کد خبر: ۱۶۶۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 17
قلوه سرشار است از مواد مغذی مهم، پروتئین‌ها و اسیدهای چرب امگا-۳. به همین دلیل است که قلوه را به‌عنوان خوراکی مهمی برای کاهش التهاب و تقویت سلامت قلب معرفی می‌کنند.
شفا آنلاین: قلوه سرشار است از مواد مغذی مهم، پروتئین‌ها و اسیدهای چرب امگا-۳. به همین دلیل است که قلوه را به‌عنوان خوراکی مهمی برای کاهش التهاب و تقویت سلامت قلب معرفی می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین:امعا و احشا خوراکی (organ meats) دارای انواع مختلفی هستند که بعضی از آن‌ها مانند جگر و قلوه بیشتر شناخته شده‌اند. محققان گاهی اوقات از امعا و احشا خوراکی با اصطلاح «اَبَر-غذا» (super foods) نام می‌برند، چون در صورت مصرف متعادل، مجموعه بسیار غنی‌ای از ویتامین‌ها و مواد مغذی را درون خودشان جای داده‌اند. در ادامه با معروف‌ترین این مواد غذایی و فوایدشان آشنا می‌شویم.
 
 

جگر

جگر،‌ مغذی‌ترین نوع از امعا و احشا خوراکی است که منبع غنی و مهمی برای دریافت ویتامین A محسوب می‌شود. ویتامین A موجود در جگر برای سلامتی چشم‌ها مفید است و خطر ابتلا به بیماری‌های التهاب‌زا مانند بیماری آلزایمر و آرتریت را هم کاهش می‌دهد.

جگر، منبع خوبی برای دریافت این مواد مغذی هم محسوب می‌شود:‌ اسید فولیک، آهن، کروم، مِس و روی. ویژگی دیگر جگر، مفید بودن آن برای سلامت قلب است. به‌علاوه،‌ این امعا و احشا خوراکی برای افزایش سطح هموگلوبین در خون نیز مفید به‌شمار می‌رود.

قلوه

قلوه سرشار است از مواد مغذی مهم، پروتئین‌ها و اسیدهای چرب امگا-۳. به همین دلیل است که قلوه را به‌عنوان خوراکی مهمی برای کاهش التهاب و تقویت سلامت قلب معرفی می‌کنند.

مغز

گوشت مغز حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ و مواد مغذی است. فسفاتیدیل‌کولین و فسفاتیدیل‌سرین، دو ماده مغذی موجود در مغز هستند که فواید مختلفی به سیتسم عصبی می‌رسانند. آنتی‌اکسیدان‌هایی هم که با خوردن گوشت مغز به بدن انسان می‌رسند، از مغز و نخاع انسان درمقابل آسیب‌های مختلف محافظت می‌کنند.

دِل

دِل، امعا و احشا خوراکی دیگری است که فولات، آهن، روی و سلنیوم دارد. به‌علاوه، منبع عالی‌ای برای دریافت ویتامین‌ B۲، ویتامین B۶ و ویتامین B۱۲ محسوب می‌شود که هر سه موردشان در گروه ویتامین‌های B-complex قرار می‌گیرند. ویتامین‌های B موجود در انواع امعا و احشا خوراکی مانند دِل دارای اثرات محافظتی برای دستگاه قلبی-عروقی هستند و درنتیجه از بدن درمقابل ابتلا به بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند.

ویتامین‌های B دارای فواید مهم دیگری هم هستند، ازجمله حفظ فشار خون در محدوده سالم، کاهش کلسترول بد خون و کمک به شکل‌گیری عروق خونی سالم. این ویتامین‌ها برای مغز نیز مفید به‌شمار می‌روند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، زوال عقل، افسردگی و اختلال اضطرابی را هم کاهش می‌دهند.

گوشت دِل، منبع فوق‌العاده‌ای هم برای دریافت کوآنزیم Q۱۰ یا CoQ۱۰ محسوب می‌شود. کوآنزیم Q۱۰ دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف یا درمان آن‌ها، خصوصا بیماری‌های قلبی، ‌موثر باشد. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که کوآنزیم Q۱۰، فرآیندهای پیری را کُند می‌کند و سطح انرژی را در بدن افزایش می‌دهد.

زبان

گوشت زبان دارای کالری و اسیدهای چرب زیادی است. با این‌حال،‌ ترکیبات مهمی مانند روی، آهن، کولین و ویتامین B۱۲ نیز دارد. این گوشت خصوصا برای زنان باردار یا افرادی مناسب است که در مرحله بهبودی و بازیابی پس از بیماری قرار دارند.

فولات موجود در انواع امعا و احشا خوراکی واقعا برای باروری مفید است و در پیشگیری از نقایص هنگام تولد در نوزاد مانند اسپینا بیفیدا و مشکلات قلبی، تاثیر مثبتی دارد. به‌علاوه، ویتامین B۶ موجود در این مواد غذایی نیز می‌تواند مشکل بیماری صبح‌گاهی را در زنان باردار کمتر کند.
برچسب ها: قلوه ، دل ، جگر ، پروتئین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار