کد خبر: ۱۶۳۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 22
نماینده سازمان بهداشت جهانی در منطقه و مدیرکل دفتر گسترش شبکه وزارت بهداشت از برنامه های بهداشتی در استان بوشهر به ویژه برنامه پزشک خانواده شهر و نظام ارجاع دیدار کردند
شفا آنلاین>سلامت>نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت: به عنوان نماینده این سازمان علاقه مند به همکاری با ایران برای پیشبرد برنامه های بهداشتی بویژه در زمینه اجرای نظام ارجاع هستیم.

به گزارش شفا آنلاین،ثمین صدیقی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از برنامه های پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع(Referral system) دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در شهرستان دشتستان افزود: در اجرای طرح تحول نظام سلامت کارهای بزرگی از جمله تبدیل مراکز بهداشتی به مراکز جامع خدمات، افزایش شمار نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات بهداشتی در دشتستان انجام شده که بیانگر کارهای مثبت در بخش خدمات بهداشتی است.

وی اظهار کرد: حضور متخصصان تغذیه، بهداشت روان و محیط به صورت حرفه ای در کنار هم در مراکز ارجاع برای کنترل، نظارت و ارزیابی کل منطقه درکنار ارائه خدمات مختلف از برجستگی های این مراکز است.

وی یادآور شد: ایران در ارائه خدمات اولیه به بیماران جزو کشورهای پیشرفته است ولی انتظارمی رود غیر از پیشگیری، ترویج سلامتی و مراقبت، یک سری خدمات بالینی سطح 2 نیز ارائه شود.

صدیقی با اشاره به وعده وزیر بهداشت کشورمان درباره تکمیل خدمات سطح 1، 2 و 3 و نظام ارجاع در مدت 3 تا 4 سال آینده گفت: وجود ارتباط بین خدمات سطح 1، 2 و 3 برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر ضروری است.

مدیرکل دفتر گسترش شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیزگفت: با توجه به بازدیدهای انجام شده و بررسی نظام ارائه خدمت در شهر و حاشیه شهر و بررسی خدمات ارائه شده در طول طرح تحول سلامت، در حوزه بهداشت زیرساخت های لازم برای ارائه خدمت و دسترسی به مردم ارائه شده است.

جعفر صادق تبریزی افزود: متناسب با پیش بینی ها مراکز ارائه خدمت شامل پایگاههای سلامت و مراکز جامع خدمات راه اندازی و هم اکنون مردم در مدت زمانی کمتر از 30 دقیقه با پای پیاده امکان دسترسی به واحد ارائه خدمت بهداشتی و درمانی را دارند.

وی با اشاره به پیشرفت خدمات و امکانات بهداشتی در شهرها و حاشیه شهرها نسبت به سال 92، تصریح کرد: با توجه به کارها و خدمات انجام شده امروز دسترسی مردم به خدمات بهداشتی 100 درصد شده است.

تبریزی بیان کرد: با اجرای طرح تحول سلامت امروز همه مراکز بهداشتی استان بوشهر بازسازی و یا از نو احداث شده این درحالی است که چنین وضعیتی قبل از اجرای طرح تحول وجود نداشت.

وی یادآور شد: امروز با اجرای طرح تحول سلامت تجهیزات لازم برای ارائه خدمات فراهم و تجهیزات فرسوده کنار گذاشته شده و همه چیز برای سطح بندی خدمات، نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده(family doctor) فراهم شده است.

تبریزی گفت: سیاست دولت یازدهم ایجاد زیرساخت ها و فراهم کردن زمینه برای اجرای پزشک خانواده بود و با توجه به برنامه ارائه شده توسط وزیر بهداشت، اجرای سطح بندی خدمات، نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده از جمله سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت دوازدهم است.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط موجود امید می رود بتدریج دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نظام ارجاع الکترونیک را برقرار و روند برنامه پزشک خانواده نیز عملیاتی شود.

مدیرکل دفتر گسترش شبکه وزارت بهداشت(Ministry of Health)، درمان و آموزش پزشکی افزود: استان بوشهر یکی از استانهای خوبی است که با وجود محرومیت، بدی آب و هوا و شرایط اجتماعی خاصی که در مناطق صنعتی وجود دارد در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمان اولیه پیشرو است.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر از جمله استانهای پیشرو در اجرای نظام سلامت و دسترسی 100 درصدی مردم به خدمات است اظهار کرد: در زمان حاضر پرونده الکترونیک سلامت با قدرت بالایی در این دانشگاه دردست اجراست به گونه ای که برای 85 تا 90 درصد ثبت الکترونیک اتفاق افتاده است.

صادق تبریزی افزود: 44 درصد از مردم استان بوشهر برای یک بارخدمات الکترونیک سلامت را دریافت کرده و این گام بزرگی برای استان است.

وی تاکید کرد: انتظار است استان بوشهر در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع نیز مانند طرح تحول سلامت جزو استانهای پیشرو باشد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی(WHO) در منطقه و مدیرکل دفتر گسترش شبکه وزارت بهداشت از برنامه های بهداشتی در استان بوشهر به ویژه برنامه پزشک خانواده شهر و نظام ارجاع دیدار کردند.

با توجه به دستور وزیر بهداشت در مورد تدوین الگوی مشخصی در برنامه پزشک خانواده کشور و به دلیل تنوع مدل های اجرای برنامه پزشک خانواده مقرر شده است که با استفاده از تجربه های نماینده سازمان بهداشت جهانی و سایر افراد صاحب نظر الگوی مشخص و واحد برای برنامه پزشک خانواده در کشور تهیه شود.

این تیم تاکنون علاوه بر استان بوشهر از استانهای فارس، مازندران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و قم بازدید داشتند.

نظام ارجاع خدمات پزشکی نوعی ارائه خدمات درمانی و بهداشتی است که در آن بیماران باید طبق سلسله ‌مراتب به مراکز درمانی مراجعه کنند که شروع آن با پزشک خانواده است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: