کد خبر: ۱۶۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 03
باید مراکز تحقیقاتی در کشور وجود داشته باشد که یک محقق بتواند در آن تحقیق و حتی زندگی کند

شفا آنلاین>سلامت>جراح برجسته ایرانی مغز و اعصاب گفت که یک محقق در کشور نباید فقیر باشد.

به گزارش شفا آنلاین، پروفسور مجید سمیعی در جمع دانشجویان خراسان شمالی در محل دانشگاه آزاد بجنورد با اشاره به اینکه کمبود بزرگ نبود مراکز تحقیقاتی در ایران برای بعد از پایان دوران تحصیلی در دانشگاه‌ها احساس می‌شود، گفت: باید مراکز تحقیقاتی در کشور وجود داشته باشد که یک محقق بتواند در آن تحقیق و حتی زندگی کند.

وی با بیان اینکه یک محقق ایرانی نباید خود را از لحاظ مالی با انبوه‌سازان مقایسه کند، ادامه داد: اما اگر نتوانیم مشکلات مالی محققان را سامان دهیم، نمی‌توانیم محققان بزرگی را در کشور تربیت کنیم و از سوی دیگر زمینه فرار مغزها را از کشور نیز فراهم کرده‌ایم.

سمیعی اظهار کرد: طی چند سال گذشته وزیر علوم وقت، با اینجانب برای ایجاد یک مرکز تحقیقات علوم پایه‌ای صحبت‌هایی انجام داد و با ایجاد این مرکز نیز موافقت شد به طوریکه اساس‌نامه آن تهیه و در آن از بزرگ‌ترین محققان دنیا نیز دعوت به عمل آمد اما متاسفانه موفق نشده‌ایم آن را به نتیجه برسانیم و امیدوار هستیم در آینده نزدیک به آن دست پیدا کنیم.

وی با تاکید بر خلاقیت و نوآوری، تصریح کرد: به هر کنگره‌ای که می‌روم اشعار شاعران برجسته ایرانی را بیان نمی‌کنم بلکه در آن کنگره‌ها، یافته‌ها و دست‌آوردهای جدید و تحلیل خودم از شعر و ادب را مطرح می‌کنم.

وی در ادامه تاکید کرد: ما باید یک انقلاب علمی در کشور ایجاد کنیم و مسئولان نیز می‌خواهند که ایران در مسیر علم و دانش قرار گیرد اما باید به این نکته توجه شود که دانشجویان باید به دنبال انجام کارهای تحقیقاتی باشند.

سمیعی با اشاره به اینکه دکتر حسن روحانی بیان کردند که کشور ایران می‌تواند جزء 10 کشور برتر دنیا در زمینه فعالیت اقتصادی باشد، تصریح کرد: این امر محقق می‌شود اما زمانی که کشور جزء 10 کشور برتر دنیا در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هدفم از سفر به خراسان شمالی حضور در جمع دانشجویان بوده است و به این هدف خود دست یافته‌ام، گفت: در هیچ جای دنیا محیطی بالاتر و علمی‌تر از محیط دانشجویان نیست و اگر این موضوع را مسئولان یک کشور درک نکنند، آن کشور آینده‌ای نخواهد داشت.

جراح مغز و اعصاب مطرح ایران در جهان افزود: اگر مسئولان به دانشجویان نرسند و مواظب حرکت فکری آنان نباشند و فقط حرف بزنند چطور می‌توانند آنها را به سوی آینده‌ای خوب هدایت کنند؟

وی با بیان اینکه خدمت به دانشجویان و جوانان بزرگترین خدمتی است که می‌توان انجام داد، ادامه داد: وجود این فکر در خانواده‌ها مبنی بر اینکه فرزند من مهم‌تر از دیگران است یک تفکر اشتباه بوده و قسم می‌خورم تاکنون میان فرزندان خود با دیگران هیچ‌گاه تفاوتی قائل نبوده‌ام.‌

وی اظهار کرد: طی 50 سال اخیر به هر سیاست‌مدار ایرانی تاکید می‌کردم که همیشه به فکر دانشجویان باشید و از آنها حمایت کنید.

سمیعی تصریح کرد: گاهی اوقات دانشجویان گلایه می‌کنند که هیچ کس به آنها اعتنا نمی‌کند و این بزرگ‌ترین اشتباه است چراکه دانشجویان بزرگ‌ترین فرد در کشور هستند اما اگر فکر کردند که فقط دانشجو هستند و فقط به دنبال اخذ مدرک هستند در حقیقت هیچ چیزی نیستند و وقت خود را تلف کرده‌اند.

وی تاکید کرد: خواهش بنده از دانشجویان این است زمانی که تحصیلات آنان به پایان رسید فقط از اسم و فامیل خود استفاده کنند و از هیچ تیتر دیگری استفاده نکنند چراکه مدرک و تیتر گویای دانش، ارزش و منزلت هیچ کسی نیست.

وی تصریح کرد: اگر شخصی خود را با عنوان دکتر و ... معرفی کرد مطمئن باشید چیزی در توشه ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز هیچ فرقی نمی‌کند که در بجنورد تحصیل می‌کنید یا در لندن، توضیح داد: علاوه بر آن تحصیل امروز با تحصیل آینده نیز فرق خواهد کرد، بطوریکه در آینده ارزش و منزلت دانشگاه‌ها یکی خواهد شد چراکه آن چیزی که برای یاد گرفتن وجود دارد هر کسی در هر جایی می‌تواند به آن دست پیدا کند.

وی گفت: شاید امتحانات در 10 سال آینده در هر نقطه از دنیا شبیه یکدیگر شود.

وی با بیان اینکه دانشجو شدن یک افتخار اما یک مسئولیت بزرگ است، افزود: دانشجویان تمام وقت خود را برای کسب علم و دانش اختصاص دهند تا به قله اهداف خود برسند.

جراح مغز و اعصاب مطرح ایران در جهان همچنین به دانشجویان چندین توصیه کرد و گفت: رفتن به خارج از کشور برای گذراندن یک دوره آموزشی بد نیست اما خیلی به فکر تحصیل در یک دانشگاه معروف نباشید چراکه علم در تمام دنیا تقسیم شده است و در حقیقت یک استاد بزرگ و خوب راه و جهت را به دانشجو نشان خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات دانشجویان بر سر یک دو راهی پول و ثروت و علم و دانش قرار می‌گیرند، افزود: پول و ثروت یک دانشجو را خوشبخت نمی‌کند اما علم و دانش سبب می‌شود تا یک دانشجو در آینده به پول و ثروت دست یابد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن دانشجویان نسبت به یادگیری زبان انگلیسی توجه ویژه داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه حضور بانوان در دانشگاه و اجتماع یک افتخار است، اظهار کرد: از مسئولان درخواست می‌شود تا در انتخاب پست‌ها از ظرفیت خانم‌ها نیز استفاده شود.

براساس این گزارش، استادی افتخاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در پایان این جلسه به پروفسور سمیعی اعطا شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: