کد خبر: ۱۶۶۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 14
تخصص بیهوشی پراسترس‌ترین و پرمسئولیت‌ترین رشته تخصصی پزشکی است بنابراین همواره بالاترین حق بیمه مسئولیت حرفه‌ای را می‌پردازد و یکی از سه تخصصی است که پاسخگوی بیشترین شکایات پزشکی است.
شفا آنلاین:برخی متخصصان بیهوشی در بسیاری استان‌ها اخیراً در واکنش به تبعیض و بی‌عدالتی بین رشته‌ای از بیهوش کردن برخی بیماران غیراورژانسی خودداری کرده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:تخصص بیهوشی <Anesthetic expertise>پراسترس‌ترین و پرمسئولیت‌ترین رشته تخصصی پزشکی است بنابراین همواره بالاترین حق بیمه مسئولیت حرفه‌ای را می‌پردازد و یکی از سه تخصصی است که پاسخگوی بیشترین شکایات پزشکی است.

همچنین در غرب، این رشته جزو لوکس‌ترین و بالاترین رشته‌های تخصصی از نظر احترام و درآمد است ولی در ایران وضعیت برعکس است. ظلم به رشته بیهوشی توسط وزارت بهداشت سابقه چند دهه‌ای دارد. طی سال‌ها در چند نوبت متوالی، وزارت بهداشت با تحریف و دستکاری سوگرایانه کتاب کالیفرنیا (مرجع پذیرفته‌شده تعیین تعرفه خدمات پزشکی در جهان و نیز ایران) هر بار به بهانه بومی‌سازی و سیاست‌گذاری، ارزش خدمات رشته بیهوشی و درصد پرداختی به آن را بدون منطق کارشناسی، کاهش داده ولی همزمان ارزش خدمات متخصصان رشته‌های ذی‌نفوذ (تخصص جراحی، قلب،...) را به میزان چشمگیری افزایش داده است. بحران رو به گسترش روزهای اخیر یعنی کاهش و تعویق عرضه خدمات بیهوشی،ناشی از تازه‌ترین اقدام وزارت بهداشت است. اخیراً وزارت بهداشت طی اقدامی تعجب و چالش برانگیز، ضمن افزایش تعرفه خدمات پزشکی تمام متخصصان پزشکی در سال جدید به میزان 5 الی10درصد با استناد به آماری جعلی و واهی که سخنگوی وزارت بهداشت آن را حرکت به سمت عدالت نامیده، تعرفه خدمات بیهوشی را رسماً 25 درصد که در عمل تا 40 درصد است کاهش داده و نیز کاهش بسیار کمتری در یکی دو رشته دیگر.
با وجودی که علت اصلی این تصمیم وزارت بهداشت، کمبود شدید منابع مالی طرح تحول سلامت است، (شاهد این مدعا تاخیر غیرقانونی وزارت در پرداخت مطالبات پزشکان و پرستاران است که گاه به پانزده ماه رسیده)، وزارت بهداشت همچنان وانمود می‌کند این تصمیم کارشناسی شده است. طبق اسناد متقن موجود، پیشنهاد کارشناسی‌شده سازمان بیمه در خصوص کاهش پرداخت به پزشکان، شامل جراحان نیز بوده حتی با کاهشی بیش از آنچه برای متخصصان بیهوشی پیشنهاد شده بود، ولی وزارت بهداشت فقط کاهش در تعرفه بیهوشی را اجرا کرده!
یکبار وزیر محترم بهداشت در جلسه‌ای عنوان کردند که علت اعمال کاهش در تعرفه بیهوشی، درخواست و اصرار چند متخصص سرشناس رشته‌های تخصصی دیگر بوده! از زمان جدی‌شدن شایعه کاهش تعرفه بیهوشی تا زمان تحقق آن پنج ماه جلسات متعدد اعتراضی و رایزنی از طرف مسئولان و روسای انجمن‌های بیهوشی کشوری و استانی و نیز استادان و پیشکسوتان این رشته تشکیل شده و اعتراضات به مدنی‌ترین شکل ممکن از جمله گردهمایی‌های متعدد صنفی وسیع استانی و کشوری، ملاقات با رجال برجسته و موثر مانند اعضای کمیسیون بهداشت مجلس، ارائه شکایت‌های متعدد به وزارت بهداشت، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت رفاه، سازمان نظام پزشکی، سازمان برنامه و بودجه، ستاد سلامت رییس جمهور و اخیراً تقدیم دادخواست شکایت به دیوان عدالت اداری و نیز شکایت مستقیم به ریاست محترم جمهور به انجام رسیده است.
در تمام موارد مذکور که پاسخی در کار بوده در کلام، حق را به جانب متخصصان بیهوشی داده‌اند، ولی عملاً هنوز هیچ اقدامی در توقف این مصوبه تبعیض‌آمیز صورت نگرفته. حتی اخیراً متخصصان بیهوشی اقدام به تنظیم نامه‌ای تظلمی جهت تقدیم به مقام معظم رهبری کرده‌اند.
در وضعیت کنونی استعفای چندین نفر از استادان رشته بیهوشی از سمت‌های مدیریتی و آموزشی، تقاضای انصراف یا تغییر رشته جمع کثیری از رزیدنت‌های بیهوشی در چند دانشگاه، کاهش ساعات کاری متخصصان بیهوشی در بیمارستان‌ها دولتی و خصوصی، و حتی لغو قرارداد و تغییر شغل، همگی حاکی از دلسردی در شاغلان این رشته تخصصی است.
متخصصان بیهوشی به دلیل نداشتن مطب و سیستم خودارجاعی و پرهیز سنتی از دریافت وجوه غیرقانونی از بیمار، و مواجه بودن با کسورات سنگین بیمه‌ای به کارکردشان، تنها درآمدشان از سیستم پرداخت بیمارستانی است که آن‌هم گه‌گاه تا هجده ماه تاخیر دارد.
اخیراً تعدادی از نشریات و خبرگزاری‌های اینترنتی و صدا و سیما نیز تا حدی به این چالش ورود کرده‌اند. علت اصلی نارضایتی اخیر متخصصان بیهوشی،وجود و تشدید بی‌عدالتی بین رشته‌های تخصصی است. آن‌ها می‌گویند اگر وزارت بهداشت به هر علتی از جمله مدیریت و نظارت ناکافی در نحوه مصرف 82 درصد از بودجه عظیم طرح تحول که جهت دارو وتجهیزات هزینه شد و تا مدتی بحث تحقیق و تفحص مجلس در آن مورد مطرح بود، با کسر بودجه مواجه شده، نباید با دستکاری ناعادلانه و تبعیض آمیز، فقط یک یا دو رشته تخصصی را قربانی بقیه کند ولی سایر رشته‌ها افزایش داشته باشند.
شعار متخصصان بیهوشی، اجرای عدالت بین رشته‌ای است
اخیراً وزیر بهداشت در مسیر پاسخگو نبودن به حق متخصصان بیهوشی، علاوه بر پاسخ ندادن به درخواست مناظره زنده و رسانه‌ای با دکتر اتابک نجفی دبیر انجمن بیهوشی کشوری ، خواسته عالی‌ترین استادان بیهوشی کشور (هیئت بورد تخصصی) مبنی بر توقف ابلاغ مصوبه جنجالی کاهش تعرفه بیهوشی را نیز رد کرده است.
متخصصین بیهوشی اولین متخصصینی بودند که به طرح تحول سلامت لبیک گفتند و در یک رای‌گیری الکترونیکی اکثراً اظهار داشتند یک روز در هفته را نیز رایگان به بیماران ارائه خدمت کنند تا مشخص شود مشکل اصلی بحث مالی نیست بلکه تبعیض، نادیده گرفته شدن و بی‌حرمتی به خدماتشان است. همانطور که تاکنون نیز به همراه خیرین تیم‌های جراحی، رایگان اقدام به بیهوشی بیماران کرده‌اند. همانطور که بیش از یک سال است همان حق‌الزحمه دولتی و ناچیز خود را نیز دریافت کرده‌اند ولی ارائه خدمت را تاکنون کاهش نداده بودند. متخصصان بیهوشی برای عرضه خدمت هیچ‌گاه میزان تمول بیمار را ملاک قرار نمی‌دهند و گزینشی بیماران را بستری یا روانه بیمارستان خصوصی نمی‌کنند. آنان پاک دست‌ترین متخصصان هستند و هم اکنون نیز در بسیاری از مشاوره‌های اورژانسی مانند احیای نوزادان و بزرگسالان هنگامی که همه پزشکان و پرستاران، کنار می‌روند و چشم به دستان توانمند او می‌دوزند و ویزیت‌ها، رایگان و بی‌منت خدمت می‌کنند.
اما اکنون کارد به استخوانشان رسیده است. کاهش تبعیض‌آمیز تعرفه‌های اخیر، به قدری ناجوانمردانه و تحقیرآمیز است که عملاً دیگر توان و انگیزه‌ای برای ادامه این شغل برایشان باقی نمانده. مثلاً آیا می‌دانستید:
در همین تعرفه‌های مصوب اخیر، تعرفه زالو درمانی! به شرط استفاده از یک زالو اضافه! بیش از حق‌الزحمه انجام بیهوشی برای بیماری است که سرخرگ آئورتش پاره و رو بمرگ است؟!
پزشکان قسم خورده‌اند که صادقانه و پاکدست خدمت کنند. صد البته چنین بوده و خواهد بود. ولی قرار نبوده این‌چنین متحمل کاهش دستمزد تبعیض آلود و تحریف قوانین پرداخت شوند که ادامه کار بیشتر بوی خفت بدهد تا خدمت. آیا این رشته هیزم تری به وزارت بهداشت فروخته؟
انجمن بیهوشی کشور بارها اعلام آمادگی کرده حاضر است با مستندات و جداول آماری و نمودارهای مقایسه‌ای واقعی اثبات کند که طی سال‌های اخیر، نه تنها افزایش درآمد قابل توجهی شامل رشته بیهوشی نشده، خصوصاً در مقایسه با رشته‌هایی مانند جراحی و قلب بلکه در مواردی کاهش درآمد نیز داشته‌ایم. صلاح بود وزارت بهداشت جهت تغییر تعرفه‌ها از مشاوره کارشناسی انجمن بیهوشی نیز بهره می‌برد.به نظر می‌رسد همانطور که رییس نظام پزشکی کشور و غالب انجمن‌های تخصصی پزشکی و نیز رییس انجمن‌های بیهوشی و رادیولوژی بارها گفته‌اند، تنها راه حل برای برون رفت از بحران فعلی، ملاک قرار دادن اصل کتاب تعرفه کالیفرنیا بدون دخل و تصرف و تحریف آن، بجای بکار گرفتن زبان زور و تهدید است. و چنانچه وزارت بهداشت با کسر بودجه مواجه است، لازم است این کاهش را در رشته‌های تخصصی متفاوت بطور یکسان اعمال کند زیرا که ظلم بالسویه عدل است. وگرنه پیکان تیز کاهش غیر کارشناسانه تعرفه پزشکی، نهایتاً متوجه نظام سلامت و کیفیت درمان بیماران خواهد شد.سپید
نرگس رحیمی
متخصص بیهوشی و عضو کمیته صنفی انجمن بیهوشی ایران
حمیدرضا ربانیان
متخصص بیهوشی و عضو کمیته صنفی انجمن بیهوشی ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: