کد خبر: ۱۶۳۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 23
اگر عمل کاشت در کمتر از ۲ سالگی انجام شود، افراد دچار ناشنوایی مادرزادی می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: اگر عمل کاشت در کمتر از ۲ سالگی انجام شود، افراد دچار ناشنوایی مادرزادی می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

به گزارش شفا آنلاین،نوید احمدی روزبهانی متخصص گوش، حلق و بینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره عملکرد گوش اظهار کرد: گوش اندامی است که صدا‌های محیطی را به امواج الکتریکی تبدیل می‌کند که این امواج از طریق اعصاب به مغز رفته و ادراک می‌شوند.

وی بیان کرد: افرادی که به ناشنوایی مادرزادی دچار هستند به کمک کاشت حلزون شنوایی می‌توانند صدا‌های اطراف را بشنوند و به راحتی صحبت کنند.

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: حلزون شنوایی صدا‌ها را از محیط اطراف به وسیله میکروفون‌هایی می‌گیرد و این اصوات را به پیام‌های عصبی تبدیل کرده و این پیام‌ها را به طور مستقیم به عصب شنوایی انتقال می‌دهد، حلزون مصنوعی فعالیت گوش میانی و داخلی را به صورت همزمان تقلید می‌کند.


احمدی روزبهانی با بیان اینکه از هر هزار کودکی که متولد می‌شوند یک نفر به ناشنوایی مادرزادی مبتلا است، عنوان کرد: اکنون طرح ملی غربالگری شنوایی در کشور انجام می‌شود. به این صورت که هر نوزادی که به دنیا می‌آید، در روز نخست از نظر شنوایی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی‌که به مشکلی دچار باشد به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع داده می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر کاشت حلزون شنوایی در کمتر از ۲ سالگی صورت گیرد، کودک می‌تواند زندگی عادی همچون سایر افراد داشته باشد و به راحتی بشنود و صحبت کند.


این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: ان شاء الله در آینده‌ای نزدیک کاشت حلزون شنوایی به بهبود شنوایی افراد کم‌شنوا نیز کمک خواهد کرد، ولی اکنون این درمان تنها برای اشخاص ناشنوای مادرزادی انجام می‌شود.

وی با اشاره به هزینه سنگین پروتز و عمل جراحی کاشت حلزون یادآور شد: متاسفانه هزینه پروتز شنوایی در ایران تحت پوشش بیمه‌ای نیست، ولی هیئت امنای ارزی درصد زیادی از هزینه پروتز شنوایی را تقبل می‌کند، اعضای کمیسیون پزشکی باید به این نتیجه رسیده باشند که فرد به عمل کاشت حلزون نیاز دارد. عمل جراحی نیز در بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارد.
برچسب ها: حلزون ، شنوایی ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: