کد خبر: ۱۶۶۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 14
کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه وستمین کیاسر مازندران و در مسیر انتقال خط لوله گاز دامغان – نکا، به اکتشاف یک گورستان اشکانی انجامید.
شفا آنلاین:کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه وستمین کیاسر مازندران و در مسیر انتقال خط لوله گاز دامغان – نکا، به اکتشاف یک گورستان اشکانی انجامید.

عبدالمطلب شریفی رئیس هیأت باستان‌شناسی،سه شنبه با اعلام این خبر هدف از انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه و گورستان وستمین را کاوش در 12دخمۀ باقی‌مانده از کاوش‌های سال94 و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه اعلام کرد.

این باستان‌شناس با مهم‌دانستن انجام گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه 15هکتاری وستمین گفت: «با گمانه‌زنی‌های صورت‌گرفته مشخص شد بیش از 250دخمه در این مکان وجود دارد.»

او با اشاره به باز شدن 9 دخمه از 12دخمه تاکنون توضیح داد: «شواهد و یافته‌های جالب توجه و منحصر به فردی در هر یک از این دخمه ها وجود دارد.»

شریفی با اشاره به این نکته که یکی از سنت‌های تدفین در دوره اشکانی دفن اسب به همراه صاحبش بوده گفت: «در این شیوه اسب را خفه کرده و در کنار جسد صاحب آن قرار می‌دادند.»

او خاطرنشان کرد که در کاوش‌های پیشین در این محوطه دو تدفین اسب کشف شده بود و باستان‌شناسان در این فصل از کاوش نیز موفق به کشف سومین تدفین اسب در این منطقه شدند.

فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه وستمین کیاسر مازندران با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

در حقیقت این محوطه باستانی و گورستان در استان مازندران زمانی نمایان شد که عملیات حفاری به منظور انتقال خط لوله گاز از دامغان به نکاء جریان پیدا کرد.

بعد از پیدایی این محوطه، باستان‌شناسان و کاوشگران تحقیقات خود را در فضای آن شروع کردند.

معماری گورها متشکل از یک فضای مستطیلی به عرض ۷۰متر، طول حدود ۱۷۰متر و عمق 2 تا 2.5 متر است. در فضای گور به سمت دیواره غربی دخمه‌ای قرار دارد که در داخل آن فضای گنبدگونه‌ای به ارتفاع 5.1-7.1 ایجاد شده که در این فضا تدفین صورت می‌گرفته است.

به گفته سرپرست هیأت کاوش این منطقه باستانی، در این نوع تدفین بعد از خاکسپاری، اشیاء متعلق به فرد متوفی مثل سفالینه، ابزار جنگی، سرپیکان، سرنیزه، شمشیر، اشیاء تزیینی، زیورآلات و ... کنارش قرار می‌گرفته و با استفاده از قرار دادن لاشه سنگ و ملات گل، محل ورودی گور مسدود می‌شده است.

این باستان‌شناس در ادامه توضیحات خود گفت که بعد از بازکردن تعدادی از این گورهای دخمه‌ای با جسد چند تن در هر گور مواجه شده‌ایم و این به معنای آن است که با فوت شخص جدید، در گور باز می‌شده و جسد دیگری در آن قرار می‌گرفته است. به‌عنوان مثال در یکی از گورهای اکتشافی، سه تدفین در یک گور مشاهده شده است .

گفتنی است که تعدادی از این گورها توسط قاچاقچیان و تعدادی نیز توسط بولدوزر در جریان عملیات عمرانی تخریب شده است اما ۹ گور از مجموع گورهای کشف‌شده همچنان دست‌نخورده باقی مانده که مورد بررسی و تحقیق باستان‌شناسان قرار گرفته است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: