کد خبر: ۱۶۴۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 31
بسته‌های توانبخشی در نظام ارجاع دیده نشده است؛ به همین دلیل امیدواریم با توجه به تاکیدات وزیر بهداشت و همچنین دیدگاه جدید این طرح، این موضوع مورد توجه قرار گیرد و حیطه طب توانبخشی نیز لحاظ شود

شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ابراز امیدواری کرد که بسته‌های جامع خدمات توانبخشی در نظام ارجاع و طرح تحول نظام سلامت دیده شود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر منصور رایگانی با بیان اینکه خدمات بستری توانبخشی باید به صورت کامل تحت پوشش بیمه قرار گیرند، افزود: بسته‌های توانبخشی(Rehabilitation) در نظام ارجاع دیده نشده است؛ به همین دلیل  امیدواریم با توجه به تاکیدات وزیر بهداشت و همچنین دیدگاه جدید این طرح، این موضوع مورد توجه قرار گیرد و حیطه طب توانبخشی نیز لحاظ شود.

وی با تاکید بر ضرورت پوشش بیمه‌ای کامل خدمات توانبخشی، گفت: خدمات توانبخشی طیف وسیعی از اقدامات مانند ویزیت، تشخیص و درمان را در بر می‌گیرد. در حال حاضر بخشی از این خدمات مانند فیزیوتراپی(Physiotherapy) و الکترودیاگنوز  بیمه شده‌اند، اما خدماتی مانند کاردرمانی و گفتاردرمانی و همچنین مداخلات جدید طب فیزیکی مثل لیزر پرتوان تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند.

کلینیک‌های جامع توانبخشی در انتظار اقدام وزارت بهداشت

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی به راه‌اندازی نشدن کلینیک‌های جامع توانبخشی نیز اشاره کرد و گفت: این کلینیک‌ها الگوی مشخصی دارند و علاوه بر حضور پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، تمام خدمات این حوزه نیز در این مرکز ارائه می‌شود. وزارت بهداشت نیز در حال حاضر در صدد راه‌اندازی این مراکز توسط معاونت درمان است.

رایگانی با بیان اینکه امروز از نظر نیروی انسانی در حوزه توانبخشی با کمبود روبرو نیستیم، تاکید کرد: وقتی بیمار نمی‌تواند هزینه خدمات توانبخشی را بپردازد و بیمه‌ها نیز این هزینه‌ها را قبول نمی‌کنند،  هم بیماران نیازمند به دریافت این خدمات و هم کلینیک‌های توانبخشی ضرر می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت حضور متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی در بیمارستان‌های دولتی مطلوب نیست، افزود: ما از نظر سرویس‌های جامع طب فیزیکی و توانبخشی در بیمارستان‌های سراسر کشور دچار کمبود هستیم. مراکز توانبخشی که این خدمات را به صورت تک رشته‌ای ارائه می‌کنند، در سطح کشور وجود دارند، اما مراکز جامع‌تر بیشتر در شهرهای بزرگ ساخته شده‌اند. با این حال استانی نداریم که اصلا این خدمات در آنها وجود نداشته باشد. با توجه به این وضعیت، بار ارجاع بیمارانی که نیازمند دریافت این خدمات هستند به شهرهای بزرگ‌ منتقل می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: