کد خبر: ۱۶۵۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 06
روایت آنهایی است که یک‌شبه دکتر می‌شوند، نسخه می‌پیچند و برای خودشان، دفتر و دستکی راه می‌اندازند. نسخه‌هایشان هم حسابی خاص است و در فضای مجازی و غیرمجازی جولان می‌دهند
شفاآنلاین>سلامت> روایت آنهایی است که یک‌شبه دکتر می‌شوند، نسخه می‌پیچند و برای خودشان، دفتر و دستکی راه می‌اندازند. نسخه‌هایشان هم حسابی خاص است و در فضای مجازی و غیرمجازی جولان می‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین، به گفته حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران، عده‌ای سودجو برای درمان زردی کودک، حجامت پشت گوش را توصیه می‌کنند، در حالی که به گفته او، حجامت پشت گوش برای درمان زردی به هیچ عنوان تائید نمی‌شود.

همچنین عده دیگری از این سودجویان هستند که مدعی‌اند بعضی سرطان‌ها را با گیاهان درمان می‌کنند.

ابوالقاسمی نسبت به جولان این دکترهای قلابی هشدار می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه باید نسبت به این‌گونه حرکت‌های خطرناک در جامعه هوشیار باشیم. این پدیده خطرناکی است که در جامعه شایع شده و می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

البته ابوالقاسمی تاکید دارد: طب (Medicine)سنتی باید به پیشگیری از بیماری‌ها و همچنین سلامت تغذیه مردم بپردازد و حق دخالت در درمان بیماری‌ها را ندارد. ما طب سنتی دانشگاهی را قبول داریم و موافق آن هستیم، اما متاسفانه افرادی تحصیلکرده و غیرتحصیلکرده تحت عنوان طب سنتی روش‌هایی را در جامعه ترویج می‌کنند که بسیار مضر و خطرناک است. بعضی از بیماران که می‌شد در مراحل اولیه درمان شوند با مراجعه به این افراد وضعیت درمان بیماری خود را سخت‌تر کردند.

نمونه این‌گونه حقه بازی‌ها هم کم نیست. کم نیستند عده‌ای که هیچ تخصصی در حوزه سلامت (Health)ندارند، اما با حضور در فضای مجازی، به تبلیغ کالاها و خدمات در حوزه سلامت می‌پردازند. جالب است که بر اساس قانون، هرگونه تبلیغ خدمات پزشکی در فضای مجازی و غیرمجازی ممنوع است، اما این افراد، همزمان دو جرم را انجام می‌دهند. یعنی هم بدون داشتن تخصص در حوزه سلامت، نسخه می‌پیچند و هم در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند. درمان صرع با کمک داروهای گیاهی، درمان «ام اس» با ماساژ درمانی، درمان ناباروری با جوشانده‌های طبیعی، رفع بیماری‌های صعب العلاج و بیماری‌های عفونی با کمک حجامت، فقط گوشه‌ای از ادعاهای غیرعلمی است که این دکترهای قلابی مطرح می‌کنند و با جلب اعتماد بیمار در فضای مجازی، بیماران را سرکیسه می‌کنند.

پای نظارت‌های جدی می‌لنگد

پزشک‌نماها، خیلی راحت‌تر از چیزی که فکر کنید در فضای مجازی و غیرمجازی تبلیغ می‌کنند. آنها براحتی شماره تلفن و ایمیل را در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، بدون آن‌که نگران دستگیری یا عواقب بعدی دیگر باشند. حتی دامنه تبلیغات آنها به شبکه‌های ماهواره‌ای هم رسیده است و هیچ واهمه‌ای از برخوردهای قانونی ندارند، زیرا به صرافت دریافته اند که پای نظارت‌ها در این حوزه می‌لنگد.

دکتر فرزاد فرقان، عضو شورای عالی نظام پزشکی ایران‌ نیز هشدار می‌دهد: ناآگاهی برخی مردم موجب شده بازار این کلاهبرداری‌ها داغ باشد. متاسفانه رسانه‌ها در این حوزه، کار گسترده‌ای انجام نداده اند تا مردم نسبت به این سودجویی‌ها آگاه شوند، در حالی که اگر مردم آگاه باشند، خود به خود بازار دکترهای قلابی و درمان‌های غیرمعمول تعطیل می‌شود، چون در صورت آگاه سازی مردم، تقاضایی نیز برای این‌گونه درمان‌های غیرمعمول، وجود نخواهد داشت.

به گفته فرقان، برخی از این سودجویان از اعتقادات مذهبی مردم نیز سوء استفاده می‌کنند و با عنوان طب اسلامی، هم به اسلام ظلم می‌کنند و هم در حق طبیبان سنتی که در دانشگاه‌ها درس خوانده‌اند، اجحاف می‌کنند.

درمان‌هایی که این پزشکان قلابی ارائه می‌دهند، در بیشتر موارد به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد. همین موضوع باعث می‌شود که به گفته فرقان، مردم نسبت به طب سنتی بدگمان شوند، در حالی که باید این آگاهی را به مردم داد که فعالیت این گروه از سودجویان ربطی به طب سنتی ندارد، بلکه اتفاقا اگر به پزشکان متخصص در حوزه طب سنتی، بهای بیشتری داده شود، فضا برای پزشکان قلابی، تنگ‌تر خواهد شد.

افرادی هم که به این درمان‌های نامعمول از سوی افراد غیرپزشک اعتماد می‌کنند، معمولا دچار گرفتاری‌های متعدد می‌شوند؛ طوری که به قول این عضو شورای عالی نظام پزشکی، در اغلب موارد، درمان علمی بیماری به تاخیر می‌افتد و وضع سلامتی بیمار بدتر می‌شود.

مثلا به قول او، مواردی پیش آمده که از بیمار دیابتی خواسته‌اند داروهایش را مصرف نکند و در عوض، برخی گیاهان دارویی مصرف کند، اما بعد از این‌که دیابت به مرحله خطرناک‌تری رسیده است، بیمار تازه متوجه شده که این درمان‌های نامعمول، بیماری او را حادتر کرده است و درواقع، بخشی از فرصت درمان علمی از بین رفته است.

متخلفانی که دستگیر نشده‌، آزاد می‌شوند

خبر دستگیری برخی از متخلفانی که به نام طب سنتی از مردم سوءاستفاده می‌کنند، هرازچندگاهی در رسانه‌ها منتشر می‌شود، اما مشکل این‌است که به گفته دکتر محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، این وزارتخانه با این مراکز برخورد می‌کند، اما قوانین بازدارنده نیست و متخلفان فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

جالب است که به گفته خدادوست، برخی از این متخلفان حوزه سلامت با پرداخت جریمه اندک، گاهی با صد هزار تومان آزاد شده و مجدد، تخلف خود را از سر می‌گیرند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت برای مقابله با این سودجویی‌ها یادآوری می‌کند: باید جرایم برخورد با این مراکز و افراد سودجو افزایش یابد تا بازدارنده باشد.همچنین ارائه تالارهای دانشگاه‌ های علوم پزشکی به افراد سودجو در حوزه خدمات طب سنتی و انرژی درمانی که از نام دانشگاه علوم پزشکی سوءاستفاده می‌کنند، ممنوع است.

در این بین، برخی عطاری‌های متخلف نیز با سوء استفاده از اقبال مردم به طب سنتی، نسخه درمانی می‌پیچند و با تبلیغ در فضای مجازی و غیرمجازی، درمان‌های دارویی غیرعلمی را پیشنهاد می‌کنند.

بر این اساس، نیاز است که وزارت بهداشت ضمن همکاری با وزارت صنعت و اتحادیه‌های صنفی، عطاری‌های بدون مجوز را شناسایی و با آنها برخورد قانونی کند. فقط در صورت اجرای قاطعانه نظارت‌ است که دکترهای قلابی، دام پهن شده خود را در حوزه سلامت، جمع خواهند کرد.
برچسب ها: سلامت ، طب سنتی ، بیماران
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آبتین جنت سرشت
|
Canada
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
0
0
یک سری هم به حکیم بزرگوار دکتر روازاده و اعضای هییت علمی موسسه معتبر ایشان و شبکه ای که در شهرها و استانها تشکیل دادند بزنید . سخنرانیهای منحصر به فرد ایشان در مساجد و جمع نیروهای مسلح شنیدنی است. وای از آن روز که آب سربالا برود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: