شود که استحصال وجه از این
محل مورد شک و تردید باشد که آن همان اختصاص 10 درصد منابع از محل هدفمندی
یارانهها است. البته یک درصد منابع حاصل از مالیات ارزشافزوده محل خوبی
است. بنابراین مجلس مصمم است برای این منظور در بودجه 97 یک اعتبار و بودجه
ثابتی را اختصاص بدهد. لذا باید در ششماهه دوم سال مدیریت منابع بیمه
صورت گیرد و اگر لازم هم باشد برای این منظور اجبار قانونی ایجاد خواهیم
کرد زیرا بیمههای موجود تشکیلات موازی هستند که وزارت بهداشت بهعنوان
تولیت نظام سلامت بر بسیاری از منابع آنها دسترسی ندارد.
بنابراین
از آنجا که کل اقدامات بر عهده وزارت بهداشت قرار داده شده است باید همه
منابع در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد و اسم این اقدام هر چیزی اعم از
تجمیع منابع و یا مدیریت منابع باشد باید صورت گیرد. زیرا تجمیع منابع
مانند تجمیع بیمهها هم در اسناد بالادستی پیشبینی شده و هم در سیاستهای
ابلاغی رهبری در مورد سلامت؛ لذا پولها باید در یک محل مشخص جمع شود و
صرفهجویی صورت گیرد تا خلا عظیم که وجود داشته است از بین برود. اقدام مهم
دیگری که باید صورت گیرد، بحث پیگیری افزایش مالیات کالاهای آسیبرسان
سلامت است؛ به اعتقاد بنده این مبلغ به قدری باید افزایش پیدا کند که تمام
نیاز بخش سلامت را برطرف کند. سوالی که در این حوزه مطرح میشود این است که
چرا در بحث بودجهای حوزه سلامت کم آوردهایم؟ زیرا در بخشهایی که به
سلامت مردم لطمه وارد میشود و نظام سلامت باید هزینههای آن را پرداخت کند
هزینهای گرفته نمیشود. قانون میگوید طرفی که ضربه میزند باید خسارتی
را پرداخت کند ما باید با مالیات سنگین بر کالاهایی که به سلامت مردم آسیب
میزنند مثل سیگار و نوشابه، هزینه سلامت مردم کنیم.
بهعنوان
مثال قیمت یک بطری نوشابه خانواده در کشورهای اروپایی بیش از 4 یورو است،
در حالی که قیمت همان نوشابه در تهران کمتر از یک یورو است، چه اتفاقی
افتاده که این همه فاصله قیمتی وجود دارد؟
باید
این مقاومت برای افزایش کالاهای آسیبرسان بهنفع سلامت شکسته شود.
متاسفانه عدهای در پشتصحنه این اتفاقات هستند و نمیگذارند که این قبیل
کالاها افزایش قیمت داشته باشند و به قیمت واقعی عرضه شوند. متاسفانه ما
وارث وضعیتی هستیم که مشکلات فرهنگی هم در پشت این اتفاقات بوده است.
بنابراین محصولات آسیبرسان مانند نوشابه و سیگار باید گران شود و منابع
مالی حاصل از این گرانی باید در بخش سلامت هزینه شود. بنابراین اینکه
میگوییم باید اعتبارات اضافی برای بخش سلامت اختصاص داده شود و این سوال
مطرح میشود که از چه محلی باید این اعتبارات تامین شود، باید این محلها
را برای این منظور معرفی کرد.سپید