کد خبر: ۱۶۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 05
امروز حدود سه سال است که خبری از وبا در کشور نیست. همچنین خدمات کنترل اچ ای وی/ایدز نیز در نظام شبکه ادغام و بیماریابی آن شش برابر شد

شفا آنلاین>سلامت>معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت اقدامات انجام شده در این حوزه طی چهارسال گذشته را تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی اکبر سیاری در مراسم تکریم و معارفه معاونان وزارت بهداشت، درباره اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت طی چهار سال گذشته، گفت: اولین اقدامی که در حوزه بهداشت انجام دادیم، تکمیل شبکه بهداشت کشور بود. در این مدت ۹۳۵۶ پروژه عمرانی اجرا شد که بخش عمده‌ای از آنها به بهره‌برداری رسیده است. ۲۰هزار واحد بهداشتی نیز با ۱۰۰۰میلیارد تومان تعمیر و تجهیز شد. این در حالیست که از سال ۸۲ تا ۹۲ فقط ۲۰۰ میلیارد تومان برای خدمات عمرانی صرف شد.

وی افزود: امروز هیچ ایرانی نیست که وارد واحدهای بهداشتی شود و ما برنامه‌ای برای خدمت به او نداشته باشیم. در این مدت برای ۷۲میلیون ایرانی پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شد که به کمک آن ۳۳میلیون خدمت ارائه کردیم.

معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت(Ministry of Health) همچنین به بازطراحی شبکه بهداشت، استخدام ۵۰هزار نیرو از طرف بخش خصوصی، ایجاد دسترسی به خدمات حوزه سلامت برای ۳۵ میلیون شهری و به کارگیری ۹۰ هزار کارشناس چند پیشه مراقب سلامت به عنوان بخش دیگری از خدمات این دوره حوزه بهداشت اشاره کرد.

سیاری ادامه داد: امروز برنامه جامع پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در شبکه بهداشت کشور نیز ادغام شده است. همچنین برنامه خطرسنجی سکته‌های قلبی(heart attack) و مغزی برای ۹۰ درصد جمعیت گروه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال در برنامه ایراپن ادغام شده است. هدف از این برنامه کاهش ۲۵ درصدی چهار بیماری اصلی غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵ است.

به گفته معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت، ایجاد خدمات سلامت دهان برای هفت میلیون دانش آموز، ارائه خدمت در این حوزه به مادران باردار و اعزام ۱۳۰۰ دندانپزشک به روستاها از جمله اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت دهان و دندان است.

سیاری در پایان به راه‌اندازی سامانه بهداشت ۱۹۰ و دفاتر خدمات سلامت نیز اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم برای توانمندسازی مردم و صیانت از سلامت آنها طی اجرای برنامه خود مراقبتی، چهار میلیون سفیرسلامت خانواده، یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفیرسلامت دانش آموزی و ۲۵ هزار سفیر سلامت دانشجویی تربیت کنیم. همچنین امروز حدود سه سال است که خبری از وبا در کشور نیست. همچنین خدمات کنترل اچ ای وی/ایدز نیز در نظام شبکه ادغام و بیماریابی آن شش برابر شد.

سیاری تصریح کرد: در این دوره شاخص‌هایی مثل مرگ نوزادان از ۱۲در هر هزار تولد زنده، به ۹ رسید. همچنین مرگ کودکان زیر یکسال به ۱۳.۶، کودکان زیر پنج سال به ۱۵، مرگ مادر به ۱۸.۱ ونرخ باروری کلی نیز از ۱.۸ به ۲ رسیده است.

معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: امروز زیرساخت‌های لازم برای پزشک خانواده و نظام ارجاع ایجاد شده است؛ یعنی برای هر ۱۰هزار ایرانی سه پزشک عمومی و هر ۱۰۰هزار نفر یک پزشک خانواده فراهم شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: