کد خبر: ۱۶۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 03
شاید حدود 50 درصد از فیبرومها هیچ مشکلی برای یک خانم ایجاد نکنند و اصلا فیبروم بطور اتفاقی کشف شود.
مشکل ۴٠ درصد زنان

فیبروم رحمی از تشخیص تا درمان
شفا آنلاین:فیبروم رحمی <Uterine fibroids>شایعترین تومور خوش خیم در خانمهاست. آمارهای جهانی میزان این تومور را از 25 تا 60 درصد گزارش کردهاند. ما آماری دقیق از میزان فیبروم در خانمهای ایرانی نداریم ولی اینطور برآورد میشود که در کشور ما حدود 40 درصد خانمها فیبروم دارند.فیبرومهایی که عارضه ندارند، کنترل میخواهند؛ نه درمان.

به گزارش شفا آنلاین:شاید حدود 50 درصد از فیبرومها هیچ مشکلی برای یک خانم ایجاد نکنند و اصلا فیبروم بطور اتفاقی کشف شود. مثلا خانمی برای انجام تست سالانه مراجعه میکند و پزشک متوجه میشود رحم بزرگتر از حد طبیعی است و درخواست سونوگرافی میکند و مشخص میشود فیبروم یا فیبرومهای متعددی در رحم وجود دارد که معمولا نتیجهاش نگرانی بیمورد بیمار و مراجعات مکرر به پزشکان متعدد و سونوگرافیهای پیدرپی است و شنیدن پیشنهادهای متفاوت از طرف پزشکان مختلف.

همه فیبرومها اساسا به درمان؛ چه جراحی، چه دارویی، نیاز ندارند. فیبرومی که هیچ مشکلی برای یک خانم ایجاد نکند، فقط لازم است هر 6 ماه یکبار با سونوگرافی، آن هم در یک جا و توسط یک متخصص سونوگرافی و نه چند مرکز متفاوت کنترل شود؛ زیرا احتمال اینکه سونوگرافیستهای مختلف اندازههای متفاوتی گزارش کنند، وجود دارد و این مساله ممکن است بر نگرانی بیمار بیفزاید که مثلا فیبرومش طی 6 ماه 2 سانتیمتر بزرگتر شده.فیبروم یک توده خوش_خیم است و احتمال اینکه بد_خیم شود، بسیار کم است؛ چیزی حدود 2 در هزار.

فیبروم هایی نیاز به درمان دارند که مشکلی برای بیمار ایجاد کنند؛ مثلا افزایش خونریزی هنگام عادت ماهیانه ، درد لگنی، فشار به مثانه و تکرر ادرار، سقط، نازایی یا فیبرومهای خیلی بزرگ، مثلا بزرگتر از یک رحم باردار 20 هفته ، زیرا چنین فیبروم هایی ممکن است روی حالبها فشار بیاورند و بهتدریج در کار کلیه اختلال ایجاد کنند، حتی بدون اینکه بیمار متوجه شود. همچنین اگر چنین فیبرومهای بزرگی وجود داشته باشد، احتمال اینکه هنگام عمل نتوان فقط فیبروم را برداشت و پزشک مجبور به برداشتن تمام رحم شود، زیاد میشود.

اینکه فیبروم باعث خونریزی زیاد یا درد یا سقط و نازایی میشود ، دلایل پیچیده ای دارد که گاهی ربطی به اندازه فیبروم ندارد. مثلا یک فیبروم بسیار بزرگ در قسمت خارجی رحم ممکن است هیچ مشکلی برای باروری یک خانم ایجاد نکند ، اما یک فیبروم کوچک حدود 2 تا 3 سانتیمتر داخل حفره رحم، باعث نازایی یا سقط شود.به هر حال ، اگر فیبرومی به درمان قطعی نیاز داشت، این درمان جراحی است که براساس آن فیبروم یا فیبرومهای متعدد برداشته میشوند یا تمام رحم خارج میشود. طبیعی است اگر خانمی تمایل به باروری داشته باشد باید تمام تلاش انجام شود که رحم حفظ شود.

پزشک آنلاین

دکتر ندا مقتدری اصفهانی [ متخصص زنان و زایمان ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: