کد خبر: ۱۶۵۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۳ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 01
شفاآنلاین:عضو انجمن جراحان گوش و حلق و بینی آلمان دریادداشتی به بررسی علل گرفتگی گوش ها درپروازودرمان این مشکل پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین ،دریادداشت دکتر مجید نصیری آمده است :"اگر تجربه ی سفر با هواپیما را داشته باشید به احتمال قوی گرفتن گوش را هم تجربه کرده اید؛ احساس بد کیپ شدن گوش حالتی مثل خلاء برایتان ایجاد میکند، برای رهایی از این احساس شاید شماهم انواع روش ها را امتحان کرده باشید، و جواب هم گرفته باشید، اما دراین مقاله دلیل این گرفتگی را بررسی میکنیم.

همانطور که می دانیم با افزایش ارتفاع ،بنابر دلایلی گوش دچار کاهش شنوایی و گرفتگی می شود. در برخی افراد چنین مشکلاتی به طورمعمول با یک خمیازه برطرف میگردد! اما در موارد بسیار دیگری حالت گرفتگی گوش به این راحتی بهبود نخواهد یافت . درگیر نشدن در این مشکل نیازمند اطلاعات کافی است که با مطالعه این مقاله به آن دست خواهید یافت.


 

اجزای گوش

گوش از سه بخش تشکیل شده است گوش بیرونی، گوش میانی، گوش داخلی که در ادامه عملکرد هریک را خواهید خواند.


گوش خارجی

لاله گوش و کانال گوش در مجموع گوش خارجی را تشکیل می دهند، کانال گوش به مسیری است که به پرده ی گوش خاتمه میابد.


گوش میانی

پرده ی گوش،استخوانچه های گوش و همچنین پشت پرده ی گوش، گوش میانی را تشکیل می دهد، گوش میانی را میتوان تاثیرپذیرترین بخش گوش در مواجه با تغییرات فشار هوا دانست.


گوش داخلی

گوش داخلی ناحیه ای است که سلول های عصبی شنوایی و تعادلی را در برگرفته.

 

تاثیر فشار هوا بر گوش چیست؟

تمام فشار تغییرات هوا بر گوش میانی است، گوش میانی حفره ای در استخوان گیجگاهی است که بیشترین تاثیر را از تغییر فشار محیط حس می کند.گوش میانی از راه شیپور استاش به حلق متصل میگردد، زمانی که فشار هوا داخل حلق افزایش یابد، جدار لوله  استاش که در شرایط طبیعی بر روی یکدیگر خوابیده، باز می شود و هوا به گوش میانی راه می یابد و باعث می شود تعادل فشار دو طرف پرده گوش برهم خورده و  گوش دچار فشار منفی می شود و احساس کیپ شدن گوش و درد یوجود آید.
با افزایش ارتفاع از زمین فشار هوا کاهش می یابد و در زمان بالا رفتن هواپیما فشار محیط نسبت به فشار گوش میانی کمتر می شود، در یک فرد سالم افزایش فشار گوش میانی از طریق شیپور استاش مستهلک می شود تا فشار دو طرف پرده گوش متعادل شود، در زمان فرود هواپیما این شرایط برعکس اتفاق می افتد و در حقیقت فشار محیط افزایش یافته و فشار گوش میانی کمتر از فشار محیط می شود، در نتیجه شیپور استاش باز شده و از راه حلق به پشت پرده گوش هوا رسانده تا فشار در دو سوی پرده گوش یکسان شود. در هنگانی که فرد سرما خورده و با عفونت های سینونسی و آلرژی بینی درگیر است، استاش مسدود شده و گوش کیپ می گردد. در کودکان نیز بدلیل باریکی لوله استاش، این اتفاق رایج تر است. کیپ شدن گوش تنها مختص سفر های هوایی نیست، گاهی در سفر های زمینی، شیرجه در بخش های عمیق استخر، سوار شدن بر آسانسور و... این حالت را تجربه خواهید کرد.

 

چگونه کیپ شدن گوش را درمان کنیم؟

برای رفع کیپی گوش لازم است بدانید که در زمان  بلغ عضله ای فعال میگردد که همزمان شیپور استاش باز می شود، وقتی آدامس میجوید یا آب نبات میمکید تولید بزاق و بلغ شما افزایش می یابد، با این روش احتمال کیپ شدن گوش شما تاحد بسیار زیادی کاهش می یابد، همچینن اگر در زمانی که گوش هایتان کیپ شده چند باری خمیازه بکشید احتمال بسیار زیاد کیپی گوشتان برطرق می شود، اما اگر با وجود این ترفند ها همچنان گوشتان کیپ بود، روش های زیر را امتحان کنید:


سوراخ های بینیتان را با دست مسدود کنید
با دهان دم عمیقی انجام داده و هوا را در سینه حبس کنید
دهان را ببندید و سعی کنید هوا را از بینی مسدود خارج کنید، اگر صدای تق کوچکی شنیده اید، گوش شما باز شده و احتمالا کمی بعد گوش درد شما آرام می شود‌.

اگر نوزاد یا کودکی همراه خود دارید لازم است او را مشغول مکیدن شیشه یا پستانک خود کنید،به ویژه هنگام فرود یا صعود به طورحتم کودکتان را بیدار نگهداشته و مشغول شیر خوردن کنید تا این مشکل کمتر رخ دهد.

 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: