کد خبر: ۱۶۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 04
بیماری ترانکوس آرتریوسوس از پیچیده‌ترین بیماری‌های قلبی است. نوزادن مبتلا به این بیماری باید در همان آغاز تولد تحت عمل جراحی قرار بگیرند

شفا آنلاین>سلامت>عمل جراحی بیماری نادر "ترانکوس آرتریوسوس" برای نخستین بار در منطقه جنوب غرب کشور روی یک نوزاد سه ماهه در بیمارستان گلستان اهواز با موفقیت انجام شد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدعلی شیخی امروز (13 شهریورماه) در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت این بیمار اظهار کرد: بیمار یک نوزاد شیرخوار سه ماهه با وزن حدود 3.5 تا 4 کیلوگرم است. نوزاد از بدو تولد با علائم بالینی تنگی نفس، عدم توانایی در شیر خوردن، تپش قلب و عدم توانایی وزن گرفتن به پزشکان قلب اطفال ارجاع داده شده بود.

وی ادامه داد: در نهایت با بررسی‌های به عمل آمده، یک بیماری بسیار نادر ترانکوس آرتریوسوس  (truncus arteriosus) در این نوزاد تشخیص داده شد. می‌دانیم که از قلب انسان دو شاهرگ بزرگ شامل رگ ششی و رگ آئورتی باید خارج شود. رگ ششی خون را در ریه‌ها و رگ آئورتی خون را در سراسر بدن پخش می‌کند.

این جراح قلب افزود: رگ آئورتی از بطن چپ و رگ ششی از بطن راست قلب جدا می‌شود اما از قلب این نوزاد تنها یک شاهرگ یا تنه عروقی خارج می‌شد که این رگ در نهایت به دو رگ تبدیل و رگ‌های آئورتی و ششی از آن جدا می‌شدند.

شیخی بیان کرد: به طور عادی در قلب انسان چهار دریچه وجود دارد اما قلب این بیمار تنها دارای سه دریچه بود و همچنین بین دو بطن قلب شیرخوار یک سوراخ بسیار بزرگ وجود داشت که بیمار را به سمت نارسایی‌های قلب(Heart failure) می‌برد.

وی با تأکید بر اینکه بیماری این نوزاد بسیار نادر است، تصریح کرد: تقریباً از هر 10 هزار تولد زنده نوزاد، تنها دو نوزاد مبتلا به بیماری ترانکوس آتریوسوس متولد می‌شوند. نوزادان مبتلا به این بیماری در صورتی که تحت عمل جراحی قرار نگیرند، اکثراً در همان دوران نوزادی فوت می‌کنند.

این جراح قلب افزود: حدود 50 درصد از نوزادان مبتلا به این بیماری در یک ماه تا سه ماه نخست زندگی خود، حدود 80 درصد در شش ماه اول و حدود 90 درصد این بیماران نیز در یک سال نخست زندگی خود پس از تولد از بین می‌روند. در واقع بیماری ترانکوس آرتریوسوس بسیار نادر و دارای آمار مرگ و میر خیلی زیاد است.

شیخی در توضیح فرایند درمان این شیرخوار سه ماهه عنوان کرد: این نوزاد از طریق همکاران متخصص داخلی قلب اطفال به ما ارجاع داده شد. البته این بیمار به بیمارستان‌های دیگر مراجعه کرده بود، اما به علت ریسک خطر بالایی که به خانواده این نوزاد گفتند، خانواده بیمار نپذیرفتند و در نهایت بیمار به بیمارستان گلستان مراجعه کرد.

وی ادامه داد: پس از صحبت با خانواده این نوزاد در زمینه خطرات عمل جراحی، در نهایت رضایت دادند که این بیمار در بیمارستان گلستان عمل شود. با توکل بر خداوند این نوزاد را عمل کردیم که عمل قلب باز این بیمار حدود 4 تا 5 ساعت طول کشید.

این جراح قلب افزود: پس از عمل جراحی، بیمار به ICU منتقل شد و پس از عمل تا 24 ساعت زیر دستگاه کمک تنفسی بیهوشی کودک و پس از 24 ساعت، نوزاد این مرحله را با کمک درمان‌های دارویی مختلف و مراقبت‌های خوب پرستاری و مراقبت‌های بیهوشی به خیر و سلامت گذراند.

شیخی ادامه داد: بعد از آن نوزاد از دستگاه جدا شد و اکنون که تقریباً هفت روز از عمل این بیمار می‌گذرد، می‌تواند ترخیص شود و قابل ترخیص است. در حال حاضر وضعیت تغذیه و تنفس این نوزاد خوب است و علائم نارسایی قلب بیمار برطرف شده و خوشبختانه بیمار رو به بهبود است.

وی اظهار کرد: این نوزاد اولین مورد مبتلا به بیماری ترانکوس آرتریوسوس است که در استان خوزستان و در جنوب غرب کشور نظیر استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان و ... تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد. تاکنون در منطقه جنوب غرب ایران عمل جراحی این بیماری به علت پیچیدگی و ریسک بالا و خطر مرگ و میر بالا، انجام نشده بود.

این جراح قلب افزود: در نقاط دیگر کشور و در شهرهای تهران و شیراز این عمل جراحی در موارد بسیار محدود و انگشت‌شماری انجام شده است که در آنجا نیز با مرگ و میر این بیماری بسیار بالا است.

شیخی بیان کرد: زنده بودن این نوزاد نیز در آغاز لطف خدا و شانس خود بیمار و بعد از آن همکاری کادر پرستاری، همکاران متخصص بیهوشی، همکاران متخصص قلب اطفال و تمام مجموعه پرستاری اینجا بود که در این مدت بسیار تلاش کردند تا این بیمار را زنده نگه دارند.

وی عنوان کرد: بیماری ترانکوس آرتریوسوس از پیچیده‌ترین بیماری‌های قلبی است. نوزادن مبتلا به این بیماری باید در همان آغاز تولد تحت عمل جراحی قرار بگیرند. این بیمار نیز با تأخیر و در ماه سوم مراجعه کرد. اما زنده ماندن این نوزاد، به ما قوت قلب و اعتماد به نفس می‌دهد تا نوزادان مبتلا به دیگر بیماری‌های قلبی را نیز همین جا عمل کنیم و شاید از اعزام آنها به تهران بتوان جلوگیری کرد.

این جراح قلب گفت: این نوزاد بعدها در سن 14 یا 15 سالگی باید تحت یک عمل جراحی دیگر قرار بگیرد. تا دریچه ششی قلب بیمار عوض شود و یک دریچه مصنوعی در مسیر حرکت خون میان بطن راست به ریه‌ها قرار بگیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: