کد خبر: ۱۶۵۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 10
در زمان ساسانی راه بزرگ درآمد برای شاهنشاهی ایران، بازرگانی ابریشم و اخذ حقوق گمرکی از بازرگانان و کاروانیانی بود که از ایران می‌گذشتند.
شفا آنلاین>اجتماعی>ابراهیم محمدی:قبلاً در مسیر دریایی کالا 35 روزه از چین به ایران می‌رسید، اما با این قطار حداکثر 14 روز زمان می‌برد

به گزارش شفا آنلاین،«در زمان ساسانی راه بزرگ درآمد برای شاهنشاهی ایران، بازرگانی ابریشم و اخذ حقوق گمرکی از بازرگانان و کاروانیانی بود که از ایران می‌گذشتند. چین در آن روزگار از ایران وسمه، قالی، سنگ‌های گرانبها و پارچه وارد می‌کرد. یکی از صادرات مهم چین به ایران ابریشم بود که در دربار بیزانس حکم ارز را داشت و مهم‌تر از طلا و سنگ‌های گرانبها بود. هدف ایران از در دست داشتن راه ابریشم افزایش گردش کالا نبود بلکه کم توان کردن رومی‌ها بود.»

رضا عنایت‌الله در کتاب ایران و ترکان در زمان ساسانیان، چنین از اهمیت جاده ابریشم(Silk Road) در تاریخ ایران می‌نویسد. بر این اساس، جاده ابریشم در زمان ساسانیان تا جایی پول‌ساز بود که تمام درآمد این سلسله بزرگ در ایران باستان، وابسته به آن بود و بار بخش مهمی از سیاست خارجی را نیز به دوش می‌کشید. . این جاده که فردیناند ریختوفن، جغرافیدان آلمانی در سال ۱۸۷۷ نام ابریشم را روی آن گذاشت، خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا سده پانزدهم میلادی به‌مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا بود. نام این جاده که بر اساس تحقیقات سازمان ملل متحد از برند کوکاکولا در دنیا شناخته شده‌تر است، یکی دو سال است که دوباره در رسانه‌های معتبر دنیا، تیترهایی درشت را به خود اختصاص داده است. چین سودای احیای مجدد جاده ابریشم را در سر دارد و گام‌های عملیاتی جدی هم در این مسیر برداشته است.

ایران هنوز هم یکی از کشورهای اصلی در این حوزه است. جاده ابریشم(Silk Road) در ایران، از سرخس، مشهد، نیشابور، سبزوار، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، تهران، ری، کرج، ساوه، قزوین، سلطانیه، زنجان، میانه، تبریز، مرند و خوی می‌گذرد. بر اساس اسناد تهیه شده توسط معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، سه مسیر زمینی و یک مسیر دریایی جاده ابریشم از ایران می‌گذرد. در این مسیرها، کاروانسراهای باستانی قرار دارند که قابل بازسازی و مرمت هستند. حالا قطاری نیز برای ترانزیت در مسیر کشورهای چین، قزاقستان، ترکمنستان و ایران فعال شده است و رسیدن آن به ایران 14 روز زمان می‌برد.

برای ترانزیت با قطار جاده ابریشمی
آخرین خبر در راستای این طرح نشان می‌دهد که نخستین قطار باربری «این چوان» از چین به سمت ایران حرکت کرده است. نخستین قطار باربری «این چوان» چین با ترک ایستگاه شهری به همین نام در مرکز منطقه خودمختار «نینگ شیا»، سفر خود را در چارچوب اجرای طرح جاده ابریشم نوین با عنوان «یک کمربند - یک راه» به سمت پایتخت ایران آغاز کرد. این بخشی از برنامه راه ابریشم چین است که این کشور قول داده است با سرمایه 124 میلیارد دلاری آن را به پیش برده و همکاری گسترده‌ای با کشورهای این حوزه داشته باشد. این قطار باربری حامل 50 کانتینر با کالاهایی مانند ماشین‌آلات، قطعات یدکی خودرو، اقلام مصرفی روزمره، سرامیک و ابزار‌آلات شیشه‌ای است.

«لیانگ هوا» از مسئولان شرکتی که برنامه‌ریزی این سفر را بر عهده دارد، می‌گوید:«این قطار با هزینه کمتر و صرفه‌جویی بیشتر، اقلام را به ایران می‌رساند و فاصله حمل آن از کشتی ۲۰ روز کوتاهتر است.»

اظهارات ابراهیم محمدی نیز نشان می‌دهد که ترانزیت با این قطار، 50 درصد ارزان‌تر آب می‌خورد و هر ماه یک بار بین 4 کشور حرکت می‌کند. محمدی، معاون بهره‌برداری راه‌آهن در گفت‌و‌گو با فارس می‌گوید: «طول این مسیر ریلی ترانزیتی 3400 کیلومتر است. این قطار با مبدأ چین، یک‌هزار کیلومتر راه‌آهن در خاک چین، یک‌هزار کیلومتر در خاک قزاقستان، 700 کیلومتر در خاک ترکمنستان و 700 کیلومتر راه‌آهن را در خاک ایران طی می‌کند تا به تهران برسد.‌ این قطار ‌ابتدا هر ‌ماه یک‌بار در این مسیر ریلی تردد می‌کند و امیدواریم در آینده بتواند‌ کریدور ترانزیتی چین به ‌بندر شهید رجایی ایران را فعال کند.» بر اساس صحبت‌های او، نرخ واحد این قطار بعد از مذاکرات مختلف میان مسئولان 4 کشوری که در این مسیر ترانزیتی قرار دارند، «کانتینر-کیلومتر» تعیین شده است. محمدی درباره مزایای استفاده از این قطار برای تجار می‌گوید: «هدف از راه‌اندازی این قطار باری فعال‌سازی کریدور ترانزیت ریلی چین به ایران است. در راستای جذب صاحبان کالا به قیمت حمل در این قطار 50 درصد تخفیف اختصاص داده‌ایم. قبلاً در مسیر دریایی کالا 35روزه از چین به ایران می‌رسید، اما با راه‌اندازی این قطار باری جابه‌جایی کالا حداکثر 14 روز زمان می‌برد.» جاده ابریشم، از سوی فعالان اقتصادی نیز به‌عنوان فرصتی طلایی شناخته شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: