کد خبر: ۱۶۵۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 04
نظام ارجاع در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت قرار دارد و سازمان بیمه سلامت به عنوان بازوی وزارت بهداشت به محقق شدن این موضوع کمک می‌کند

شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان بیمه سلامت در نخستین اظهاراتش بر لزوم پایداری منابع مالی نظام سلامت تاکید کرد و گفت: نظام ارجاع در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت قرار دارد و سازمان بیمه سلامت به عنوان بازوی وزارت بهداشت به محقق شدن این موضوع کمک می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، مهندس طاهر موهبتی در جلسه معارفه خود به عنوان رئیس جدید سازمان بیمه سلامت(Health insurance) که صبح امروز در این سازمان برگزار شد با اشاره به اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی بر تکلیف دولت برای درمان تمام مردم جامعه، اظهار کرد: دولت طبق این اصل مکلف است برای تمام مردم کشور شامل زن، مرد، پیر، جوان، مسلمان، نامسلمان و حتی زندانی محکوم به اعدام شرایط درمان را فراهم کند؛ همانطور که در آیات قرآن بیان شده اگر جان یک نفر به مخاطره افتد، جان بشریت به خطر می‌افتد. طبق سند ۱۴۰۴ ما باید از نظر شاخص‌هایی همچون سلامت، از بین بردن فقر و تبعیض در رتبه نخست منطقه قرار گیریم.

وی همچنین اضافه کرد: در احکام برنامه ششم توسعه برای حوزه سلامت و بیمه شاهد احکامی مترقی هستیم. در اسناد بالادستی نیز آنچه به طور مشترک و مکرر بیان می‌شود، نظام بیمه‌ای است که ماموریت اصلی آن حفاظت مالی از مردم است. طبق برنامه ششم توسعه مردم باید تنها ۲۵ درصد از جیب خود برای دریافت خدمات حوزه سلامت بپردازد. الزامات رسیدن به این نتیجه علاوه بر کنترل هزینه‌ها، نظام ارجاع، پزشک خانواده، خرید راهبردی خدمات، تجمیع منابع، ایجاد منابع پایدار و داشتن خریداری واحد است.

سهم ۲۵ درصدی بیمه‌ها در تامین منابع طرح تحول نظام سلامت

رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به سهم ۲۵ درصدی بیمه‌ها در تامین منابع مالی طرح تحول نظام سلامت، ادامه داد: کمک‌هایی که تا کنون به بیمه‌ها شده، تاخیرهای گذشته را جبران می‌کند. در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای حوزه سلامت، باید سهم این حوزه از بودجه عمومی طوری تنظیم شود که از این نظر سرآمد منطقه باشیم.

ضرورت پایداری منابع مالی نظام سلامت

وی با تاکید بر ضروری بودن تامین منابع مالی حوزه سلامت از منبعی پایدار افزود: این منطقی نیست که سلامت مردم را به منابعی مشروط وابسته کنیم که ذات خود این منابع نیز مشروط باشد. همچنین این موضوع که درمان، پیشگیری و حیات مردم به دلیل کاستی‌ها و مدیریت ناصحیح منابع به خطر افتد، پذیرفته نیست.

موهبتی با بیان اینکه نمی‌شود به بهانه اشکال در دو یا سه بخش تمام اقدامات انجام شده در حوزه سلامت را زیر سوال برد، گفت: اشکالاتی در این حوزه وجود دارد، اما باید کار را با قدرت ادامه داد و هیچ راهی به جز آن نیست. من معتقدم که موضوع سلامت باید دغدغه اول حاکمیت باشد. در این دوره از فعالیت وزارت بهداشت(Ministry of Health) بیشترین قانونگذاری‌ها در حوزه سلامت انجام شد. از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنم که این نگاه ادامه داشته باشد. زمانی رضایت ۸۰ درصدی مردم از طرح تحول نظام سلامت پایدار می‌ماند که نمایندگان نیز به حمایت خود ادامه دهند.

وی در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران با اشاره به اولویت نظام ارجاع در برنامه‌های وزارت بهداشت اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه، نظام ارجاع تا پایان سال دوم این برنامه باید عملیاتی شود. ما در سطح دوم خدمات حوزه سلامت فاقد ساختار بودیم. نمی‌توانیم فرمولی را در کشور اجرا کنیم که محصول ذاتی آن نگرانی مردم است. حتما باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود. بیمه سلامت نیز به عنوان بازوی وزارت بهداشت به محقق شدن این موضوع کمک می‌کند.

رئیس سازمان بیمه سلامت با تاکید بر ضرورت تغییر رفتار مردم و پذیرفتن فرهنگ نظام ارجاع(Referral system) ادامه داد: تدوین راهنماهای بالینی در کنار نظام ارجاع و پزشک خانواده به کاهش هزینه‌های ما کمک می‌کند. ما در اولین حرکت باید هزینه‌های خود را کاهش دهیم؛ چرا که در حال حاضر کشور را گران اداره می‌کنیم.

در این مراسم ۵۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دو تن از روسای کمیسیون‌های مجلس نیز شرکت کردند.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: