کد خبر: ۱۶۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 14
عضو گروه علوم پایه پزشکی فرهنگستان گفت: میزان آشنایی متخصصان ایرانی با پزشکی فرد محور حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است.
شفا آنلاین>سلامت>عضو گروه علوم پایه پزشکی فرهنگستان گفت: میزان آشنایی متخصصان ایرانی با پزشکی فرد محور حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

به گزارش شفا آنلاین،مسلم بهادری‌ رئیس گروه علوم پایه پزشکی‌ فرهنگستان‌ در مراسم تقدیر از دانشجویان رتبه اول امتحانات پیش کارورزی‌ پزشکی و امتحانات‌ جامع علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی‌ و داروسازی‌ شهریور و اسفند ماه 95 که امروز در فرهنگستان علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در فرهنگستان برگزیدگان‌ دانشمندان‌ از دانشگاه‌های مختلف‌ حضور دارند؛ فرهنگستان علوم پزشکی ایران از سال 69 در چهار شعبه‌ ( علوم پزشکی، زبان و ادبیات فارسی‌، علوم و هنر ) فعالیت خود را آغاز کرد.

وی بیان کرد: فرهگستان‌ در حوزه اجرایی‌ فعالیت ندارد و عمده فعالیت آن در دوران قبل از انقلاب‌ به واژه‌گزینی اختصاص پیدا می‌کرد‌ البته واژه‌گزینی‌ پزشکی‌ هم وجود داشت ولی علوم پزشکی‌ کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت.

رئیس گروه علوم پایه پزشکی‌ فرهنگستان‌ افزود: هدف اصلی ما آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با فرهنگستان‌ است ما نباید فقط مصرف‌کننده باشیم‌ بلکه خودمان نیز باید در تولید علم‌ سهم چشمگیری‌ داشته باشیم‌.
نقش  پزشکان در هدایت سلامت جامعه

در ادامه این مراسم سیاوش صحت‌ دبیر گروه علوم بالینی‌، اظهار کرد: پزشکان علاوه بر اینکه در هدایت سلامت جامعه نقش مؤثری دارند‌ در آینده پزشکی ایران و دنیا هم تأثیرگذار‌ هستند؛ رابطه پزشک با بیمار‌ اهمیت بسزایی دارد‌.

وی بیان کرد: پزشکان باید به گونه‌ای رفتار کنند که بیماران به آنها اعتماد داشته باشند‌ و بتوانند بدون ترس‌ مشکل خود را با پزشک در میان بگذارند‌ همچنین پزشکان باید به کار تیمی‌ توجه ویژه‌ای داشته باشند‌ زیرا امروزه با گسترش‌ علم پزشکی، کار فردی به تنهایی کارآمد نیست.
اثربخشی‌ داروهای ضد فشار خون

همچنین در ادامه  میرداوود‌ عمرانی عضو گروه علوم پایه پزشکی‌ فرهنگستان‌، عنوان کرد: در پزشکی مبتنی بر فرد، بیمار محور اصلی است. پزشکان باید در پزشکی مبتنی بر فرد، بیمار را نخست‌ از نظر ساختار بدنی‌ و ژنی‌ مورد بررسی قرار دهند.

وی بیان کرد: اثربخشی‌ داروهای ضد فشار خون تنها حدود 30 درصد‌ و داروهای ضد آسم‌ در حدود 40 تا 70 درصد است. ما می‌توانیم با بکارگیری‌ پزشکی مبتنی بر فرد این فاصله چشمگیر را که تا رسیدن به بهبودی‌ وجود دارد‌، کاهش دهیم‌.

رئیس گروه علوم پایه پزشکی‌ فرهنگستان‌، افزود: اکنون حدود پنج میلیارد دلار برای توسعه یک دارو هزینه می‌شود در صورتی که  باید برای توسعه دارو به مشخصات و ویژگی‌های بیمار نیز توجه داشته باشیم. در امریکا حدود 2 سال پیش تنها 30 درصد از پزشکان با پزشکی‌ فرد محور آشنایی داشتند و میزان آشنایی پزشکان و متخصصان ایرانی با پزشکی مبتنی بر فرد نیز حدود 10 تا 15 درصد است که ما امیدواریم‌ در سال‌های آینده این رقم افزایش چشمگیری‌ پیدا کند.
برچسب ها: پزشکی ، سلامت ، دندانپزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: